Browsing by Advisor "Hartwing, Dácio Rodney"
Now showing items 1-10 of 10
-
Características da aprendizagem significativa em proposições expressas por escrito pelos alunos do ensino fundamental: um estudo de conceitos químicos proposto a partir de atividades experimentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/05/2004)In this study, it was attempted to develop some experimental activities with the objective of extracting and identifying chemical elements from commercial products of low cost and easy access. The developing finality of ... -
Análise de mapas conceituais elaborados por alunos da oitava série do ensino fundamental a partir de aulas pautadas na teoria da aprendizagem significativa : a argila como tema de estudo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2008)In this work we analyze how and where extension student of the eighth series of the basic education of two public schools of the city São Carlos, conceptual maps from theoretical and experimental lessons elaborate, based ... -
Cursos de formação inicial de professores de química: uma análise das manifestações de professores da Diretoria Regional de Ensino de São Carlos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/05/2004)The purpose of this research work was to analyse and discuss the thematic of the formation of teachers, making references to the contributions of the course of licenciateship in Chemistry for professional learning, throught ... -
Educação a distância na formação de professores: o curso-piloto "Consumo Sustentável/Consumo Responsável - desenvolvimento, cidadania e meio ambiente.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/05/2006)The present research analysed the results of the distance pilot-course Consumo Sustentável/Consumo Responsável - desenvolvimento, cidadania e meio ambiente , that it was proposed by CECEMCA, through the accord between MEC ... -
Ensino e aprendizagem significativa do conceito de ligação química por meio de mapas conceituais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 04/02/2011)As a consequence of student difficulties related to concepts of greater abstraction of Chemistry, the concept of Meaningful Learning according to the theory of Ausubel was used in this work. From it, the twodimensional ... -
Ensinando a ensinar ou vivendo para aprender? A interação entre os conhecimentos de um professor atuante e de um aspirante, como subsídio para aprendizagem da docência.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/03/2006)Contrary to what is known as process-product researches, in which teachers used to be seen as a mere technical performer, nowadays the teacher is the centerpiece in the educational process. In this new approach, the teacher ... -
A aprendizagem de polinômios através da resolução de problemas por meio de um ensino contextualizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2008)The objective of this study was to verify how learning of polynomials took place using problem solving in a contextualized learning situation. Thus, the present research was developed in the context of polynomials, based ... -
Mapas conceituais e resolução de problemas sobre as interações intermoleculares: um estudo com alunos da 1ª série do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 18/01/2013)The present work investigated high school students about the elaboration of conceptual maps and the resolution of their problems related to the topic intermolecular interactions. For that we based upon Ausubel's theory of ... -
As percepções dos professores de Ciências e Biologia, atuantes em telessalas, no uso e no processo de leitura de imagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2006)In this work, we tried to think about the perceptions of science and biology teachers about the use of audio-visual resources, starting from the view of the specific reality from the Telecurso 2000 project. The collected ... -
Prática de ensino de química e metodologia investigativa: uma leitura fenomenológica a partir da semiótica social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/03/2006)The Practical of Education, as integrating disciplines between the specific knowledge of Sciences and the pedagogical knowledge for the teaching exercise have become the locus of the quarrel about educational formation. ...