Browsing by Advisor "Lima, Emília Freitas de"
Now showing items 1-20 of 21
-
A educação profissional e tecnológica brasileira sob a perspectiva da formação politécnica: da colônia à década de 2000
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/10/2023)This study was carried out with the general aim of analyzing the history of Professional and Technological Education (EPT) in Brazil, from the colony to the 2000s, from the perspective of polytechnic training, in order to ... -
O início da docência e a trajetória profissional segundo a visão de professoras em final de carreira.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/04/2004)The present work called The Beginning of Teaching Profession according to Ending Career Professors , has the aim to investigate the following inquiring question: What are the aspects that Elementary School first to fourth ... -
Educação em direitos humanos para o combate ao sexismo : contribuições do letramento na disciplina de Língua Portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2009)The achievements of women's social movements have granted such group historically denied rights, it is however noted nowadays that socially constructed values reproduce sexist concepts with regards to human relationships ... -
Trabalhando pelo sucesso escolar: as vivências de uma professora em seu primeiro ano de atuação na escola pública.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/06/2002)This work is orderly following this question: How to configure the professional learning of the teacher in the beginning of the carrier, in attempt to overcome the scholar failure of second grade students of the public ... -
Construindo o início da docência: uma doutora em educação vai-se tornando professora dos anos iniciais do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/01/2005)This investigation, of qualitative nature, sought to know how a Doctor in Education becomes a teacher of the starting grades of elementary school and was organized around the following questions: How does the learning of ... -
Histórias de vida de professoras que desenvolvem práticas docentes multiculturais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/08/2008)In this work, I analyze the life story and education of four elementary school teachers, working in cycle I (Grade 1 to 4) of the São Carlos Municipal education system, selected because of their implementation of ... -
Currículo em ação e a temática religiosa na educação infantil : a voz das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)This study discusses the curriculum in action in the Early Childhood Education and aims at understanding how the configuration of the religion/religiousness presents itself based on the children’s demonstrations of the ... -
Aprendizagem da docência no curso de magistério: construindo um processo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2004)This study is inserted in the ambit of the researches that investigate the discussion and comprehension of the process of teaching professional learning. It has how a reference the qualitative approaches of investigation ... -
Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009)The research had as a focus the investigation of the group work: the teachers and the coordinator teacher of a primary school cycle I (1st to 4th grade) of the state net of teaching and a university professor, having the ... -
Currículo em ação nos anos iniciais do ensino fundamental e a atenção à multiculturalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/09/2007)The present study had as objective identifies aspects of the pedagogic practice that can contribute to the regulation and social emancipation, discussing them starting from the studies of Critique Multiculturalism. This ... -
A pesquisa sobre formação de professores e multiculturalismo no Brasil : tendências e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009)The present study advocates the thesis that the prevalence of conservative multicultural perspective and found in the studies selected, enable the construction of essentialized identities and the suffocation of the ... -
As representações sociais dos professores sobre corpo humano e suas repercussões no ensino de ciências naturais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2004)Les représentations sociales des professeurs sur le corps humain et ses répercussions dans l enseignement de Sciences Naturelles, constituent un étude dans la perspective moscovicienne. En reférence à une sorte de connaissance ... -
A aprendizagem da docência de uma professora iniciante : um olhar com foco na intermulticulturalidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/06/2009)The diversity invades the school through the culture and beliefs of students and their families, minority groups etc. The attention to issues such as diversity, difference, equality and inequality it is urgent. In this ... -
A multiculturalidade nas políticas educacionais e a formação de professores : Brasil e Portugal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2009)In this work trying to understand how the education politics and of teachers' formation, in Brazil and in Portugal, they are attending to the present multiculturalidade in these countries. For this, I use the documentary ... -
Concepções norteadoras da prática pedagógica de professoras da educação infantil e uso pedagógico da culinária: possíveis relações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/03/2002)This work, of qualitative kind, searches for understanding the two pre-school teachers' conceptions by analysing their teaching resources regarding cookery activities in classroom. In order to make it possible, the data ... -
Possibilidades do uso de portfólios na aprendizagem da língua materna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/06/2013) -
Percepções das crianças sobre currículo e relações étnico-raciais na escola: desafios, incertezas e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/09/2008)The present research had as objectives to understand how children perceive, in school, the ethnical-racial relations by means of the experienced curriculum and to present some methodological suggestions on the pedagogic ... -
Aprendizagem da docência possibilitada pela mediação de um processo de coordenação pedagógica construtivo-colaborativo, tendo a TV comercial como suporte para a formação de cidadãos críticos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/10/2004)The driving force of this Doctorate degree work was the alert presented by the results of the Master of Science work (Reiff-Lourenço, 1999) that pointed to the vital importance of the professor who performs the task of ... -
Raymond Williams, educação escolar e currículo: proposições com base na ideia de cultura comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)Esta investigación tiene como objetivo delinear posibles compromisos para un proyecto educativo alineado a la perspectiva de la cultura común de Raymond Williams. Por compromisos entendemos un conjunto de esfuerzos concretos, ... -
A construção do início da docência: um olhar a partir das produções da ANPEd e do ENDIPE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2006)The present master s degree dissertation is structured around the following question: What do the works presented on ANPEd and ENDIPE say about the process of professional learning of teaching taken place in the beginning ...