• Cineastas e a formação da ANCINE (1999-2003) 

      Alvarenga, Marcus Vinícius Tavares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 24/06/2010)
      This paper studies the Brazilian cinematography corporation political joint between 1999 and 2003. Starting from fiscal renounce model crisis in the national film production, wherein the dialog narrowing between filmmakers ...
    • O Cineclube Antônio das Mortes: trajetória, exibição e produção (1977-1987) 

      Campos, Marina da Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 11/04/2014)
      This research analyses the history of the Cineclube Antônio das Mortes, CAM, between 1977 and 1987. This organization was created in the city of Goiânia and its main activities were film screenings, discussions, study ...
    • O cineclube universitário de Campinas (1965-1973) 

      Almeida, Natasha Hernandez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 04/04/2013)
      This study's main objective is to map and analyze the activities of the Cineclube Universitário de Campinas [Campinas College Cine-Club], during the years of its existence, from 1965 to 1973. For this, the research approaches ...
    • O cinema brasileiro no Festival de Cannes (1949-2017): políticas de internacionalização e abertura de mercado 

      Figueiró, Belisa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 15/06/2023)
      This research investigates cinematographic policies aimed at the diffusion and promotion of films at the Cannes Film Festival through a comparative study, from 1949 to 2017. For this, it carries out a survey of the Brazilian ...
    • O cinema como instrumento de sensibilização ambiental para conservação da água 

      Maria, Flávia Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PPGCAm, Câmpus São Carlos, 22/08/2017)
      Cinema can be used for many purposes nowadays, such as: entertaining, educating and also as an important device able of spreading knowledge, provoking reflections on relevant themes, such as the water issue, its scarcity ...
    • O cinema como prática educativa no ensino médio: Projeto O Cinema vai à escola 

      Moura, Marcilene Rosa Leandro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2013)
      Considering the changes in Brazilian education, consolidated from educational reforms promoted by the Federal Government in mid of 1990, attending the determinations made explicit in the documents produced by the World ...
    • O cinema de Chantal Akerman: estilo e claustrofobia em Saute ma ville (1968) e Jeanne Dielman 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) 

      Silva, Natália Marchiori da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/10/2020)
      This research analyzes two films by Belgian filmmaker Chantal Akerman, Saute ma Ville (1968) and Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975), with the purpose of investigate the domestic claustrophobia ...
    • O cinema de diáspora indiano na Trilogia dos Elementos de Deepa Mehta 

      Manghirmalani, Juily Jyotsna Seixas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 16/03/2016)
      This research aims to study the films that form the Elements Trilogy, by the Indo-Canadian director Deepa Mehta. Released between 1996 and 2005, the trilogy is part of the production by the Indian diaspora, that is to say, ...
    • Cinema de Favela, o real da ficção, a estética do político 

      Oliveira, Leandro Silva de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 04/07/2018)
      Contemporary Brazilian cinema, particularly the one committed to revisiting the urban periphery, ends up refreshing some aspects of relation between the film and the social context, aesthetics and politics, theme and form, ...
    • Cinema digital e educação: novas formas de percepção estética no século XXI 

      Siqueira, Paula Monteiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      The art goes through transformations on elapse of time, as do the resources and techniques used to produce it, and it s transformed as well as the predominant medium of communication alleged experience mediation. At the ...
    • O cinema documentário de Miguel Mirra e o movimento de documentaristas: o cinema junto aos oprimidos 

      Orcasitas Pacheco, Luis Jorge (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)
      The present work is an approach to the trajectory and documentary work of Miguel Mirra, Argentine filmmaker who has developed several works in the field of communication and audiovisual production, motivated by the action ...
    • Cinema e construção do conhecimento científico: estudo de caso com o filme "Procurando Nemo" 

      Oliveira, Flávia Zanini de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/07/2018)
      Since its early development, cinema has been used in education due to the capacity of influencing how people think and behave. Most of the films and especially those categorized as animation, however, have adaptations and ...
    • Cinema e educação : produção e democratização do audiovisual com crianças e adolescentes em Curitiba 

      Stecz, Solange Straube (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/07/2015)
      The starting point of this study is the project "Children and Animated Film", held by the “Cinemateca de Curitiba” between 1976 and 1983 that innovated the relationship between cinema and education in municipal schools. ...
    • Cinema e Educação: desmistificando a figura do cientista através do filme "Criação" 

      Silva, Thaís Aparecida da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 07/12/2017)
      Given the difficulties of the educational system, new strategies seeking learning and teaching proposals have been suggested. Cinema stands as a possibility, because it is possible to convey information and raise the ...
    • Cinema e ideologia : a espetacularização e os discursos acerca do policial e do bandido na sociedade moderna 

      Paulo, Sidney de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 02/02/2011)
      The fight between cops and robbers is not a recent theme in the history of cinema. In the case of Brazilian cinematography, we can find out in some works, a separation into two areas: police and robbers. However, what is ...
    • Cinema e memória da ditadura civil-militar no Brasil: uma análise dos filmes Pra frente Brasil (1982) e Ação entre amigos (1998) 

      Novais, Adriana Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 28/08/2013)
      The present research focuses on the question of memory and representation of the Brazilian civil-military dictatorship through the analysis of two films, Pra Frente Brasil (1982) [Go further Brazil] and Ação Entre Amigos ...
    • Cinema feito por mulheres: um estudo sobre a produção da imagem cinematográfica e a educação visual em Tão Longe é Aqui 

      Domingues, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)
      This work aims to study and understand the perception of womens filmmakers, and what the images produced by them tell us and educate us. For this, the work presents the feature film So Far is Here (2013) directed by Brazilian ...
    • O cinema na aula de língua estrangeira: uma proposta didático-pedagógica para o ensino-aprendizagem de espanhol 

      Stefani, Viviane Cristina Garcia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 01/06/2010)
      The new configuration of the post-modern society has been demanding changes in the teaching extent. We are living in an era in which the school is not the main place where learning happens, and the knowledge is acquired ...
    • O cinema que nos dá o que pensar em Gilles Deleuze 

      Oliveira, Claudia Silene Pereira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 10/09/2009)
    • Cinema, televisão e documentários: possibilidades imaginativas em contextos de ensino técnico 

      Neto, Armando Manoel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2021)
      This dissertation discusses the possibility of a reflection on the school, education and the ways of seeing that are constituted in these spaces. In this way, we observe the educational processes and visuality projects ...