• Avaliação na Educação Física: análise sobre uma planilha de observação na educação infantil 

      Arruda, Caroline Dias de; http://lattes.cnpq.br/0103253848132945 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 25/04/2020)
      When gathering the materials for study in this work, it was noticed that most of the research that refers to assessment is focused on elementary level or higher, being practically nonexistent in kindergarten education. ...
    • Planejamento em educação física escolar: perspectivas x realidade 

      Dezotti, Tálita Cristiane Dardes; http://lattes.cnpq.br/9897763703909704 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)
      The act of planning for the teacher is necessary to organize what and how certain content will be developed. In the municipality of this study, there is no curriculum for the Physical Education curriculum component or ...
    • Ressignificação da Ginástica na escola: proposta da Ginástica Para Todos na Educação Física anos iniciais 

      Francisco, Maloá de Fátima; http://lattes.cnpq.br/2553010335691515 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 16/04/2020)
      Gymnastics for All is characterized by a manifestation of body culture that brings together the different interpretations of Gymnastics integrated with other forms of body expression in a free, creative and non-competitive ...
    • Processos educativos emergentes de uma unidade didática com o Fútbol Callejero nas aulas de Educação Física 

      Grifoni, Tiago; http://lattes.cnpq.br/9039636076571912 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)
      Considering the emergence of Fútbol Callejero as a pratice of popular education, mainly in Latin American countries, the current study based on assumptions of an action research aims to analyze the educational processes ...
    • Perspectivas docentes sobre o ensino da educação física na educação infantil 

      Lucca Junior, Julio Cesar de; http://lattes.cnpq.br/0815528500252568 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 16/04/2020)
      Since 2018, the municipal education network of São Carlos (state of São Paulo) started some works within the school units with the intention of implementing the Common National Base and to adhered to the collaboration ...
    • A participação das meninas nas aulas de Educação Física: dilemas de um professor no ensino do futsal 

      Malvar, Antonio Jorge Martins; http://lattes.cnpq.br/1647102159867151 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)
      School Physical Education has always faced problems related to the participation of girls in their classes, a situation that, despite the female achievements, continues until the present day. The resistance of girls to ...
    • Educação Física Escolar e a contribuição da metodologia Callejera nos conhecimentos atitudinais 

      Moraes, Fabio de; http://lattes.cnpq.br/8071211593277197 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)
      This work is a result of a culmination of an Action Research applied on a Public School in the city of São Carlos, São Paulo, with fifth grade Elementary School children at the School of Physical Education. The classes ...
    • Ensaios de uma metodologia da experiência crítico-afetiva nas aulas de educação física: impactos sobre as relações de gênero e o empoderamento das meninas 

      Pereira, Ana Cristina Gabriel; http://lattes.cnpq.br/7252973634455105 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)
      The proposal of the present study originated from the possibilities of developing sensibility and consideration, amongst the students of a municipal public school, about gender inequalities, as well as the empowerment of ...
    • Os jogos sociomotrizes de cooperação e a construção de valores acerca da indisciplina discente 

      Pereira, Luiz Antonio; http://lattes.cnpq.br/3162075613143697 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 17/04/2020)
      Indiscipline has emerged as a major educational problem and much has been discussed on this topic. Physical Education at school does not come out unscathed from this problem, facing everyday situations that are an obstacle ...
    • Papel do professor de Educação Física no desenvolvimento motor de escolares da educação infantil 

      Suzini, Estevan Rocha; http://lattes.cnpq.br/2195094752615569 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)
      Physical Education (PE) is a compulsory curriculum component in the Brazilian basic education that includes kindergarten/preschool, primary school and high school. In the educational networks, the organization and understanding ...
    • A educação física e as dimensões do conhecimento na BNCC: um estudo a partir dos planos do ensino dos professores de uma rede municipal de ensino 

      Vidotti, Pedro Henrique Carbone; http://lattes.cnpq.br/3829917896340920 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)
      The National Common Curricular Base (BNCC) approved in 2017 aims to promote changes in the curricula of the education system and schools in the country, stimulating the development of essential learning. Besides that, in ...