Browsing by Title
Now showing items 6762-6781 of 19669
-
Educação Antropofágica: apropriação cultural indígena pelos jesuítas no início da colonização portuguesa do Brasil (1549-1599)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)This thesis aimed to understand indigenous cultural appropriation as a fundamental part of the pedagogical-catechetical pragmatism of the Society of Jesus in the first decades of their missions in Brazil. For this task, ... -
Educação bilíngue de surdos: a influência do Instrutor Surdo na aquisição de linguagem de estudantes surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/09/2023)The presence of the Deaf Instructor in school contexts is a recent development when compared to the entire history of deaf education in Brazil. This professional, who is part of the proposal for bilingual education, has ... -
Educação científica crítica e professores(as) de ciências: estudo sobre as contribuições da Ferramenta Avaliativa Ciência, Tecnologia e Sociedade (FACTS) para a formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Critical Scientific Education (CCE) is based on the complex thinking of Edgar Morin and STS studies and was built by Ibero-American researchers. CCE supported the creation of FACTS, a CTS Assessment Tool for educational ... -
A educação científica crítica na perspectiva dos professores de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2023)Critical Scientific Education (CCE) aims to train individuals who have an active, critical and conscious stance in relation to the world in which they live. This approach seeks to transform society, allowing citizens to ... -
Educação científica e cidadania: as diferentes concepções e funções do conceito de cidadania nas pesquisas em Educação em Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/05/2011)The participating citizenship so central to the goals proclaimed Science Education in the 21 th century. However, there are different conceptions of its meaning and different relations between Science Education and ... -
Educação científica e relação com o saber: o que nos dizem os jovens estudante?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)This study aimed to identify young high school students’ relationships with knowledge based on what they tell us about the science education they receive at school and their thoughts on what it offers them for their actions ... -
Educação CTS e competências socioemocionais: um estudo de caso em escola pública no interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 19/04/2024)The teaching of socio-emotional skills has become increasingly relevant, both in order to enable healthier relationships and as a tool to prevent violence, both inside and outside the school environment. The literature ... -
Educação CTS em livros didáticos: da análise à aproximação com a modelagem matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2015)This research proposes to conduct an analysis of high school mathematics textbooks in STS education perspective, with goal of to identify possible relationships with Mathematical Modeling. In addition, we sought to reflect ... -
A educação da pessoa com deficiência em comunidades remanescentes de quilombos no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/04/2015)The study of this research theme is the education of persons with disabilities living in former quilombo communities of the state of São Paulo. Thus aims to describe and analyze this reality. The work was not restricted ... -
A educação das crianças menores de 06 anos sobre a perspectiva de Heloísa Marinho, Nazira Féres Abi-Sáber, Celina Airlie Nina e Odilon de Andrade Filho : uma análise de suas ideias pedagógicas (1934-1971)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)Heloísa Marinho, Celina Airlie Nina, Nazira Féres Abi-Sáber and Odilon de Andrade Filho have a range of bibliographic production, and research articles regarding the understanding of the child under 06 years in Brazil. ... -
Educação das relações étnico-raciais : limites e possibilidades no curso de pedagogia da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The social, historical, and legal requirements Education of ethnic racial ave provoked schools and universities to rethink their curriculum, management practices and pedagogical perspectives. In this scenario, teachers are ... -
Educação das relações étnico-raciais : processos educativos decorrentes de uma intervenção com africanidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)The education of ethnic and race relations has been shown as an effective way to fight against racism and the discrimination existing in daily life of Brazilian Society, practices supported by the permanence of the myth ... -
Educação das relações étnico-raciais e produção de textos na escola: traços, letras, cores e vozes das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/07/2015)This study is dedicated to understanding the development of school educational processes guided by the inter-relationship between education of ethnic-racial relationships and activities of reading and writing texts production, ... -
A educação das relações étnico-raciais no ensino de arte a partir de uma perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/09/2023)This dissertation addresses "The education of ethnic-racial relations in art teaching from an intercultural perspective", investigating, from the perspective of critical interculturality, how the Art textbook - Teacher's ... -
A educação das relações étnico-raciais no ensino de Ciências: diálogos possíveis entre Brasil e Estados Unidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2009)This study aims to understand the education process of Brazilian and American teachers that guide them to live ethnic-racial relationships in their field of work, the teaching of Science. The objective is to establish ... -
Educação das relações étnico-raciais, arte e memória: refletindo sobre a formação e atuação de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 22/11/2023)Racism is a reality founded on the social structures of Brazil. Education is not isolated to this process, so the training of teachers faced with social contradictions became necessary. This work aims to establish ... -
Educação das relações étnico-raciais: aprendizagens e experiências de professoras em São Carlos-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/06/2009) -
Educação das relações étnico-raciais: contribuições de cursos de formação continuada para professoras(es)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/08/2013)This research investigates the contributions for changes (or not) in the pedagogical practices of teachers of the early years of basic education stemming educational processes triggered in training courses relating to ... -
Educação das relações étnico-raciais: processos educativos decorrentes do brincar na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2015)This research seeks to understand the educational processes arising from the social practice on playing on a guided intervention and for the Education of Racial-Ethnic Relations in a kindergarten classroom, in compliance ... -
A Educação das relações étnicorraciais na creche : trançando as mechas da legislação federal, formação e prática das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2018)This study presents a research in association with Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Narrativas, Formação e Trabalho Docente -NEPEN (Study and Research Center of Narratives, Teachers´ Education and Practice). It was ...