Navegando por assunto "Aprendizagem da docência"
Itens para a visualização no momento 1-13 of 13
-
Aprendizagem da docência de professoras iniciantes em um programa de mentoria: processos reflexivos e autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)This doctoral thesis aims to analyze and comprehend the reflective processes and autonomy in the teaching learning of early-career teachers participating in the Hybrid Mentoring Program (PHM). The PHM was a research ... -
O estágio curricular supervisionado em docência na perspectiva dos profissionais da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)The supervised curricular internship is of great importance for teacher training, but there are gaps related to the theorization of knowledge and the professional field, as well as disagreements regarding the insertion of ... -
Narrativas (auto) biográficas de professoras surdas: um olhar para a aprendizagem da docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2022)We start from the assumption that learning how to teach is a continuous process, which occurs throughout life and does not exclusively refer to stagnant training moments, and that the quality of educational processes is, ... -
Caminhos da docência: um estudo sobre o desenvolvimento profissional docente de uma professora da Educação Básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/02/2024)Teacher training is a continuous process that takes place throughout teachers' lives, beginning even before they enter formal courses to prepare for teaching, and goes through entry into the career until retirement reaches ... -
Aprendendo a ser professor: contribuições da Rede de Aprendizagem da Docência (ReAD)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The objective of this research has been to investigate how ReAD (Teaching and Learning Development Net) contributed for the overcoming and operation of difficulties beginner teachers who participated the first offer of ... -
O estágio na licenciatura em matemática : um espaço de formação compartilhada de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/05/2012)The main objective of this research was to analyze the potential of a work shared between current and future Mathematics teachers. The focus of this research is the learning of teaching, which is established by the relation ... -
Licenciandas em pedagogia na Rede de Aprendizagem da Docência (ReAD): compreensões sobre a docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The objective of the this dissertation is to investigate what is the comprehension Pedagogy students have on subjects related to teaching and its characteristics: professionalism and the process of teaching professionalization, ... -
Programa de Formação Online de Mentores da UFSCar: contribuições para o desenvolvimento profissional de professores iniciantes participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The main objective of this research is to analyze the mentoring actions that may have contributed to the possible professional development and teaching learning by the beginning teachers monitored in the Online Mentors ... -
Aprendizagem da docência: o que revelam as trajetórias das professoras de educação infantil da rede municipal de Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The goal of this research is to investigate how the learning of teaching of teachers who work in the Childhood Education of municipal network of Ribeirão Preto, Brazil, occurs. This investigative process sought: To know ... -
Aprendizagens profissionais sobre a docência e pesquisa científica de tutoras de um programa híbrido de mentoria da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This dissertation is linked to the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos-UFSCar in the research group: Teacher and other Educational Agents Education. The scope of the investigation was to ... -
Programa híbrido de mentoria: contribuições para a aprendizagem da docência de professoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)The investigation aimed to analyze the learning about teaching constructed by two beginning teachers through dialogue with mentor teachers during their follow-up in their participation in the Hybrid Mentoring Program (PHM). ... -
Aprendizagem da docência pela prática da tutoria virtual: um estudo sobre formação, saberes, desafios e estratégias da docência na educação à distância no âmbito da Universidade Aberta do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2015)Distance Education (DE) is a type of education that enables the democratization of access to knowledge, the expansion of job opportunities and learning throughout life, as this is independent of the distance between student ... -
Narrativas de egressos de cursos de licenciatura na Rede de Aprendizagem e Desenvolvimento da Docência (ReAD) da UFSCar: caminhos e possibilidades formativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/12/2023)The theme of this study explores the experiences lived by graduates of teaching degree programs throughout their formative journeys in an online collaborative learning network called the Teaching and Development Learning ...