Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::ENSINO-APRENDIZAGEM::AVALIACAO DA APRENDIZAGEM"
Now showing items 1-20 of 26
-
Relações entre a Resolução de Problemas, Educação Financeira e Matemática Financeira: uma revisão sistemática em pesquisas brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/07/2023)This research aims to establish relationships between Problem Solving, Financial Mathematics and Financial Education. To fulfill this purpose, we chose to use two databases, the Coordination for the Improvement of Higher ... -
Angústia e Recompensa: narrativa crítico reflexiva sobre o meu desenvolvimento no curso de medicina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/01/2024)The final paper presents a critical-reflective narrative of the author about the medicine course at the Federal University of São Carlos and his impressions, experiences and feelings during the process. In its development, ... -
Trajetória na medicina UFSCar em desenhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/01/2024)O presente documento é o trabalho de conclusão de curso de uma aluna do curso de medicina na Universidade Federal de São Carlos. Por meio de desenhos autorais realizados ao longo de toda a graduação, a estudante realiza ... -
A formação politica no material de sociologia e projeto de vida do ensino médio da rede estadual paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This qualitative investigation and documentary research methodology aims to understand the proposal for political formation present in the didactic material "Curriculum in Action" (2022) in the area of Human and Social ... -
Ensino de Libras para ouvintes: design educacional de ambiente de aprendizagem dialógico (AVA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)With the recognition of the Brazilian Sign Language - Libras through the publication of Law n° 10,436 of 2002 and Federal Decree n° 5,626 of 2005, which regulated it, the teaching of the language became mandatory in ... -
Avaliação do ensino remoto de comportamentos precorrentes em tarefas de memória em pessoas com deficiência intelectual e autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/12/2022)The present research consists of two studies, each with a systematic review and an experimental study. Both experimental studies were conducted remotely and investigated, using different procedures, remembering and precurrent ... -
Trabalho de conclusão de curso: narrativa sobre meu processo de formação médica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/10/2020)This work deals with my path towards medical training. It intends, through narrative, to share this process highlighting important points of this trajectory. It also intends to comment on the Federal University of São ... -
Aprendizados de um aluno de medicina no período de 2016 a 2023
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/01/2023)The following work describes the trajectory of a student of Medical Course at the Federal University of São Carlos in the period from 2016 to 2023. It will be presented the experiences, growth and despairs faced in this ... -
A graduação em Medicina: um relato de experiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/12/2021)The graduation in medicine at the Federal University of São Carlos marked a period of great discoveries and personal and professional growth. Taking care of people is a privilege that involves a lot of seriousness, dedication ... -
Análise de caso dos processos de ensino-aprendizagem da ATER Digital para cafeicultoras familiares com mais de 55 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/03/2023)The present work proposes a case analysis of the teaching-learning processes of family coffee growers over 55 years old in Paraná in Technical Assistance and Rural Extension (TARE) in digital media. The purpose of this ... -
Aplicação de jogo lúdico para o ensino de ciências: jogo LUDOVID sobre a COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 07/03/2023)The present project proposed the elaboration and application of the LUDOVID game, based on the ludo game, the elaboration and implementation of a pedagogical proposal that addresses the problem of the COVID-19 pandemic ... -
Uma análise da avaliação em matemática no desenvolvimento de atividades da robótica educacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 09/02/2024)With this work we seek to understand how the assessment of mathematics skills and abilities occurs during educational robotics classes. We investigated the possibility of developing an assessment instrument using educational ... -
Trajetória acadêmica na medicina: desafios, aprendizados e experiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 19/01/2024)This work recounts the author's academic journey in medical school, spanning from 2018 to 2024. Organized into three cycles – Basic, Clinical, and Internship – the narrative highlights challenges, learnings, and experiences ... -
A lógica do neoliberalismo no documento "Melhores práticas em escolas de ensino médio no Brasil": uma cartografia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2022)The present research intends to map characteristic traces of the organizational changes occurred in educational instituitions, especially brazilian ones, in the last decades of 20th century. The present investigation’s ... -
Avaliação da aprendizagem da pessoa com deficiência intelectual: análise de teses e dissertações brasileiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)The present research focuses on the schooling of people with disabilities, especially the school evaluation of students with intellectual disabilities. The evaluation of school learning aims to diagnose the elements that ... -
Alfabetização Científica e Tecnológica na formação inicial de professores de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/02/2019)The Scientific and Technological Literacy (ACT) has been much discussed in Science Teaching and, little by little, is being inserted as a purpose in the curricula of basic education. However, higher education still lacks ... -
Eficácia do PECS-Adaptado quando aplicado por mães em crianças com autismo em diferentes contextos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/03/2020)The present study aims to apply and evaluate the effectiveness of the Adapted PECS (Engaged People Communicating Socially) applied by mothers of children with autism with impaired functional language in a family context. ... -
Análise da alfabetização científica no ensino de fitoterápicos por meio de uma sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 02/09/2020)The use of herbal medicines as a form of treatment or complement to health care is a practice that is quite present in the world population. In Brazil, the difficult access of people to health services, the high cost of ... -
Correlação do IDEB 2015 com os indicadores educacionais: a situação atual das unidades federativas do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/03/2020)The present work continues the research developed in my master's degree, entitled Mapeamento Quantitativo dos Impactos da Gestão Democrática no Desempenho das Escolas Públicas no Ideb 2013. Since we observed that the vast ... -
O ensino das leis de Newton por meio de resolução de problema envolvendo atividades experimentais em um ambiente com diferentes interações sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 09/09/2019)The purpose of this research is to stimulate the involvement, engagement and autonomy of students through interactions and exchange of experiences at various levels of socialization: groups, between groups, teacher groups ...