• Significado em práticas matemáticas não escolares: estudo com alunos do ensino fundamental 

      Costa, Daniela Netto Scatolin; http://lattes.cnpq.br/5520784282540648 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 12/02/2014)
      This research has the purpose to analyze the influence of situations in order to deal with mathematics in different social practices. As a specific goal, it investigates the meanings in various school and non-school ...
    • Frege e as Leis da Aritmética: do ideal de fundamentação ao paradoxo 

      Coury, Aline Germano Fonseca; http://lattes.cnpq.br/4688805153426529 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 08/07/2015)
      Since the end of the nineteenth century and early twentieth century, some scholars such as Frege, Russell, Dedekind, Wittgenstein, among others, started to seek the foundations of the mathematics. Specifically, Frege ...
    • O recurso da demonstração em livros didáticos de diferentes níveis do ensino de matemática 

      Deus, Karine Angélica de; http://lattes.cnpq.br/4038438006971931 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)
      This present research, of qualitative nature, was guided by the question: what characterizes and what are the functions of school demonstrations in different level textbooks for teaching mathematics? In order to answer ...
    • O PROFMAT e as relações distintivas no campo da matemática 

      Farias, José Vilani de; http://lattes.cnpq.br/3915260629619142 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 10/02/2017)
      Several national and international studies have addressed the teacher training model in the past decades. A large number of educators, including mathematics teachers, have focused on the theme of mathematics teacher training ...
    • A EDUCAÇÃO FINANCEIRA NO BRASIL: gênese, instituições e produção de doxa 

      Fernandes, Luzia de Fatima Barbosa; http://lattes.cnpq.br/6818023438968189 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)
      This research has as general objective to investigate institutions and it's beliefs about the implementation of the National Strategy of Financial Education (Enef) in Brazil, through studies of the didactic produced by the ...
    • Mudanças de geração na era digital: o professor de matemática e seus alunos 

      Gaspari, Jaqueline de; http://lattes.cnpq.br/9522932499424565 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 28/02/2013)
      The society is changing, in this sense, our research arises in order to understand it better, as well as to understand the individuals who compose it. Thus, this research presents a significant relevance, to reflect on the ...
    • Usos de portfólios em diferentes práticas : um olhar de uma educadora 

      Martins, Karinne de Pádua Gonçalves; http://lattes.cnpq.br/2137111427177262 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação Profissional em Educação, Câmpus São Carlos, 08/08/2016)
      In this research we intend to analyze the meanings of the term “portfolio through the use of practices in which it is employed. The theoretical and methodological framework was based on aspects of Wittgenstein’s philosophy ...
    • Práticas de Objetivação e Subjetivação Docente: Estratégias de Saber-Poder no Contexto do Pibid 

      Martins, Waléria Andrade; http://lattes.cnpq.br/3951161839235387 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      This work aims to question teacher´s objectivation and subjectivation practices in the context of the Institutional Scholarship Program of Initiation to Teaching (Pibid). In the dissertations and thesis researched about ...
    • Condições de produção e legitimação da etnomatemática 

      Passos, Caroline Mendes dos; http://lattes.cnpq.br/2797810046671958 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 17/03/2017)
      How to map the research in ethnomathematics in Brazil? This was the initial question and the starting point for the constitution of the present study. To study the conditions of production and legitimization of ethnomathematics ...
    • A história da geometria nos livros didáticos e perspectivas do PNLD 

      Pimentel, Guilherme Henrique; http://lattes.cnpq.br/3445101782853027 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 05/03/2012)
      The purpose of this research is to analyze ways to approach the history of mathematic text books in 9th grade in elementary school. For this we take as the documents mathematics textbooks listed by Plano Nacional do Livro ...
    • Olimpíadas de matemática e aliança entre o campo científico e o campo político 

      Souza Neto, João Alves de; http://lattes.cnpq.br/5447633775917499 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 03/12/2012)
      This paper aims to discuss the mathematical Olympiads in terms of Bourdieu's theory, seeking demonstrate valorization strategies and adoption of the field of mathematics linked to social practices related to OBMEP. The ...