Navegando por orientador "Martinez, Claudia Maria Simões"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 30
-
Revisão da literatura sobre o Transtorno do Défict de Atenção e Hiperatividade nas revistas nacionais do campo da Terapia Ocupacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/09/2023)The presence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder – ADHD, causes difficulties in people's personal and interpersonal lives. As it is a problem that has consequences for behavior, low self-esteem, among other areas, ... -
Prematuridade e baixo peso em pré-escolares: fatores de risco ao desenvolvimento da linguagem e alterações fonológico-lexicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2010)The expressive number of premature births shows the necessity of measures focused in preventing disorders in these children development. Literature reveals that language is one of the areas that may be affected when the ... -
Dimensões da relação família-escola: programa de intervenção para professores como agentes de promoção do envolvimento parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/03/2010)Literature highlights family and school as important agents to the infant development, having special influence on child‟s learning. In this perspective, partnership between scholar and familiar systems has been seen ... -
Efeitos dos recursos de baixa tecnologia assistiva nas atividades lúdicas para crianças com paralisia cerebral na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/02/2010)Playing is considered a natural and basic process for the development of some abilities in infancy. However, children with physical deficiency, such as children with cerebral palsy, for presenting a disorder on the muscular ... -
Avaliação do comportamento visuomotor de lactentes nascidos pré-termo durante o primeiro trimestre de vida: medida para proteção da saúde ocular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/11/2006)The primary function of vision is related to achievements in infant development. The visual behavior is known to be acquired once visual stimuli are processed by retinal cells and then transmitted to the cerebral cortex ... -
A interface família-escola na inclusão de crianças com necessidades educacionais especiais: uma perspectiva ecológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2005)This study was based on the assumption that the presence of resources in the home environment in addition to special educational practices can either favor or damage the socialization and learning of children with Special ... -
Triagem visual de bebês prematuros: verificação da aplicabilidade do "Método de Avaliação da Conduta Visual de Lactentes".
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2005)There are risk factors linked to visual impairment question on infants like, for example, the prematurity. Studies show incidence of visual impairment on premature infants and very low birth weight ones, adding the importance ... -
Transtorno do desenvolvimento da coordenação em crianças de 7 anos de idade matriculadas em escolas públicas do município de Araraquara-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 24/02/2014)The Developmental Coordination Disorder - DCD occurs when there is delayed development of motor skills or difficulty in motor coordination, not justified by general medical conditions or intellectual disability, leading ... -
A utilização da tecnologia assistiva como um recurso para inclusão escolar de alunos com sequelas de mielomeningocele
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2010)Research on the inclusion of students with myelomeningocele held in the country discuss only the access of students to the school context. Further research in this area of education has become necessary to investigate ... -
Instrumento para identificação de fatores de risco e proteção à retinopatia da prematuridade em UTI neonatal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 25/02/2014)The Neonatal ICUs are designed for newborns at high risk, as in the case of premature infants.The environment in the NICU is a protective factor for life, but may prove to be inappropriate for the neurological development ... -
Processo terapêutico da criança em transplante de medula óssea: práticas de terapeutas ocupacionais do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 12/03/2015)Childhood cancer was encompassed as a priority in the public health agenda in Brazil. One of the procedures commonly used is the Bone Marrow Transplantation. The procedures are of high complexity and represent a series ... -
Avaliação das atividades de crianças com paralisia cerebral na escola regular : participação, níveis de auxílio e desempenho.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/05/2007)Facing the great debate on the inclusion of students with special needs, this study investigated the involvement, level of support and activities performances of children with cerebral palsy on the school context through ... -
Educação para a vigilância do desenvolvimento infantil: formação virtual e presencial para educadores de creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/09/2009)The literature points out to the presence of biological and environmental risks for the child s development during their first years of life which could be influenced by factors present in several environments. ... -
Elaboração e aplicação preliminar do instrumento para Avaliação da Funcionalidade e Incapacidade na Infância - IAFII
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2010)The early identification problems in the development of physical, psychic and social abilities, in thepreschool phase, can contribute for intervention procedures. The child with physical deficiency faces,daily, challenges ... -
Percepção de atletas sobre os apoios sociais ofertados para prática do rugby em cadeira de rodas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)The literature has attested the relevance and influence of the supports for the promotion of human development in its different dimensions. "Social support" means all strategies and tools, adaptations of participation in ... -
Comparação do processamento sensorial e desenvolvimento motor entre lactentes pré-termo e a termo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)Preterm Infants born and/or low birth weight often spend a long period of stay in neonatal intensive care unit (NICU) because they have greater instability organic frameworks. The deployment of these units was a key milestone ... -
Comportamento lúdico de crianças pré-termo e seu desenvolvimento neuropsicomotor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 17/02/2012)The birth of a child preterm and with low birth weight is considered one of the main risk factors that can lead to changes and delays in neuro-psychomotor development. Among these changes are the difficulties in motor, ... -
Coordenação viso motora e desenvolvimento global de crianças pré-termo : avaliação e detecção de riscos no início da escolarização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 29/02/2012)The influence of preterm birth in visual-motor skills, visual perception and fine and global motor coordination has been being increasingly investigated in the initial stages of schooling. Considering the literature data ... -
Elaboração, implementação e avaliação de um programa de atividade de construção de bonecos para crianças vítimas de violência com dificuldades de aprendizagem.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/03/2006)The aim of this study was to set up and evaluate an intervention program, based on the manufacture of dolls, with children victims of violence, living in a shelter and presenting learning difficulties. The study aimed also ... -
Elaboração e avaliação de um programa de intervenção psicopedagógico para orientação de pais de crianças com dificuldades de aprendizagem PPOP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 31/03/2008)Admission at the elementary school is an important moment in the process of education. Literature has shown that to guide the family in this process, using resources from the family environment, may be fundamental in ...