• O território nas práticas da estratégia saúde da família 

      Gurgel, Maria Dorise Simão Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf, Câmpus São Carlos, 29/08/2016)
      Starting from the assumption that even the territory being the central element in the working process of family health teams, these teams still have difficulties in using it for the implementation of health practices, ...
    • Corpos emaranhados, possibilidades de movimento, ruptura e criação: reflexões sobre subjetividade, singularidade e processos educativos 

      Rala, Rebeca Pereira Batalim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/06/2017)
      This research is a feminine writing that seeks to map the path of an educator and researcher involved in the search for an understanding of the politics of subjectivation that cross us, relating them to the education's ...
    • Educação e direitos humanos: uma visita à terra do nunca 

      Marthi, Adriano Ramos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2016)
      This qualitative research analyzes the relationship between education and human rights and also seeks to accompany the processes of a non-scholar educational experience that occur in the NGO "Ação e Amor" (located in ...
    • Trajetórias e caminhos : uma cartografia dos bebês 

      Oliveira, Julia Yoko Tachikawa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/09/2016)
      This research aimed to trace the movements of the babies through the cartography, considering them protagonists of the traces. Aiming to promote a discussion about the research methodology for studies of babies in ...
    • A cartografia escolar e as práticas docentes nas séries iniciais do ensino fundamental 

      Oliveira, Adriano Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2003)
      This work tries to identify the practices that two primary school teachers draw up to promote the specific subject teaching of this series through the usage of municipal maps.We started with a text about the construction ...
    • Coletivo Cê: processos e percursos de redesterritorialização: aprendendo com a experiência 

      Almeida, Hércules Soares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/05/2017)
      The framework presented here proposes to share a cartography of the processes and paths of the deterritorialization and reterritorialization of Coletivo Cê. It is also a scratch to the surface about the knowledge of ...
    • Padrões para aquisição de softwares SIG por administrações públicas municipais 

      Volpi, Edmilson Martinho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEU, , 02/03/2001)
      Geographic Information Systems are becoming indispensable tools for the Municipal Public Administration manages its activities more eficiently. As all new technology, the Urban GIS also lacks of an efficient methodology ...
    • Nesse solo que vós estais, lembrai-vos que é de morrer: uma etnografia das práticas de caminhar, conhecer e mapear entre os habitantes de Pedro Cubas, um Remanescente de Quilombo do Vale do Ribeira-SP 

      Santos, Alessandra Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 28/03/2014)
      In view of the conflicts deriving from land titling policies in Remaining Quilombola Communities in the Ribeira Valley, this work sought to understand how the use of cartography as the management technology by the State ...
    • Contribuições de um programa educacional de introdução à linguagem cartográfica tátil para alunos com cegueira 

      Giehl, Fabiana Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/03/2015)
      Based on the understanding that the appropriate use of tactile maps facilitates the interpretation of space and its use for students with visual impairment, this study emphasizes the importance of educational programs ...
    • O debate sobre avaliação da qualidade na educação infantil: traçando cartografias 

      Louveira, Andreina de Melo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      This research integrates design Municipal Public Policy Children's Education: diagnosis and research, OBEDUC program (Education Observatory). Funded by CAPES, this dissertation aims to investigate and identify the different ...
    • Cartografia das normas de gênero: pincelando representações 

      Figueiredo, Bianca Araci de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2018)
      Based on the biological differences observed in the bodies, Western society constructs definitions, normalizes relationships and assigns distinct social functions to women and men, in order to regulate behaviors and ...
    • A Capoeira entre os fundamentos e movimentos de criação: um estudo sobre cultura, gênero e sexualidades 

      Caciatori, Eduarda Gava (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2021)
      This research followed and mapped two experiences of Contemporary Capoeira in the countryside of the state of São Paulo, seeking to identify the displacements in its current dynamics, highlighting their foundations and ...
    • Um olhar para o infinito: cartografias de saúde mental com educadoras de educação infantil 

      Fragelli, Clau (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)
      The present research deals with the mental health of early childhood educators, in relation to their daily work. The health of workers has been a concern since the beginning of the 20th century. Teaching, as a job, was ...
    • Emaranhamentos de linhas discentes: os quereres na pós-graduação em educação 

      Echeverria, Renê Batista (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/06/2021)
      This research was produced with the aim of mapping students' experiences in their relations with the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (PPGE-UFSCAR). For the processing of the mapping, ...
    • (R)existências afirmadas em terapia ocupacional: vestígios e fabulações 

      Cardoso, Paula Tatiana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 10/02/2023)
      Esta tesis considera la implicación del campo de la terapia ocupacional en la producción de subjetividades y modos de vida, gestionados hegemónicamente por ejes estructurales de control y dominación. Específicamente, se ...
    • Atravessamentos femininos na formação em Física em contexto de pandemia da Covid-19: um esboço cartográfico 

      Gomes, Marcelle Tácita de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/02/2023)
      In this dissertation, I map the participation of women in the so-called exact sciences, in particular in Physics, in times of the covid-19 pandemic. Studies and daily practices show that there is an exclusion of diversities ...
    • A lógica do neoliberalismo no documento "Melhores práticas em escolas de ensino médio no Brasil": uma cartografia 

      Andrade-Silva, Rosanna Maria Araújo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/07/2022)
      The present research intends to map characteristic traces of the organizational changes occurred in educational instituitions, especially brazilian ones, in the last decades of 20th century. The present investigation’s ...