• Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas 

      Bassan, Débora Regina; http://lattes.cnpq.br/3804903987729140 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-06-23)
      This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ...
    • Criando mensagens secretas na escola básica utilizando a criptografia – RSA 

      Castro Junior, Waldir Claudio de; http://lattes.cnpq.br/0175966970077868 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2015-08-21)
      Cryptography is a fascinating topic, concerning the practical point of view, and it is useful to access bank accounts, e-mails and social networks. According to this perspective, this study aimed to show how simple it may ...
    • O estudo em grupos para a 2ª fase da OBMEP 2013 e resoluções de questões em vídeo 

      Dias, Edgar Heliodoro Vendramelli; http://lattes.cnpq.br/9416777759260664 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2014-03-22)
      This dissertation presents the study done on Municipal School Professor Valdomiro Casagrande, town of Dois Córregos SP about the Brazilian Mathematical Olympiad of Public Schools (OBMEP 2013), working with study groups ...
    • O protagonismo do educando na construção de jogos e sua replicabilidade em sala de aula como instrumento de fixação e recuperação contínua 

      Escobedo, Mateus Beluca; http://lattes.cnpq.br/9982618994840441 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2016-06-23)
      This work related about games construction and application in classroom, aiming the development of competence and ability prescribed in Sao Paulo State Curriculum, further helping the continuous fixation and assistance. ...
    • Propostas de pagamento no estudo de matemática financeira : análise de uma abordagem prática 

      Francisco, Marcelo Sabbadini; http://lattes.cnpq.br/9478680093249519 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2017-05-09)
      The objective of the project and research was to apply and conjecture about a practical approach to the study of payment methods, using commercial proposals of students' daily routine of a technical course in the management ...
    • Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem 

      Lima, Fernanda Soto (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-04-10)
      This dissertation presents the development of activities related to the teaching of rational numbers in fractional form so diverse and unique to the teacher and the students, through the exploitation of that content with ...
    • O funcionamento do GPS e a matemática do ensino médio 

      Moraes, Marcelo Cardozo de; (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2015-08-21)
      The main objective of this work is to make students understand the mathematical foundations for the operation of Global Positioning System (GPS). The research was done in a school in the state of São Paulo with students ...
    • O estudo de simetrias com frisos e questões da OBMEP 

      Nardelli, Renan Eduardo; http://lattes.cnpq.br/5095095788326803 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT)Câmpus São Carlos, 2015-08-21)
      This work handles topics involving geometric transformations and friezes for the study of symmetry. It aimed to present students from the Ninth Grade of a public school in São Paulo State activities, in order to enrich ...
    • Uma introdução ao estudo das Funções Trigonométricas com recursos artísticos e seminários sobre a História da Matemática no 2º ano do Ensino Médio 

      Neves, Ranúzy Borges; http://lattes.cnpq.br/6120167882171343 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2019-02-20)
      The main objective of this study is to investigate whether the use of artistic methodologies effectively contributes to motivate second grade students of High School Integrated with Technical Education in Industrial ...
    • O uso de jogos na sala de aula para dar significado ao conceito de números inteiros 

      Neves, Renato Silva; http://lattes.cnpq.br/6260115832686024 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2010-09-24)
      This work was elaborated from the research on a well-known epistemological obstacle: the difficulty that the students have in understanding the concept of negative number and operations with such numbers. The experience ...
    • Oficina de máquinas: uma maneira de ensinar matemática para alunos do ensino médio 

      Oliveira Neto, Jayme Alves de; http://lattes.cnpq.br/0029863449471719 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2010-07-03)
      Currently students are accommodated with the way that they are receiving information, the classes which have a predetermined format being made to theoretical explanation and then is made to exercises whose resolution is ...
    • O ensino de probabilidade com o uso de mágicas fundamentadas matematicamente 

      Ramos, Caroline Lameza; http://lattes.cnpq.br/0956645717031413 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-04-23)
      This work has as objective to develop the basic concepts of Probability in 9th grade classes of elementary public school in the countryside of São Paulo state. In this regard, was used Mathematical Magic in order to make ...
    • Criptografia e conteúdos de matemática no ensino fundamental 

      Rodrigues, Jaqueline de Moraes (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-08-07)
      The central aim of this dissertation is to present the results of a teaching experience of using encryption for the study of functions in mathematics classes in elementary school, the result was checking improvements in ...
    • GeoGebra, recurso computacional a favor da aprendizagem matemática no ensino fundamental II 

      Selli, Luis Fernando; http://lattes.cnpq.br/2856954671448904 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2014-03-21)
      This paper is related to the application of GeoGebra software in the following topics: Ratio, Proportion, Thales Theorem, Similarities, Similarity of Triangles, Pythagorean Theorem, Trigonometric Ratios in the Triangle ...
    • Jogos no processo de ensino-aprendizagem em probabilidade 

      Silva, Fabrício Menezes Netto da; http://lattes.cnpq.br/9048311574707992 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), 2013-08-07)
      This work has as a goal to stimulate good pedagogical practices aiming the best learning from students in Probability, through daily applications and/or games. Besides, it has as highlight a teaching sequence proposal ...
    • O ensino de análise combinatória com aulas expositivas e fichas de aula em uma escola de ensino médio do interior paulista 

      Silva, Rodrigo do Carmo (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2012-03-09)
      The following paper is a description of a research performed with second year of high school students, in a school in the inland of the state of São Paulo, over the topic of Combinatorial Analysis. Such topic is normally ...
    • O ensino de análise combinatória no ensino médio por meio de atividades orientadoras em uma escola estadual do interior paulista 

      Vazquez, Cristiane Maria Roque; http://lattes.cnpq.br/7759375964594345 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2011-09-01)
      This paper has the aim to describe the design, development and application of guiding teaching activities in an area that is usually little explored, the Combinatorics. The study was developed through an intervention that ...