Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO"
Now showing items 1-20 of 1312
-
Fatores de risco e proteção: saúde mental de mães e filhos, suporte social e estilo parental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2008)Studies indicate that some family characteristics, such as poverty and parents’ low education, low levels of social support, high levels of marital discord, parents’ depression and parents’ mental disorders are risk ... -
Os bastidores da educação primária: criação e expansão das escolas isoladas rurais em municípios do interior paulista (1889 –1921)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2018)This work has as main objective to deal with the creation and expansion of isolated schools in the interior of São Paulo between the years 1889 to 1920 – the first 31 years of republic. The isolated schools were unidocent ... -
Escolas multisseriadas e os ideários pedagógicos: um estudo sobre as escolas do e no campo na região do Bico do Papagaio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2018)This thesis aims to analyze the educational conceptions into teachers` practice in multigrade schools an express the main idea called Por uma Educação do Campo acording to educational policy to this modality teaching. As ... -
Terapia Ocupacional e Educação: as proposições de terapeutas ocupacionais na e para a Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)According to a current definition in Brazil, occupational therapy is a field of knowledge and intervention in health, education and in the social sphere, which brings together technologies and resources oriented to the ... -
Eles ousaram! Projeto História Nova do Brasil: as Reformas de Base começaram pela educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2017)In the midst of the great effervescence of ideas, political manifestations, models and propositions of a nation in dispute, characteristic of the early 1960s, the Ministry of Education and Culture (MEC) supported a project ... -
Educação ambiental dialógico-crítica e sua relação com a prática da agroecologia e da educação do campo no território do extremo sul da Bahia: entre o descompasso e o desafio de transformação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PPGCAm, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)This thesis highlights experiences related to the practices of rural education and agroecology, formative matrices and practices that can help in the problematization of socio-environmental issues traditionally debated by ... -
Construção, validação de conteúdo e aplicação do protocolo avaliativo de iniciação esportiva em cadeira de rodas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/05/2018)The evaluation is part of any teaching and learning process. It allows the educator to follow the evolution of the respective learner, establishing parameters that allow to identify the areas in which the same needs more ... -
Currículo e integração curricular em um curso de graduação em medicina: concepções manifestadas pelos docentes que o vivenciam
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The present research aims to describe and analyze the relationship between the proposal of integrated curriculum of the undergraduate course in Medicine, Federal University of São Carlos (UFSCar) and the conceptions ... -
A calmaria dos caminhos tortuosos : construção e método do Trivium medieval
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)This dissertation is to analyze the construction and teaching method of the three liberal arts (grammar, logic and rhetoric) middle age historically known for Trivium. For this purpose, the dissertation aimed to analyze, ... -
Pedagogias de gênero em narrativas sobre transmasculinidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)This research aims to analyze aspects of transmasculinities from the autobiographical accounts of four Brazilian men. The proposed objective is based on the understanding that transmasculinities, when compared to other ... -
Condições de produção e legitimação da etnomatemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/03/2017)How to map the research in ethnomathematics in Brazil? This was the initial question and the starting point for the constitution of the present study. To study the conditions of production and legitimization of ethnomathematics ... -
A exploração-investigação matemática: potencialidades na formação contínua de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/11/2011)This thesis work evaluated the formative potentialities in mathematical explorationinvestigation for the professionals teaching mathematics for children from six to eleven years old pre-school teachers, teachers of the ... -
Recordando sobre o brincar na infância de professores participantes de um processo de formação lúdica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)The present research addresses teachers’ childhood memories theme. The educational investigation took as theoretical input authors, such as: Brougère (2010); Nóvoa (2015); Souza, (2006); Josso (2004); Kishimoto (2006). It ... -
O Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - campus São João da Boa Vista: a questão do ensino médio integrado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/03/2018)This thesis is based on the Marxian and Gramscian theoretical-methodological perspective and has as object of study the Integrated High School in the São João da Boa Vista Campus of the Federal Institute of Education, ... -
O encontro com a história de vida de uma mulher benzedeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2018)This is a work and process of receiving memories and their resonances (BENJAMIN, 1994), which are welcome and known through access to the life story of a woman who is a healer. A Language, 2016) becomes an important field ... -
Educação ambiental e teoria crítica : a dialética da emancipação na formação socioambiental de servidores de uma Universidade Pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)In light of a potential environmental collapse due to the predominant modern production system on the planet, which threatens life on Earth, the critical and emancipatory Environmental Education (EE) plays a significant ... -
Políticas de ações afirmativas na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ): o curso de Pedagogia em debate
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2018)The objective of this research was to analyse which initiatives and repercussions with regard to the democratization of the affirmative policies of action about the admission and continuity in the college education of the ... -
Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)School Inclusion has grown every year, and with the increased enrolment of students with disabilities in regular schools, the demand for stronger support networks and differential care has grown. In this scenario a new ... -
Ouvir, interagir e criar: a composição musical como oportunidade de humanização das relações sociais em uma orquestra comunitária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This research had as its theme the creation of composition and musical arrangement for a community orchestra, whose participants had a significant diversity of mastery and musical knowledge. The aim of this work was to ... -
Violência contra mulheres nas universidades: contribuições da produção científica para sua superação (Scielo e Web of Science 2016 e 2017).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)Gender violence is in every social structure, causing serious damage to the victim as well as to the people around. Statistics and studies show that the women are the main victims. More recently, research and reports have ...