Browsing by Subject "Autismo"
Now showing items 1-20 of 46
-
Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ... -
Análise de procedimentos para avaliação de interesses baseado em um currículo funcional natural e seus efeitos no funcionamento geral de indivíduos com deficiência mental e autismo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/08/2003)Evaluation or teaching programs that emphasize the student s difficulties indicate to the educators which developmental areas are presenting deficits and where to invest for the recovering of these students. The current ... -
A emergência da abstração em crianças autistas através do treino do comportamento de ouvinte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2011)The process of narrowing the stimulus control to a property or to a combination of properties of a stimulus, usually called abstraction, has generated increasingly interest in different conceptual and applied perspectives ... -
Cotidiano, demandas e apoio social de famílias de crianças e adolescentes com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 25/02/2013)In each development phase of an individual suffering from a disability, different demands and challenges arise to the families and professionals involved in this reality. This study has aimed on identifying, through the ... -
Investigações sobre seguimento de olhar e tomada de perspectiva em crianças com desenvolvimento típico e com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 16/09/2019)This thesis was written in the form of a compendium of scientific texts. It included four studies that supported the planning and implementation of investigations that aimed to identify critical parameters in the establishment ... -
Eficácia do PECS-Adaptado quando aplicado por mães em crianças com autismo em diferentes contextos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/03/2020)The present study aims to apply and evaluate the effectiveness of the Adapted PECS (Engaged People Communicating Socially) applied by mothers of children with autism with impaired functional language in a family context. ... -
Os efeitos do ensino de tato para itens de alta e baixa preferência na emergência do mando em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 19/07/2013)Children with atypical development and with verbal behavior deficits, specifically children with autism, can benefit from a systematic teaching of verbal operants and programs that promote its generalization. Verbal behavior ... -
O(s) obscuro(s) dizer(es) de mães sobre o autismo de seus filhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 16/02/2011)Listening to the mothers of autistic children is the aim of this work in order to look, at the materiality of these discourses, new senses and meanings to the pathology of autism and the (non) place given to mothers at the ... -
Função simbólica em pessoas com Transtorno do Espectro Autista: requisitos comportamentais para a formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2013)Individuals with autism present language impairments and different degrees of difficulty in discriminative learning. From the standpoint of language as symbolic behavior, language impairments could be related to individuals ... -
Aprendizagem por exclusão em indivíduo com diferentes perfis de desenvolvimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/03/2013)It is noticed that children learn about 14.000 words to the age of five years old. One of the phenomenon related to this remarkable language development is known as exclusion responding. This responding, described as the ... -
Avaliação de um programa de comunicação alternativa e ampliada para mães de adolescentes com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/02/2006)Considering the communication deficit and the behavior desorder as a symptom present in autism, it would be logic to rationalize that these factors are all interconnected. The literature has been showing that families, ... -
Os efeitos da adaptação do PECS associada ao Curriculum funcional natural em pessoas com autismo infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/11/2000)Communication disorders in persons diagnosed with autism, generally are severe and bring difficulties to their interpersonal relationships, putting them apart, being not comprehended by the majority of other people. The ... -
Autismo : um acontecimento discursivo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/04/2016)In this research, we intend to treat autism in a theoretical, clinical and, also, a discursive perspective. We understand it as a discursive event, considering the progresses since the construction of the disorder category ... -
Comparando a interação social de crianças autistas: as contribuições do programa TEACCH e do Currículo Funcional Natural.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/01/2005)The work with autistic children is surrounded by controversy. Thus several interpretations about its characterization and possible intervention models have been presented. In addition, methodologies and measures used in ... -
Ensino de discriminações condicionais e avaliação de desempenhos emergentes em autistas com reduzido repertório verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)The autism disorder is characterized by a developmental disability witch implies in severe impacts in many areas of development. One of the basic features of the autism is the impairments on language development. Considering ... -
Tradução e adaptação do Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (VB-MAPP) para a língua portuguesa e a efetividade do treino de habiidades comportamentais para qualificar profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)The Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (VB-MAPP) authored by Mark Sundberg provides a systematic assessment for children with autism and similar delays and has become a frequent tool among those ... -
Ensino de mandos a crianças com Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The emission of mands benefits all speakers including children with Autism Spectrum Disorder (ASD) allowing them to have access to specific reinforcers. It is also believed that the fluency in the emission of mands can ... -
Perspectiva materna sobre variáveis familiares e serviços oferecidos aos filhos com síndrome de Down e/ou autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/06/2020)This research was divided into two studies, the aims of these studies are: 1: (a) identifying and comparing the needs, the social support and the parent satisfaction of preschool children aged zero to six and elementary ... -
Ensino do ecoico na aquisição do mando em crianças com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)Children diagnosed with the Autism Spectrum Disorder (ASD) present a delay in speech and language. Several researches have been developed to increase, decrease or put under control the frequency of specific stimulus of ... -
Caracterização do desenvolvimento na primeira infância em crianças com Autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/02/2020)Autism is a neurodevelopmental condition that compromise several development areas Recent research shows that it is possible to identify signs of autism during the first 3 years of life, which is considered the early ...