Navegando por título
Itens para a visualização no momento 9810-9829 of 18791
-
Formação e atuação em coensino dos egressos de licenciatura em educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/05/2021)This study problematizes the initial training of Special Education teachers and the acting model based on co-teaching or collaborative teaching. The theoretical framework adopted in this study is based on the tripod: legal ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: efeitos da magnitude das consequências e do uso de um procedimento gamificado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 22/10/2021)Studies have showed that the relations between equivalence class stimuli can vary in function of numerous experimental parameters. However, few studies investigated the effect of consequences as an independent variable. ... -
Formação e manutenção de classes de equivalência: um estudo com participantes da 3ª idade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2010)The paradigm of stimulus equivalence has been widely studied, with different populations. Several studies have investigated the variables that can influence the formation and maintenance of equivalent stimulus classes. ... -
Formação e mineralização de substâncias húmicas desde a decomposição de macrófitas aquáticas em reservatórios tropicais com diferentes graus de trofia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, Câmpus São Carlos, 08/07/2015)The decomposition of aquatic macrophytes is important for understanding the cycling of elements and organic matter in aquatic ecosystems. The decomposition rate is driven by biotic and abiotic factors. Thus, the aim of ... -
Formação e prática docente musical no processo de educação inclusiva de pessoas com necessidades especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/09/2006)The objective of this research is to identify and reflect on relations between musical education practices for children with special needs in basic school and formation of music teachers for the attendance to these ... -
Formação e prática pedagógica de professores da EJA junto a estudantes com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/06/2019)This study aimed at analyzing the formation and acting of Adult Education teachers regarding intellectually disabled students. As specific objectives, this study aimed at: (a) characterizing the formation of Adult Education ... -
Formação e práticas de profissionais da saúde em interação com pacientes oncológicos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2003)Appuyés sur les connaissances acquises dans la branche de l Éducation en particulier, sur celles de la formation de professeurs et d autres agents éducationnels et à la recherche d une contribution aux investigations ... -
Formação e qualificação de pequenos produtores rurais: a experiência da Coordenadoria de Assistência Técnica Integral - CATI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This research has the aim to present the investigation made about the Coordination of Integral Technical Assistance CATI, an agency that is part of the Agriculture and Supply Secretary in the state of São Paulo. This ... -
A formação em contexto na educação integral do ponto de vista dos professores de uma escola pública: uma análise da dialogicidade no processo educativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)This research aims to investigate the conceptions that point to the understanding of teachers who work in an institution of Integral Education and who are involved in context training on dialogicity in the educational ... -
Formação em cuidados paliativos: apontamentos sobre o processo de ensino na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/03/2022)The National Academy of Palliative Care argues that the teaching of palliative care must occur systematically in undergraduate and graduate courses, as a way to guarantee qualified assistance to who need. Yet, in Brazil, ... -
Formação em fisioterapia no Estado de São Paulo : uma análise de cursos públicos à luz das Diretrizes Curriculares Nacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)The present study had as objective to analyze how the National Curricular Guidelines (DCN) are contemplated in the Pedagogical Projects of Courses (PPC) of graduation in Physical Therapy of the Public Universities of the ... -
A formação em serviço e a construção da coletividade nas htpcs por professoras de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)This research aims to analyse how kindergarten teachers express themselves about the collective experiences in HTPCs (Hours/Hour of Collective Pedagogical Work) and the influence of this moment on the reflection on their ... -
Formação em serviço e saberes docentes: uma análise desse processo em um curso de mídias em educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)This study aims to analyze the potential of a distance learning specialization course, entitled Media in Education, exploring the knowledge resulting from this process for the training and professional performance of ... -
Formação em serviço sobre gestão de escolas inclusivas para diretores de escolas de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/12/2006)We live in the context of a global society, in which changes are demanded in all aspects in the search for a better quality of life for mankind. In addition, there is an increase in the proportion of excluded individuals ... -
A formação graduada de terapeutas ocupacionais para o cuidado na atenção primária à saúde no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)It is essential the debate between the formation of the occupational therapist and the Primary Health Care (PHC), both around theoretical and methodological frameworks, such as the pursuit of specific tasks and actions ... -
Formação graduada nos cursos brasileiros de terapia ocupacional para o ensino voltado aos contextos territoriais e comunitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 26/03/2024)Since the 1990s, theoretical/practical/methodological strategies linked to territorial and community contexts have emerged in the teaching of occupational therapy in Brazil. Focusing on the teaching-learning process, these ... -
Formação humana para o exercício da cidadania : os saberes da experiência de jovens membros do Conselho Municipal da Juventude de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/08/2008)This study sought to understand, from the perspective of young people, the knowledge built on the experience of being members of the Municipal Council of Youth of São Carlos (CMJ). For both, departed from the consideration ... -
A formação inicial de professores de ciências e biologia: uma análise a partir da visão de licenciandos de uma universidade pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This thesis falls within the scope of the investigations on the influence of the National Curriculum Guidelines (DCN) in teacher education. This is a qualitative researchin which an analysis of the insertion is performed ... -
Formação inicial de professores de ciências e inclusão escolar: um olhar para as experiências de estágio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This study focused on the initial training of science teachers in the perspective of Inclusive Edu-cation (IE), with emphasis on the experiences during the internship. In Brazil, in most cases, students with Special ... -
A formação inicial de professores de Física e os saberes docentes para a prática educativa: revisão de escopo de 2001 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)Teaching is a profession full of challenges, especially at the beginning of the career in which there are aspects linked to lesson planning, class management, working conditions, among other particularities, which, although ...