Browsing by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTAL"
Now showing items 1-20 of 45
-
Responder coordenado sob esquema de Razão Variável (VR) em ratos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/03/2023)Cooperation between two or more organisms has been experimentally shown to be susceptible to selection by consequences similarly to individual operant behavior. Previous studies in the Laboratory of Psychology of Learning ... -
Efeitos da cetamina sobre comportamentos defensivos em ratos Wistar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/09/2022)Ketamine is a non-competitive glutamatergic receptor antagonist widely used as a dissociative anesthetic. Preclinical and clinical studies have indicated that ketamine exhibits antidepressant-like effects. Concurrently, ... -
Avaliando os efeitos de uma audiência punitiva versus de uma audiência não punitiva sobre a acurácia do relato verbal de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/08/2023)The present study evaluated the effects of two different audience functions (punitive and non-punitive), whose discriminative functions were established experimentally, on the accuracy of children's verbal reports. Six ... -
Atitudes implícitas de estereótipos de gênero de mulheres praticantes de rúgbi
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/04/2023)Based on a feminist perspective of Behavior Analysis and on the assumption that sport is na enable of empowerment, this study aimed to investigate whether the practice of rugby by women, being a sport culturally practiced ... -
Jogo da Partilha : relação entre ganho, perda e gênero
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)The Sharing Game, an economic game, studies behavior involved in resource allocation. The participant faces several trials in which he must choose between two options, both with an amount of resources for him and for other ... -
Crianças falam conforme o modelo mesmo quando consequências seguem falas divergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2016)The development and maintenance of vocal verbal repertories that follow structural regularities are processes in need for investigation under the selection by consequences paradigm. The present study investigates the effects ... -
A influência de personagens na preferência por alimentos saudáveis na infância: um estudo com base na equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 05/09/2023)The field of attitude studies allows us to investigate how prior experience influences an individual's responses to objects and situations they engage with. This concept can also be used to understand the choice and ... -
Eficácia de um programa aplicado por pais para ensino de nomeação de estados emocionais a crianças com Transtorno do Espectro Autista (TEA)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/08/2021)Literature on naming emotional states indicates that people diagnosed with Autistic Spectrum Disorder (ASD) may have difficulty in developing such skills, and video procedures have been identified as effective for teaching ... -
Uma heurística de desenvolvimento de tecnologia comportamental para redução do estigma direcionado a estudantes com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Technology can be defined as a way to solve important human problems. Behavioral technology, specifically, is applying the scientific findings of Behavior Analysis to solve socially relevant behavioral problems. Despite ... -
O uso sustentável de recursos comuns em um jogo digital
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/09/2022)The PhD dissertation contains three chapters in paper format The first chapter presents a theoretical article about sustainability, the use of common access resources and analytical-behavioral studies related to environmental ... -
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 24/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ... -
Construção e evidências de validade de um banco de faces para reconhecimento de expressões faciais de emoções básicas na população brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/01/2023)The Recognition of Facial Expressions of Emotions (RFEE) is an essential skill for good social functioning, as it allows recognizing the emotions and possible intentions of the other. An important variable to be considered ... -
Ensino de discriminações condicionais em bebês: avaliação do responder por exclusão e treino de emparelhamento de identidade com diferentes estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/05/2010)Studies on learning by exclusion and stimuli equivalence are usually conducted by means of conditional discriminations teaching procedures. Some recent studies have investigated important variables in procedures for teaching ... -
Efeitos da ordem de exposição a conjuntos de estímulos de alta e baixa preferência no ensino de um pequeno vocabulário em segunda língua
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)This study evaluated whether the order of exposure to high and low preferred stimulus sets during tact instruction in a foreign language would affect the acceleration of the tact learning curve and the emergence of ... -
Efeitos de diferentes tipos de entrevista na acurácia de relato verbal de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/07/2023)Studies on verbal and non-verbal correspondence can be considered of great importance since reporting has a determining role in various contexts. This study focused on the forensic context, more specifically, on investigative ... -
Investigando os efeitos do ensino de tato na aquisição e manutenção de um pequeno vocabulário em língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)Studies in the field of a second-language acquisition have shown the efficiency of tact instruction procedures in producing emergent verbal responses. The aim of the study was to investigate the effects of tact instruction ... -
Correspondência fazer-dizer em adultos: o controle pela audiência em um jogo virtual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/04/2018)Studying the relationship between what is done and what is said has occurred in several sciences, including Behavior Analysis. The present study employed do-say sequence and examined, experimentally, the effect of the ... -
Os efeitos do aumento gradual da exposição a um ruído e do tempo de atraso em respostas autocontroladas e impulsivas em um esquema de escolhas concorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/03/2018)In a context of competing choices, in which one choice leads to a minor and immediate consequence, and another that leads to a greater but delayed consequence, the choice for the first can be called an impulsive choice, ... -
O efeito do ensino de relações de equivalência sobre o comportamento de culpabilizar vítimas de estupro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/03/2019)In our society, rape is usually seen as an act that a strange man uses physical force to sexually assault a woman who clearly resists to his moves. This conventional view implies that people only label as “rape” a situation ... -
Equivalência de estímulos e desempenho cognitivo em idosos com e sem Doença de Alzheimer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gerontologia - PPGGero, Câmpus São Carlos, 18/12/2018)The prevalence of neurocognitive disorders is increasing in Brazil, with Alzheimer's disease (AD) being the most common cause. This situation demands new technologies for the evaluation of cognitive repertoires. The paradigm ...