Navegando por assunto "Intellectual disabilities"
Itens para a visualização no momento 1-12 of 12
-
Escolarização da pessoa com deficiência intelectual : terminalidade específica e expectativas familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/08/2009)This research had as a general objective to analyze the coherence between the legal purpose of schooling of the mentally impaired and the meanings given by the family to this schooling in the ordinary classroom of the ... -
Intervenção pedagógica individualizada para alunos com deficiência intelectual : ensino de leitura em salas de recursos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)In contemporary society the acquaintance of reading is considered a fundamental resource for the individual s citizenship achievement. Despite the schools dedication to their students, there is no guarantee that all ... -
Ensino colaborativo na educação infantil para favorecer o desenvolvimento da criança com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)School inclusion is not represented only by the registration of intellectual disabled children, but their stay and ensuring an effective education that should happen from kindergarten. Considering this need, the research ... -
Construção de um programa de ensino de pré-requisitos de leitura e escrita para pessoas com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 17/09/2012)Since its dawn, Behavior Analysis stood out in the search for ways of teaching complex repertoires to persons with intellectual retardation. Procedures built on stimulus equivalence have proved highly effective and economical, ... -
Compreensão de professores de instituição especializada sobre leitura e escrita de alunos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/04/2015)The objective of this study is to analyze the understanding that teachers serving students with intellectual disabilities in a specialized institution have on the teaching of reading and writing. National theses and ... -
Eficácia de um programa de comunicação alternativa aplicado a grupos de escolares com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/05/2008)The capability to use the language is essential for the acquisition of the symbolic systems and to improve the interpersonal relationships; his/her full development depends on the cognitive abilities and social adaptative ... -
Comportamento verbal sob controle de estímulos encobertos em indivíduos com atraso no desenvolvimento intelectual : estudos exploratórios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/03/2009)This study aimed to develop the procedure for study and analysis of the covert event and to verify verbal behavior emergency under covert stimulus control. Two children and two adolescents with intellectual disabilities, ... -
Estudantes com deficiência intelectual na educação de jovens e adultos: interfaces do processo de escolarização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)Subject rarely discussed in the context of special education, including students with intellectual disabilities in the halls of the regular school system, in the form of Youth and Adult Education (EJA) reinforces the ... -
Habilidades sociais e deficiência intelectual: influência de um programa de educação física baseado na cultura corporal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2014)People with Intellectual Disabilities (ID) may have impaired social skills due to difficulties associated with adaptive behavior, which is a determining factor in their development. Social skills, and adaptive behavior, ... -
Perspectivas de professores de ciências sobre a atuação com estudantes com deficiência intelectual na EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/01/2021)Analyzing educational policies in the context of practice, it is possible to notice the secondary importance of Youth and Adult Education (EJA), which is related to Special Education from a history of denial of the educational ... -
Autoeficácia docente na inclusão de estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/08/2021)Social Cognitive Theory (SCT) understands self-efficacy as a predictor of actions and behaviours adopted by people for a specific demand and context. Teaching activity is a specific occupation and is influenced by this ... -
Equivalência de estímulos e generalização recombinativa no ensino de leitura para alunos com deficiência intelectual e autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/01/2024)Considering the importance of teaching reading and writing for individuals with intellectual disabilities and autism, employing strategies that can benefit and enhance the teaching and learning process, the objective of ...