• Periódicos científicos eletrônicos: reflexões sob o viés CTS 

      Alves, Ana Paula Meneses; http://lattes.cnpq.br/2434972394883934 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, , 29/01/2010)
      Since middle of 20th Century, the effervescence of scientific, technological and economic development incites changes in the several fields of society, evidencing one necessity of a critical view, of social line, before ...
    • Objetos de aprendizagem em contextos inclusivos: subsídios para a formação de professores 

      Bardy, Lívia Raposo; http://lattes.cnpq.br/8293664574553009 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 24/02/2010)
      This study linked the line "The scientific and human resources training in Special Education" aims to contribute to the process of inclusion, as well as the process of training teachers to work with students who have SEN. ...
    • Análise de redes de colaboração científica entre a Educação Especial e a Fonoaudiologia 

      Bello, Suzelei Faria; http://lattes.cnpq.br/4609730714788392 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 04/02/2013)
      The researcher is responsible as the main objective of expanding knowledge that in order to actualize it as a contribution to science must be recognized and understood by other scientists. Thus, the possibility of shared ...
    • Interfaces educação especial e fonoaudiologia: um estudo bibliométrico baseado na produção científica de dissertações e teses 

      Bello, Suzelei Faria; http://lattes.cnpq.br/4609730714788392 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 12/02/2009)
      Speech Pathology and Special Education establish relations of proximity due to similar objects of studies. Besides, the integrated work between professionals maximizes opportunities of growth for both areas. Therefore, the ...
    • Formas do trabalho docente em duas escolas especiais de surdos: estudos históricos e de representações sociais 

      Bentes, José Anchieta de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/0804431852151011 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 04/08/2010)
      Cette thèse présente la perspective historique et les représentations sociales des formes prises par le travail d enseignantes exerçant leur métier dans deux écoles pour des élèves sourds: l une appartenant au réseau ...
    • Análise bibliométrica da produção científica sobre direitos das pessoas com deficiência 

      Bravo, Aline Droppé; http://lattes.cnpq.br/7577682239269227 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 21/02/2013)
      The relationship between law and persons with disabilities existed since ancient times and is changing, albeit slowly, in search of human dignity. In the context of construction and warranty rights, scientific study was ...
    • As necessidades informacionais dos bacharéis em Direito na defesa das pessoas com necessidades especiais 

      Bravo, Aline Droppé; http://lattes.cnpq.br/7577682239269227 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 19/02/2009)
      Treating the rights related to persons with special needs (PSN) is a matter not only to professionals in the area of Law, but to society as a whole. Knowledge of legislation with the resulting disclosure of such information, ...
    • Os referenciais teóricos da área de fundamentos da educação do PPGE/UFSCar: um estudo epistemológico e bibliométrico da produção científica (1993 a 2007) 

      Coelho, Marcio; http://lattes.cnpq.br/7428325329672198 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 11/12/2013)
      The central theme of this research consists on the theoretical foundation research in Education. The overall objective was to realize a bibliometric and epistemological analysis of the doctoral theses of the Post-Graduate ...
    • Motricidade fina na criança: um estudo bibliométrico da literatura nacional e internacional 

      Coppede, Aline Cirelli; http://lattes.cnpq.br/0317528781905323 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 16/02/2012)
      Fine motor coordination is essential to the intellectual and psychomotor development of a child. The use fine motor skills to manipulate objects and perform functional needs plays a vital role in child development and ...
    • Transtorno do desenvolvimento da coordenação em escolares prematuros : estudo bibliométrico e de prevalência 

      Coppede, Aline Cirelli; http://lattes.cnpq.br/0317528781905323 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 16/07/2015)
      Studies show that among the several changes that premature infants may present, the Developmental Coordination Disorder (DCD) has highlighted. The incidence in this population is between 30 to 50%. Thus, there is necessary ...
    • Procedimentos de pesquisa na produção científica discente do PPGEEs/UFSCar. 

      Garrutti, Érica Aparecida; http://lattes.cnpq.br/6006817586830268 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 13/02/2007)
      The debates on the production and dissemination of the knowledge in Special Education, produced essentially in the Graduate Programe in Education, Special Education and Psychology in Brazil, are increasing and, in general ...
    • Indicadores de gênero no periódico Scientometrics (1981-2017) 

      Godoi, Fábio dos Santos; http://lattes.cnpq.br/2249228493676552 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      Introduction – The scientific evaluation by indicators demands a reflection in addition to the quantitative data. Gender in science plays complex roles, gender indicators should include in their analysis the context of ...
    • A comunidade científica da UFSCar e a comunicação da ciência: um estudo sobre o significado dos eventos científicos 

      Guimarães, Vera Aparecida Lui; http://lattes.cnpq.br/8818035436308120 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, , 29/02/2012)
      The theme of this research is scientific communication - especially that of scientific events - considered from the perspective of a scientific community in particular. The theoretical framework is anchored in social studies ...
    • Indicadores de CT&I dos INCTs de São Carlos-SP na dinâmica da produção da ciência 

      Guimarães, Vera Aparecida Lui; http://lattes.cnpq.br/8818035436308120 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, Câmpus São Carlos, 29/11/2016)
      The theme of this research is the conformation of the new production of science, especially that realized in the ambit of the seven National Institutes of Science and Technology of São Carlos (city of the interior of the ...
    • O referencial teórico de Paulo Freire no ensino de ciências e na educação CTS: um estudo bibliométrico e epistemológico 

      Lopes, Gabriela Zauith Leite; http://lattes.cnpq.br/5471419148058887 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 11/12/2013)
      The Science Teaching, spurred by the development of science and technology as well as the field of education, seeks paradigms that go beyond positivist approaches and linear knowledge production. Perceptions of the social ...
    • Sociologia da ciência : estudo bibliométrico da base de dados Scopus 

      Marcelo, Júlia Fernandes; http://lattes.cnpq.br/6172633259152350 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade, , 24/02/2012)
      The Sociology of Science, presently also known by the Social Studies of Science and Technology, with theoretical and methodological inheritance from the Sociology of Knowledge, debates subjects about the nature of scientific ...
    • Estudos bibliométricos sobre educação indígena : frente de pesquisa, vida média e obsolescência da literatura citada em teses e dissertações 

      Maroldi, Alexandre Masson; http://lattes.cnpq.br/9535572173635838 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)
      The indigenous education in Brazil has its founding milestone in the first catechetical actions of the Jesuits in the second half of the sixteenth century. In this long trajectory up to the present day the education of the ...
    • Alunos com deficiência no ensino superior: subsídios para a política de inclusão da UNIMONTES 

      Oliveira, Antonia Soares Silveira e; http://lattes.cnpq.br/4959575947732109 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 21/02/2011)
      This study starts from our professional concerns in all segments of Basic Education and Higher Education in both Public and Private Institutions. Questions have arisen over the implementation of Inclusive Education, the ...
    • O estado da arte da produção científica em educação especial na Biblioteca Virtual em Saúde (BVS) : um estudo bibliométrico 

      Pizzani, Luciana; http://lattes.cnpq.br/3032047891648218 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 19/12/2008)
      Special Education approach and its interfaces with other knowledge areas are evidenced through the diverse scientific production consolidated in scientific journals besides national and international databases. In the ...
    • Educação de surdos : estudo bibliométrico de teses e dissertações (2010-2014) 

      Ramos, Denise Marina; http://lattes.cnpq.br/6104659471056145 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)
      The issues related to the deaf education have gained significant prominence in political and educational debates in recent years, impacting on the academic researches agenda in this field. Thus, this research sought to ...