Navegando por áreas do CNPq "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ADMINISTRACAO EDUCACIONAL"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 50
-
Democracia deliberativa em Habermas : abordagem do tema no Brasil (2000-2015) e contribuições para a educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2017)Habermas's philosophical-political work occupies centrality in contemporary democratic theory as a discourse of justification of the deliberative conception of democracy. Assuming a political society capable of establishing ... -
Desenho universal e tecnologia assistiva: implementação de atividades pedagógicas para aluna com paralisia cerebral em classe comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)At present, Brazil has advanced in legal documents regarding the inclusion of special education targeted students in terms of the access to regular school classrooms. The latest documents mention the provision of assistive ... -
A proposta inovadora da escola Projeto Âncora e suas implicações pedagógicas em uma escola convencional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 01/11/2019)This project arose from worries caused by a brazilian Math Education increasingly disappointing in the public Middle Schools and, in this context, it had as objective to contribute with a new didactic view of this area of ... -
O Programa Nacional de Fortalecimento dos Conselhos Escolares: um estudo no município de Palmas - TO
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)This work aims to analyze the implementation of the National School Councils Strengthening Program (PNFCE) in the municipality of Palmas/TO - Brazil, in order to understand the participation of the segments involved, based ... -
O Conselho Municipal de Educação de Sorocaba/SP: a gestão democrática e a busca pela qualidade socialmente referenciada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2018)The objective of this research was to analyze the main mechanisms and strategies that guide the democratic management influence starting from the organization and operation of the Municipal Educational Council of Sorocaba/SP ... -
Gestão da mudança educacional nas escolas da Inspetoria Madre Mazzarello
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/05/2020)This qualitative research presents as its central goal the analysis of the educational change process management accomplished by the schools within the Inspetoria Madre Mazzarello. The research intends to deepen the knowledge ... -
Gestão autoritária e gestão democrática: suas caraterísticas e distinções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/11/2020)This academic project talks about the aspects present in the conceptions we have of management work in contemporary society, mainly, with the objective of identifying and demonstrating the main characteristics and discussions ... -
Ações formativas voltadas aos(às) diretores(as) de escolas públicas de educação básica no governo Haddad (2013-2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)This research was aimed at analyzing formative actions directed to school principals who worked within the São Paulo Municipal Education Bureau, between the years of 2013-2016, during the Workers' Party mayor Fernando ... -
A constituição da identidade do diretor de escola de educação básica negro: articulações entre a identidade étnico-racial e a identidade profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 06/09/2019)This research is based on the study of a social phenomenon within the school that discusses, investigates and analyzes the relations between the identity trajectory of the black school principal, when in the process of ... -
A expansão do ensino superior no Brasil: da reforma de 1968 ao anteparo à internacionalização na década de 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)This text proposes to analyze the expansion of public and private universities in Brazil in the context that includes the reform of higher Education of 1968, undergoing redemocratization in the decade of 1980, until the ... -
Fotonarrativas de professoras da educação infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2018)The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ... -
O Plano de Ações Articuladas - PAR: o processo de indução das políticas educacionais dos sistemas municipais de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2016)The present research aims to analyze the complexity of the development, implementation and correlation between education public policies and educational management. The object of this research is the o Programa de Ações ... -
O campesinato no sudoeste paulista: antropologia ambiental como subsídio à extensão universitária no Campus Lagoa do Sino da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sustentabilidade na Gestão Ambiental - PPGSGA-So, Câmpus Sorocaba, 09/12/2020)Known as the “hunger branch” and distinguished by its family farmers, the Southwest of São Paulo state is one of the least developed regions of the state. As part of a long history of poverty and social inequalities, the ... -
Produção acadêmica sobre cultura organizacional em escolas de educação básica no Brasil de 2006-2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/04/2021)This dissertation derives from an investigation which was developed within the Study and Research Group on School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ development - DEFORGES. Organizational culture in ... -
Gestão democrática da escola pública e os desafios da sua implementação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 23/04/2021)The aim of this paper is to discuss the paths and objectives in the implementation of Democratic Management in public schools in the Brazilian context, using theoretical frameworks and a survey to analyze the perspective ... -
Orientador pedagógico iniciante: inserção profissional e saberes necessários à atuação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)The objective of this research is to understand the process of professional insertion and knowledge necessary to perform of the pedagogical advisor at the beginning of his career. Because of that we carried out the Curricular ... -
O Programa Ensino Integral e a Nova Gestão Pública: intensificação dos mecanismos de gestão e regulação de escolas estaduais paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)This work is affiliated with the State, Politics and Human Formation research line of the Post- Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos, aligned with the research and theorizing objectives ... -
A formação do profissional de educação física e a perspectiva da saúde pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, , 11/04/2013)The field work of physical education professional expansion that now considers their performance in health area and the implementation of Curriculum Guidelines for the graduate courses of Physical Education published in ... -
Educação especial no município de Sorocaba/ SP: os contextos das políticas e o direito à educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/09/2018)Este estudo teve como objetivo investigar a atual estrutura organizativa e os serviços de educação especial nas escolas públicas e nas instituições especializadas credenciadas como escolas que funcionam no município de ... -
A profissionalidade dos(as) diretores(as) escolares em tempos de Nova Gestão Pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/12/2021)The objective of this research was to investigate the process of construction of the professionality of principal teacher facing the complexity of the school and the growing role of the so-called New Public Management ...