Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM::PROGRAMACAO DE CONDICOES DE ENSINO"
Now showing items 1-12 of 12
-
Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ... -
Elaboração e avaliação da eficiência e eficácia de um programa de ensino para capacitar professores a avaliar e a intervir em situações de bullying escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 19/11/2019)The effectiveness of school anti-bullying programs is directly associated to the quality of training offered to teachers, although recent researches have shown that teacher´s training courses are still insufficient on such ... -
Currículo formal e informal e situações interpessoais como condições que afetam a autoavaliação sobre habilidades sociais e competência social de estudantes de Psicologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The interest in researching the variables of Psychology courses is justified by the number of higher education courses registered in Brazil, responsible for more than 300 thousand psychologists currently active. Of these ... -
Ensino de mandos a crianças com Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The emission of mands benefits all speakers including children with Autism Spectrum Disorder (ASD) allowing them to have access to specific reinforcers. It is also believed that the fluency in the emission of mands can ... -
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ... -
Ensino de notas musicais no teclado para crianças utilizando instrução baseada em equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/11/2021)Teaching that uses Stimulus Equivalence-Based Instruction (EBI) has been used in research to teach different types of relations, such as reading and musical relations. This research analyzed its effectiveness in order to ... -
Emergência de nomeação de letras a partir do emparelhamento auditivo-visual em crianças com Síndrome de Down e Autismo via ensino remoto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/06/2021)Reading and writing are understood as important behaviors for human development, thus studies have sought ways to help students with difficulties in these learning processes. Considering the relevance and generalization ... -
Aplicação de um programa de telessaúde por mães para o ensino de reconhecimento de expressões faciais para crianças com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/08/2021)Autistic Spectrum Disorder (ASD) refers to a neurodevelopmental disorder in which limitations to social effects are common, being relevant as processing focused on promoting social behavior in general, including the ... -
Um programa de treinamento de habilidades de transcrição rítmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/01/2023)Music notation is a code that represents, among other parameters, the frequencies and lengths of musical sounds. It is vital for the musician to be able to distinguish these features of auditory inputs as well as the graphic ... -
Relação entre atenção compartilhada e operantes verbais em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2022)An early characteristic of Autism Spectrum Disorder (ASD) is the joint attention deficit, manifested by impairment in the pointing gesture, showing with the function of sharing interest with others or in the difficulty in ... -
Assessoria virtual para promoção de desenvolvimento socioemocional: avaliação de um programa para professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/05/2023)The teacher is a fundamental figure in the learning process of social skills in the School context, in articulation with academic learning. This articulation involves teaching strategies that require, in addition to ... -
Avaliação de um programa de ensino de habilidades de brincar para crianças com TEA aplicados por mães durante o período de isolamento social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 12/07/2022)Autism Spectrum Disorder is a neurodevelopmental disorder characterized by deficits in social communication and restricted interests. Parental training is being a possibility to teach parents about the concepts in Applied ...