Navegando por assunto "Identidade"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 67
-
Adolescência, ato infracional e transgeneridade: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/04/2023)Adolescence is often a neglected stage of human development. The opinions and perspectives of adolescents are more frequently than not left aside or evaluated from the perspective of the surrounding adults. This neglect ... -
O sentimento do Unheimliche como ferramenta política
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/09/2023)This essay explores the potent interplay between the Unheimliche – a feeling of estrangement – and the politics of identity deconstruction. By scrutinizing how Western capitalist society constrains subjectivity into a ... -
Agricultura urbana e identidade: mecanismos e dinâmicas para a transformação do urbano e dos sujeitos no Sistema Agroflorestal Odara em Itapetininga, São Paulo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Geografia - PPGGeo-So, Câmpus Sorocaba, 10/05/2023)There are several actions in which we strive to make cities viable and sustainable, pursuing to be an alternative to the actual problems in the daily life of urbanization. In this dissertation, one of these alternatives ... -
O barro espirra, respira e inspira: reflexões sobre o trabalho feminino na arte cerâmica de Icoaraci, Belém, Pará
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 02/02/2023)Dans cette recherche intitulée L'argile éternue, respire et inspire: réflexions sur le travail féminin dans l'art céramique d’Icoaraci, Belém, Pará, je cherche, à partir des notions de genre, de mémoire et d'identité, à ... -
A construção da identidade da criança na Educação Infantil: reflexões sobre cultura de pares e relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/04/2023)The present research, of a qualitative and bibliographic nature, aims to analyze and understand the studies about the construction of the child's identity in the educational field, seeking an answer to the following problem ... -
Uma leitura política dos contos Rip Van Winkle (1819) e A lenda do cavaleiro sem cabeça (1820), de Washington Irving (1783-1859)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 16/11/2023)The objective of this master's thesis is to investigate the short stories Rip Van Winkle and The legend of Sleepy Hollow - The legend of the headless horseman -, by Washington Irving, from the perspective of dialectics, ... -
Memória e Identidade em Los Rojos de Ultramar, de Jordi Soler
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 06/09/2023)El objetivo de este trabajo es analizar como operan los conceptos de memoria e identidad en Los Rojos de Ultramar (2004), novela autoficcional del escritor mexicano Jordi Soler, a partir de la profundización de reflexiones ... -
Cultura negra na sala de aula: pode um cantinho de africanidades elevar a auto-estima de crianças negras e melhorar o relacionamento entre crianças negras e brancas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/09/2004)The objective of this study was to analize the conceptions of the white children and the black ones before the black people and their culture, to analize the characteristics of a project that aims at fighting racism and ... -
O discurso de resistência em meio à espetacularização do Festival Folclórico de Parintins
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)In Brazil, since the outbreak of the Modern Art Week in 1922, has been drawing a quest to discover which are the characteristic points that make the subject is Brazilian, feel belonging to a Brazilianness. It is true ... -
Nomeação em crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/06/2022)The gap left by Skinner's lack of analysis of listener behavior in 1957 led researchers to study listener behavior, its development and its role in verbal behavior. Considering the role of listener as a requirement for ... -
Estudantes moçambicanos em Belo Horizonte: uma discussão sobre a construção identitária e de redes de sociabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 20/10/2010)The paper shows how identity processes are built for Mozambican students established in Belo Horizonte - arriving through agreements between governments and higher institutions of both countries - and how are woven their ... -
As construções e representações sociais de identidades culturais negras no subdistrito do Grajaú
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)This study, called “The constructions and social representations of black cultural identities in the Grajaú subdistrict”, consists of a research that aimed to articulate studies developed in the field of racial relations, ... -
Resistência e negritude: experiências de enfrentamento ao racismo de jovens negros universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/04/2022)This study aimed to analyze the academic and personal trajectories of young black college students. This is a qualitative approach study. The study was approved by the Ethics Committee on Human Research of the Universidade ... -
Lugares sagrados Pataxó: entre mais-que-humanos, natureza e identidade cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 21/06/2021)This work aims to list the sacred places for the Pataxó, where some of their more-than-human beings live. The aim is to establish a link between nature and spirituality and how, for the perpetuation of the Pataxó ... -
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)This research proposes an in-depth analysis of the role of the black movement in securing rights in early childhood education. Furthermore, it aims to contribute to a teaching practice committed to fostering an anti-racist ... -
Do outro lado da linha: precarização e identidade no teleatendimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)This work aims to analyse continuities and discontinuities between heterodissident identities and work processess in a call center. The research question sought to map limits and possibilities of the discourse of diversity ... -
O Sistema judiciário brasileiro e o reconhecimento de identidades sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 28/08/2011)This present work is meant to examine the judiciary and the process of construction of social identities in Brazil after the 1988 Constitution. The search is assumed that after the process of democratization, the Brazilian ... -
A Caravana do Cordel e a construção de um Nordeste em movimento em São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 29/10/2013)The Caravana do Cordel and the building of a northeast in movement in São Paulo is a research about the way the stories are mobilized, the actions and representations of the Northeast of Brazil in the speeches of ... -
Comer e sobreviver: a comida como cenário de refugiados sírios em São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 15/02/2022)The research observes two forced displacement experiences of Syrian refugees in the city of São Paulo, whose main source of income is the sale of typical food from their place of origin. The commercialization of food by ... -
A influência da dança nos corpos das crianças pequenas e na construção de suas identidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 24/06/2021)This work presents the result of a bibliographical research, which sought to understand if the contact with dance and expressive movement influences the bodies of young children and how this happens. Seeking to answer the ...