Browsing by Title
Now showing items 10191-10210 of 19669
-
Formação de professores na perspectiva da Complexidade: um estado da arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2020)The present study is the result of the concerns experienced in the course of my professional trajectory and intends on Teacher Education from the perspective of Complexity, with a look at continuing education. From the ... -
Formação de professores no curso pré-vestibular da UFSCar do campus São Carlos: uma perspectiva política da docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 08/06/2020)Traditionally, teacher training in Brazil is more concerned with mastering the contents that are “transmitted” to students than with the critical thinking about the social role of the contents or even with different ... -
Formação de professores para a educação inclusiva nos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas Paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)This study aimed mainly at understanding how the Special Education in the perspective of the Inclusive Education has been regarded in the Pedagogy courses of the three Public Universities of São Paulo State from the analysis ... -
Formação de professores para educação especial no Paraná : cursos de pedagogia, pós-graduações lato sensu e políticas públicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/09/2015)The present research aimed to analyze the consonance between some of the courses (Pedagogy and lato sensu graduate programs) adopted in Paraná for the education of teachers aiming performance with students that fit Special ... -
Formação de professores para educação musical: base de conhecimento necessária para a docência on-line
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/02/2015)This work focuses on teacher learning and new knowledge towards the use of digital technology resources and its relation to the professional development of teachers working in Music Education courses Distance. The guiding ... -
Formação de professores para prevenção do abuso sexual infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/12/2019)Child sexual abuse is characterized as one of the most cruel forms of child abuse, since the victim's practice carries with it profound marks that directly affect child development. Thinking about this complexity, it became ... -
Formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais: contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)This research aimed to identify and analyze the contributions of the teacher training process, especially in relation to mathematics, revealed in oral narrative and the written productions of undergraduates of the Faculty ... -
A formação de professores/as de arte em educação para as relações étnico-raciais : interrogando os currículos de licenciatura em teatro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/03/2017)The research which resulted in this dissertation aimed to understand the manner the University is incorporating the racial-ethnic theme on the curriculums of the Arts degree course, specifically in two Theater degree ... -
Formação de redes sociais de empresas incubadas : o caso da incubadora de empresas de base tecnológica de Ribeirão Preto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEP, , 29/06/2009)Technological based firms (TBFs) have been widely studied because of its importance in the nation´s innovation system. Health industry is one of the most innovative sector at the economy and it´s constituted also of great ... -
Formação de terapeutas ocupacionais em consultoria colaborativa na escola: avaliação de um programa on line
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/06/2013)The collaborative consultation in Occupational Therapy has been considered one of the most promising emerging practices in the field in education supported by international public policy. However achieving true practice ... -
Formação de treinadores da elite do futebol masculino brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 19/01/2024)The top tier soccer coaches of the male brazilian teams have a plethora of specific knowledge to act in thein field, such knowledge was acquired through study and practical experiences. Those studies are the focus of this ... -
Formação de um banco ativo de germoplasma, seleção de acessos e propagação vegetativa de Bougainvillea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Produção Vegetal e Bioprocessos Associados - PPGPVBA-Ar, Câmpus Araras, 04/10/2017)The world market of flowers and ornamental plants have been demonstrating high growth along the last years. Accompanying this growth, it is also observed the increase of the interest by the study and production of new ... -
Formação do campo policial na "Princesa do Oeste": relações de poder e conflitos cotidianos entre elites, populares e a Polícia de São Carlos, 1888 - 1914
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 26/06/2009)The objective of this research is to analyse the formation of the policing field between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth century, utilizing as a base a case study of the police and ... -
Formação do carbonato de glicerol por transesterificação catalítica heterogênea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Química - PPGEQ, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)The industrial production of biodiesel has generated large amounts of glycerol, transforming this co-product into raw material for other processes. Notably, glycerol carbonate has emerged as a promising substance for the ... -
A formação do educador reflexivo: um olhar sobre a construção de sua prática pedagógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/03/2000)A finalidade deste artigo, longe de apresentar “receitas prontas” para a reversão de intervenções pedagógicas sem planejamento, preocupa-se em problematizar a formação do educador do ponto de vista de suas proatividade ... -
A formação do enfermeiro para atenção às urgências e emergências na Atenção Básica em Saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 17/08/2017)There are few advances in research on the formation of the nurse practitioner for urgent and emergency assistance, on the epidemiological profile of the brazilian population. Networking puts Basic Health Attention with in ... -
Formação do Engenheiro Químico e a indústria 4.0 - influência das atividades extracurriculares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 17/11/2021)The expression industry 4.0 refers to the named fourth industrial revolution. This revolution is about the emergence of new technologies and their incorporation into the industrial sector and its production processes, with ... -
A formação do Engenheiro Químico no contexto da Indústria 4.0
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 13/10/2020)In 2018, the Federação das Indústrias do Estado de São Paulo (Fiesp) carried out a survey to identify the degree of knowledge of Brazilian companies related to the concept of industry 4.0 and the challenges to be faced for ... -
A formação do farmacêutico e as diretrizes curriculares nacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)The objective of present study was analyze how much the pharmaceutical education got close or distant of the competences and capacities required for the National Curricular Guidelines (DCN) published in 2002 for the pharmacy ... -
Formação do fisioterapeuta como profissional crítico e reflexivo na perspectiva dos docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 18/02/2019)Study with a qualitative research approach, exploratory type with the objective of understanding how the teachers who work in the graduation courses of Physical Therapy understand the critical and reflexive formation of ...