Browsing by Subject "Formação continuada de professores"
Now showing items 21-40 of 40
-
Formação de educadores em Rio Claro a partir de uma proposta centrada na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)This research has as main object of analysis the Continued Formation Program of Education Professionals developed by the Municipal Education Department of Rio Claro City SME, in the period 2009-2012, whose focus was shifting ... -
Atividades Curriculares de Integração Ensino, Pesquisa e Extensão (ACIEPEs) como estratégia de formação continuada : um estudo de caso com formação matemática de professores polivalentes no Município de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 13/12/2016)This research had as its general objective to discuss the contributions of the Curricular Activities of Integration Teaching, Research and Extension (ACIEPEs) offered by the Federal University of São Carlos (UFSCar) for ... -
Produção de textos infantis e pesquisa colaborativa: a prática pedagógica e a aquisição do conhecimento da escrita.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2003)This study describes the analysis of the evolution of texts written by children who attend urban outskirts school, in the process of literacy, which happened due to a collaborative relationship between the researcher and ... -
Desenvolvimento profissional de professoras alfabetizadoras em ambiente virtual de aprendizagem: contribuições de casos de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2013)The present study lies in discussions about teacher education and investigated the learning and teachers professional development by making use of teaching cases and case methods, while training tool and investigative ... -
A música integrada à sala de aula numa perspectiva de formação continuada para professores dos anos iniciais do ensino fundamental: redimensionamento a prática pedagógica.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/11/2003)The aim of the study was to investigate which contributions a continuing education program in music, for Elementary School teachers, could offer. We intended to investigate if such a program could lead to new learning and ... -
Formação continuada online de professores dos anos iniciais: contribuições para a ampliação da base de conhecimento para o ensino de geometria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2007)This doctorate thesis identifies and analyzes the contributions of two online distance minicourses to the knowledge base (specific knowledge of geometry, pedagogical knowledge of geometry and pedagogical reasoning processes) ... -
Contribuições da práxis histórica de Paulo Freire às pesquisas e propostas sobre educação contínua de educadores(as)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2011)Various authors have denounced the inadequacy of the proposals for continuing education offered to teachers of early elementary, by the distance they keep, in their school curriculum, of school s reality, and the inability ... -
As concepções de "educar" das profissionais de educação infantil: um ponto de partida para a formação continuada na perspectiva histórico-cultural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/04/2003)This Thesis is the result of our envolvement with the matters related to the initial and continuing education workers formation and the work quality offered by them. It is also the emergency to discuss the theme of Brazilian ... -
Formação de professores em serviço ou controle? Problematização a partir da bibliografia dos Projetos Especiais de Ação (PEA) desenvolvidos entre 1993 e 2007 numa escola de ensino fundamental da rede educacional da cidade de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/12/2009)This bibliographical and documental research object circunscribes itself to the formation of teachers on duty field, more specificly the one developed in study groups at school. The importance of this subject matter is not ... -
Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009)The research had as a focus the investigation of the group work: the teachers and the coordinator teacher of a primary school cycle I (1st to 4th grade) of the state net of teaching and a university professor, having the ... -
Experiências emocionais e aprendizagens de mentoras no Programa de Formação Online de Mentores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)The research has as purpose to investigate, to describe and to analyze the professional learning and emotional experiences of experienced teachers - future mentors expressed during their participation in an online training ... -
A geometria no ciclo de alfabetização : outros olhares a partir do PNAIC 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2016)The present research aims to identify the perceptions of four literacy teachers, based on their own perspective, regarding the received continued formation; identify and analyze pedagogical practices for mathematical ... -
Programa de formação continuada de professores de educação física para elaboração e aplicação do plano de ensino individualizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/09/2022)The Individualized Education Plan applied to Physical Education (PE) (IEP-PE) can be a favorable strategy for the implementation of inclusive pedagogical practices in PE classes. However, it is considered important to ... -
Tertúlia Dialógica Pedagógica: formação permanente do professorado com base em evidências científicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The permanent and continuous training of teachers is a field of study that relates to different areas of knowledge based on ideological, political, social, epistemological and philosophical conceptions. In this work, the ... -
Formação continuada de professores de biologia: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 20/09/2022)Continuing education is considered an inherent condition for the professional performance of teachers, a duty to be offered by the State, and a part of the teaching workload. However, despite the mandatory nature and ... -
Aprendizagens de professores da educação infantil de conceitos geométricos tendo o origami como material com vistas ao desenvolvimento de práticas de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 21/09/2022)This dissertation aimed to analyze the learning of early childhood education teachers about geometric concepts using origami as a playful and didactic material with a view to the development of teaching practices. This ... -
Efeitos de um curso de habilidades sociais e educativas para professores via (EaD) na prevenção e combate ao bullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 04/05/2022)The theoretical practical field of Social Skills is important not just only for academic development of the student, but also for your socioemotional development and prevention of externalizing and internalizing behavior ... -
Construção de uma proposta de formação continuada para professores de classe hospitalar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/10/2013)This qualitative study of phenomenological basis, involves continuing education for teachers of Class Hospital. Aims to build, implement and evaluate, with the teacher 's Hospital Class, a proposal for continuing education ... -
Formação continuada de professores de ciências da natureza na rede estadual de São Paulo: há espaço para a alfabetização científica?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 31/10/2023)This research aimed to investigate the formative processes of educators in the field of natural sciences, conducted by the Education Department of the State of São Paulo (SEE). Considering the complexity of factors that ... -
Letramento em avaliação na formação continuada de professoras de espanhol do ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/12/2023)La evaluación desempeña un papel fundamental en el ámbito educativo, siendo considerada una etapa intrínseca a la práctica docente y con el potencial de influir tanto en las prácticas pedagógicas como en las decisiones ...