Browsing by Graduate program "Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar"
Now showing items 1-20 of 66
-
Tendências, silenciamentos e perspectivas das pesquisas brasileiras sobre questões sociocientíficas na educação em ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 18/05/2023)Since its inception, the field of Studies on the relations between STS envisioned understanding the development of science and technology as a human construction, which suffers interference from social, economic and political ... -
Evasão no ensino superior: análise dos indicadores do censo do INEP para os cursos de licenciatura em ciências da natureza e matemática na região sudeste
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2023)This work is organized into five chapters and used the information provided by INEP, referring to the period from 2009 to 2019, to measure dropout rates in undergraduate courses in the Southeast region, focusing on degrees ... -
O novo ensino médio e a oferta dos itinerários formativos no contexto do ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2023)The objective of this research was to reflect on the implementation of the new secondary education, highlighting the positions of those involved in the school environment and the pressures imposed by being an educational ... -
Alfabetização Científica em diálogo com Tertúlias Dialógicas Científicas: aproximações e conciliações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/07/2023)Scientific Literacy (SL) is a current paradigm for Science Education and recognizing that access to scientific knowledge is a necessity for all. Considering that the Scientific Dialogic Tertulia (SDT) is a successful ... -
Formação, profissão docente e políticas educacionais: o que dizem os dados do Censo Escolar sobre os professores de matemática do ensino fundamental II da Região Sudeste?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/06/2023)This research aimed to investigate the implications of public educational policies - understood at first as strategies for the maintenance and reproduction of a certain societal form, the capitalist one - in the relationship ... -
Educação e agricultura camponesa em Araras/SP: apontamentos para a educação em Ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 05/05/2023)Rural schools have a fundamental role, which goes beyond the act of educating, is an educational modality that aims at the social and political transformation of the subjects and the various dimensions of individuals. In ... -
Currículo de matemática na Educação Infantil de um município do interior paulista: compreensão de número e sistema de numeração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/04/2023)This research presents an analysis of the Curriculum of the Municipal Education Network of Limeira, more specifically the part related to early childhood education. Its purpose is to verify how the contents related to ... -
Alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental: uma proposta articulada à literatura infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 30/03/2023)This research aims to develop and analyze an Investigative Teaching Sequence relating Science teaching to literary text reading as a possibility to develop Scientific Literacy in the early years of Elementary School. The ... -
Quebra-cabeça tridimensional no Ensino Fundamental I: possibilidades de utilização interdisciplinar Matemática e Educação Física em uma perspectiva histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 17/03/2023)The Rubik's Cube, popularly known as the magic cube, is a three-dimensional puzzle created by the Hungarian teacher Erno Rubik as didactic material to work with his students on the concept of three-dimensionality. However, ... -
As questões de gênero, raça e classe em livros didáticos de Matemática: uma análise a partir da educação Ciência, Tecnologia e Sociedade – CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 10/11/2023)Among the contemporary guidelines that we open the paths for the deconstruction of patriarchy and monoculture, we do not teach, but as an anti-racist culture, we fear the necessary anti-colonial struggle of educational ... -
Inclusão escolar: um estudo das barreiras atitudinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 17/09/2023)Considering diversity, it is very important to study and reflect about inclusion, the pedagogical practices involved, and especially to relate it to natural sciences and social and emotional competences. And, through the ... -
Ensino de ciências por investigação: subsídios formativos para a formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/05/2023)The inquiry-based teaching is configured as a didactic approach and in recent years has been highlighted, mainly by the characteristic of changing the dynamics of practices in order to attract students' attention to ... -
Aspectos da Alfabetização Científica em temas relacionados à saúde nos livros didáticos adotados pelas escolas municipais de Araras: limites e potencialidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 25/08/2023)To better understand the teaching of Natural Sciences in the initial years of Elementary School, it is necessary to know whether and how Scientific Literacy is included in the textbooks proposed for this cycle. Therefore, ... -
Formação continuada de professores de ciências da natureza na rede estadual de São Paulo: há espaço para a alfabetização científica?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 31/10/2023)This research aimed to investigate the formative processes of educators in the field of natural sciences, conducted by the Education Department of the State of São Paulo (SEE). Considering the complexity of factors that ... -
Análise das potencialidades de uma prática interdisciplinar na formação inicial de professores de ciências da natureza e matemática sobre elementos da Educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2023)This research aims to analyze the knowledge about STS Education (Science, Technology and Society) that is developed and expressed by future teachers - undergraduates - of Natural Sciences and Mathematics in a process of ... -
Percepções de professores e coordenadores pedagógicos acerca da formação continuada, do ensino de ciências e da diversidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2022)According to the literature, the process of continuing education about the theme of diversity has not been yet explored in all its potential, especially regarding to the role of pedagogical coordinators and Natural Science ... -
Movimento sociais e formação de professoras e professores de ciências em artigos nacionais e internacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 30/08/2021)The present work aimed to identify if there is a contribution of scientific research that articulates the formation of teachers and social movements. We emphasize that this theme is related to the training of professionals ... -
A formação de professores de matemática para atender alunos com deficiência intelectual: uma análise dos microdados do censo escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/05/2022)The training of teachers in the inclusive perspective still proves to be challenging as the classroom presents a rich diversity, awakening to teachers the need to improve their training, both initial and continuing. The ... -
Comunicação e alfabetização científica e tecnológica: desenvolvimento e avaliação de um curso a distância sobre fake news
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 28/04/2022)The phenomenon of fake news is a reality all over the world, showing itself as a topic with urgent discussion and formulation of proposals to combat the scenario of extreme influence of decision-making by the population ... -
Práticas pedagógicas sobre sexualidade em produções internacionais: contribuições para a formação de professores de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 26/04/2022)Inequality and gender violence should be reasons for concern and actions to overcome them, as, unfortunately, their rates have increased over the years. In the midst of this, it is known that education has a transforming ...