• "Jakaru!": comensalidade e socialidade Guarani-Kaiowá 

      Zotti, Gabriela Barbosa Lima e Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 22/09/2022)
      Much has been said about the fabrication of bodies and the construction of the person in the Amerindian world, focusing part of the theoretical and methodological efforts on the shamanic practices of the extraordinary and ...
    • Jane Eyre: do romance (1847) ao filme (2011) 

      Nascimento, Sandra Mônica do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, , 28/02/2014)
      This dissertation aims to investigate how the Charlotte Brontë s literary project presents in the novel, Jane Eyre (1847), through female authorship, and, as its transposition into Cinema, the movie version by Cary Joji ...
    • Janeiro de 2010, São Luiz do Paraitinga/SP: lógicas de poder, discursos e práticas em torno de um desastre 

      Marchezini, Victor (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 05/12/2013)
      Disasters are socio-environmental phenomena, resulting from the interaction between a natural phenomenon in this case heavy rainfall and a given social organization, and culminating in a tragic event with both material ...
    • "Jesus, a porta, Kardec, a chave”: a apropriação do Novo Testamento pelo segmento espírita 

      Torres, Natália Cannizza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 19/06/2019)
      Towards the arrival of the spiritism in Brazil, many have been the currents adopted by the adherents of this doctrine, within the triple aspect: religious, philosophical and scientific. This research turns to the religious ...
    • Joaquim Gomes de Souza e as disparidades no reconhecimento acadêmico no Brasil e na Europa 

      Coury, Aline Germano Fonseca (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/11/2022)
      The history of mathematics in Brazil maintained an almost mythical image of Joaquim Gomes de Souza (1829-1864), a Brazilian mathematician who received his doctoral degree in Mathematics in 1848. Acclaimed and considered a ...
    • João de Camargo: um negro na encruzilhada da modernidade 

      Ataide, Wellington Renan Téles de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos da Condição Humana - PPGECH-So, Câmpus Sorocaba, 01/03/2023)
      This research aims to study the figure of João de Camargo in the city of Sorocaba-SP. He was a black man who lived the condition of a slave, went through abolition and survived from the beginning of the First Republic until ...
    • João Gilberto Noll e a pomossexualidade 

      Placido, Carlos Eduardo de Araujo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, , 26/02/2015)
      João Gilberto Noll is a Brazilian author known for composing autodiegetic narrators who are meandering and unstable, many of them are difficult to grasp sexually what makes them subjective and moveable. The novel to be ...
    • João Gilberto Noll e a subversão do real (representação, deslocamentos e permanência em O quieto animal da esquina e Harmada) 

      Silva, Efraim Oscar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, , 27/03/2015)
      This master thesis discusses the real s representation on João Gilberto Noll s novels O quieto animal da esquina (1991) and Harmada (1993). Firstly, it focuses on the ways of representing the real in the classic, the modern ...
    • Jogando em casa na pandemia: um estudo brasileiro de crianças de 1 a 10 anos no isolamento social pelo COVID -19 

      Pereira, Natássia Novaes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/07/2023)
      Nel 2020 molti Paesi sono stati improvvisamente sorpresi dal contagio accelerato e incontrollato del virus SARS-COV-2 (COVID-19). Nel marzo dello stesso anno, l'Organizzazione Mondiale della Sanità classificò il contagio ...
    • Jogando meu corpo no mundo: relações entre "conflito urbano" e "acumulação social da diferença" 

      Cunha, Janaina Maldonado Guerra da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 04/08/2020)
      This dissertation aims to understand the relationship between urban conflict and difference in the contemporary São Paulo. Based on the ethnographic study conducted in a periphery of the East Zone of São Paulo, I discuss ...
    • O jogo como facilitador do processo de ensino-aprendizagem da matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental 

      Baptista, Marina Criscia Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/01/2024)
      This work aims to map the use of games in the mathematics teaching-learning process based on a survey of academic works produced on the subject. In order to develop such a proposal, a bibliographical research was carried ...
    • Jogo da Partilha : relação entre ganho, perda e gênero 

      Silva, Fanny Silveira e (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)
      The Sharing Game, an economic game, studies behavior involved in resource allocation. The participant faces several trials in which he must choose between two options, both with an amount of resources for him and for other ...
    • Jogo de papéis à luz da teoria histórico-cultural: pressupostos teóricos-metodológicos para a educação infantil 

      Bertolo, Sara Manzini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)
      This theoretical research is the result of a theoretical-bibliographic study about the role-playing activities in the Early Childhood Education based on the Historical-Cultural Theory. As guiding thread of our investigation ...
    • Jogo de papéis na pré-escola: uma análise de “Psicologia do Jogo” na perspectiva da aprendizagem dialógica 

      Oliveira, Jéssica de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/02/2024)
      The general objective of this course completion work was to analyze the ‘game’ activity presented by Daniil B. Elkonin, in his book “Psychology of Game”, identifying potential contributions to promote the instrumental ...
    • Um jogo de tabuleiro envolvendo conceitos de mineralogia no ensino de química 

      Santos, Karen Ouverney (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/03/2021)
      This paper describes the development and application of the board game "Minerals", aiming at teaching concepts of mineralogy in High School. Once concluded the artistic conception, assembly of pieces, boards and rules ...
    • O jogo de xadrez como instrumento de auxílio para o desenvolvimento de competências aos alunos do ensino médio. 

      Nishimota, Leandro Yoshio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/11/2022)
      Chess is a game that stimulates the logical reasoning, spatial vision and critical thinking of practitioners. Several academic studies have already found the affinity between the practice of sport and the development of ...
    • O jogo didático Isogames no estudo da isomeria em compostos orgânicos: indícios de aprendizagem 

      Barbosa, Vivian Marina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/07/2020)
      Historically, the traditional approach about contents has been criticized for its limitations regarding to the scientific knowledge. In this conception, Science is decontextualized and uncritical. Therefore, the teaching ...
    • O jogo dos gêneros e o gênero do jogo: o caso do voleibol 

      Oliveira, Leonardo Erivelto Soares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 03/03/2010)
      Through an ethnography based on my own sports biography, I demonstrate the coexistence of powerful conceptions about volleyball that make it appear as “female sport”, “women's sport” and/or “sport of fagots”, among other ...
    • O jogo e o conceito de número na educação infantil segundo os pressupostos da teoria histórico-cultural 

      Nogueira, Amanda de Luca Menezes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 16/12/2019)
      The methods used to teach and learn mathematics is still a challenge for teachers, specially in early years education. Based on that, this research aims to identify and analyze manners how students in nursery schools might ...
    • O jogo pedagógico enquanto atividade orientadora de ensino na iniciação algébrica de estudantes de 6ª série 

      Gaspar, Regiane de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 15/04/2013)
      This research is conducted by the following question: what are the mathematics learning that students from the 6th grade when explicit activities guiding experience teaching algebra mediated by an educational game? Thus, ...