Browsing by Advisor "Gama, Renata Prenstteter "
Now showing items 1-8 of 8
-
A coordenação de curso de licenciatura em matemática: dimensões da função no contexto do IFSP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/12/2023)Research developed in the Postgraduate Program, Doctorate in Education, at the Federal University of São Carlos, Sorocaba campus (UFSCar-So), addresses the role of Coordination of the Mathematics Teaching degree program ... -
A constituição do Orientador Pedagógico: entre saberes e fazeres da profissão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/12/2023)This research focused on the search to understand the constitution of the Pedagogical Advisor in the Municipal Network of Sorocaba, as historical subjects in everyday school life, with specific and distinct function of the ... -
Processo de iniciação à docência de professores de matemática: olhares de egressos do PIBID/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/05/2014)This research aims to understand the process of initiation into teaching of graduates of Institutional Scholarships Program initiation into Teaching (PIBID) at the Federal University of São Carlos, in the area of Mathematics. ... -
Processo formativo de professores de Matemática: práticas reflexivas para a utilização da informática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 10/12/2014)The purpose of this research is to understand the formative process developed in a group of mathematics teachers guided in the use of computers inclusion in their pedagogical practices. The question that guided the development ... -
Espaço de formação de Coordenadores Pedagógicos: Núcleo Pedagógico da Diretoria Regional de Ensino do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/12/2023)The main objective of the present research is to identify and understand the potential of the Pedagogical Center of the Regional Education Board as a space for training Pedagogical Coordinators. To this end, it was necessary ... -
Formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais: contribuições do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)This research aimed to identify and analyze the contributions of the teacher training process, especially in relation to mathematics, revealed in oral narrative and the written productions of undergraduates of the Faculty ... -
(Res) significação dos saberes docentes para educação infantil, a partir do diálogo com a Etnomatemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 23/02/2015)This research aims to describe and understand the continued formation process in dialogue with EtnoMathematics in a teacher`s group that teach in Children`s Education. The group educated, through a Study Integration ... -
Desenvolvimento profissional de coordenadores pedagógicos em serviço e suas trajetórias formativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)Continuous in-service training has proven to be an essential practice for the professional development of pedagogical coordinators, as it enables the constant updating of knowledge and skills, as well as the development ...