Browsing by Title
Now showing items 9816-9835 of 18780
-
A formação em serviço e a construção da coletividade nas htpcs por professoras de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2021)This research aims to analyse how kindergarten teachers express themselves about the collective experiences in HTPCs (Hours/Hour of Collective Pedagogical Work) and the influence of this moment on the reflection on their ... -
Formação em serviço e saberes docentes: uma análise desse processo em um curso de mídias em educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)This study aims to analyze the potential of a distance learning specialization course, entitled Media in Education, exploring the knowledge resulting from this process for the training and professional performance of ... -
Formação em serviço sobre gestão de escolas inclusivas para diretores de escolas de educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/12/2006)We live in the context of a global society, in which changes are demanded in all aspects in the search for a better quality of life for mankind. In addition, there is an increase in the proportion of excluded individuals ... -
A formação graduada de terapeutas ocupacionais para o cuidado na atenção primária à saúde no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)It is essential the debate between the formation of the occupational therapist and the Primary Health Care (PHC), both around theoretical and methodological frameworks, such as the pursuit of specific tasks and actions ... -
Formação humana para o exercício da cidadania : os saberes da experiência de jovens membros do Conselho Municipal da Juventude de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/08/2008)This study sought to understand, from the perspective of young people, the knowledge built on the experience of being members of the Municipal Council of Youth of São Carlos (CMJ). For both, departed from the consideration ... -
A formação inicial de professores de ciências e biologia: uma análise a partir da visão de licenciandos de uma universidade pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This thesis falls within the scope of the investigations on the influence of the National Curriculum Guidelines (DCN) in teacher education. This is a qualitative researchin which an analysis of the insertion is performed ... -
Formação inicial de professores de ciências e inclusão escolar: um olhar para as experiências de estágio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/03/2019)This study focused on the initial training of science teachers in the perspective of Inclusive Edu-cation (IE), with emphasis on the experiences during the internship. In Brazil, in most cases, students with Special ... -
A formação inicial de professores de Física e os saberes docentes para a prática educativa: revisão de escopo de 2001 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)Teaching is a profession full of challenges, especially at the beginning of the career in which there are aspects linked to lesson planning, class management, working conditions, among other particularities, which, although ... -
A formação inicial de professores de língua inglesa com ênfase no ensino temático baseado em tarefas: a abordagem comunicativa reflexiva revelada do planejamento ao fato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 14/08/2020)The objective of this qualitative research, with an ethnographic and interpretative basis, was to analyze teaching units developed and, later, taught by pre-service teachers, from the last year of a Bachelor's Degree in ... -
Formação inicial de professores de química na região norte: análise das diferentes concepções das IES públicas e de professores e estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 08/04/2011)This research was aimed at the initial formation of Chemistry Teachers in the North Brazilian Region. Thus, it searched out knowing the conceptions of Public Institutions of Higher Education and Secondary Education. There ... -
Formação inicial de professores de química: discursos, saberes e práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 09/02/2015)Currently, the academic community and teachers formation courses are still living a period of transition between educational performance models that are supported by regulations, such as the resolution CNE/CP n° 01/2002, ... -
A formação inicial de professores na perspectiva do estágio remunerado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/05/2021)This research presents the theme "Initial teacher training from the perspective of paid internship: an analysis of the Citizen Training project", whose purpose is to analyze the relevance of initial university training and ... -
Formação inicial de professores: uma análise dos cursos de licenciatura em química das universidades públicas do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 15/12/2006)This work aimed to analyze the process of reformulation/creation of Teaching Courses in Chemistry of public universities of São Paulo to attend the new legislation. It was also observed the engagement of professors and ... -
Formação inicial e base de conhecimento para o ensino de matemática na perspectiva de professores iniciantes da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2016)This research aimed to investigate the construction of the repertoire of knowledge for the initial teacher education degree in Mathematics from the perspective of mathematics teachers beginning their careers. Thus, the ... -
A formação inicial em serviço : lugar de encontro e de (re) significação do ser-saber-fazer de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2011)This research focuses on teachers training and on the context of policies, practices, and modalities of higher education for in-service primary teachers according to The Law on Brazilian Education Guidelines and Bases ... -
A formação inicial para o trabalho de pedagogas com as artes visuais na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 22/06/2021)The object of this research is the initial preparation and the pedagogue's practice with the Visual Arts in Early Childhood Education. We tried to answer the question-problem “how Art education has been done in the Pedagogy ... -
Formação matemática do professor polivalente: um estudo metanalítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 20/02/2017)The purpose of this paper is to report a research linked to the Observatory of Education Program and to the Group of Studies and Research on Educational Practices in Mathematics (GEPRAEM). It was developed in the Graduate ... -
Formação médica : relato de experiência de estudante PCD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/10/2023)This work describes the itinerary of a PCD student on the Medicine program at the Federal University of São Carlos during the period from 2018 and 2023. Its purpose is to present a personal perspective on the stages ... -
Formação médica com adoção de metodologia ativa de ensino: considerações individuais e reflexivas sobre o processo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 19/01/2024)Introduction: This work is built in an autobiographical and critical-reflective narrative about the medical course of the Federal University of São Carlos, presenting the facilities and difficulties of self-directed learning ... -
Formação médica em tempos disruptivos: uma análise reflexiva e memorial de vivências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/11/2023)This work describes the itinerary of a student studying Medicine at the Federal University of São Carlos in the period between 2018 and 2023. Its purpose is to expose a personal perspective on the stages experienced within ...