Browsing by Advisor "Luiz, Maria Cecília"
Now showing items 1-8 of 8
-
A relação com o saber na mentoria de diretores escolares: considerações a partir de uma formação prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)The present research originated from reflections on some questions that originated this thesis: does the exchange of experience between principals enable the construction of the relationship with the Knowledge (Charlot, ... -
A Relação com o Saber de diretores: situações de conflitos e violências escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/07/2023)The discussion on violence in the school environment focuses on understanding what the cycles of violence(s) are, in such a way that it provides a welcoming space in the consolidation of welcoming so that the school body, ... -
Entre autoritarismo e diálogo: a democracia como processo na gestão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/01/2013)This dissertation aimed to understand the relationship between public school and democracy, mediated by democratic management, the perspective of school managers, believing that democratic development in society comes ... -
Autoavaliação institucional: dimensões políticas e gestão democrática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/10/2013)The movements and regulatory reforms, especially in the 1990, brought significant changes to the organization and management consequences as the public school, which arise from conceptions or practices of evaluating a given ... -
Obrigatoriedade da educação infantil a partir de quatro anos de idade: percepções de educadores e familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/01/2015)This writing addresses three important perspectives: the cycle of Public Policy in Early Childhood Education, in order to understand how it was constituted in Brazil; the reflection on some of the conceptions about Children ... -
Representações sociais da ciência e dos cientistas em roteiros de peças de teatro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/02/2015)This dissertation aims to analyze what are the social representations about the science and be a scientist present in two scripts of plays of São Carlos groups of theatre. Such social representations are not reproductions ... -
Correlação do IDEB 2015 com os indicadores educacionais: a situação atual das unidades federativas do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/03/2020)The present work continues the research developed in my master's degree, entitled Mapeamento Quantitativo dos Impactos da Gestão Democrática no Desempenho das Escolas Públicas no Ideb 2013. Since we observed that the vast ... -
Função, composição e funcionamento dos Conselhos Escolares: participação e processos democráticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)The School Councils (SC) can strengthen democratic management of schools to improve the quality of education. Therefore, it is important that studies be conducted to identify the function, composition and functioning of ...