Browsing by Subject "Comportamento simbólico"
Now showing items 1-7 of 7
-
Investigação da força de relações em classes de equivalência sob emparelhamento com o modelo atrasado (DMTS)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/03/2018)Delayed matching to sample (DMTS) enhances the formation of equivalence classes and the transfer of functions between equivalent stimuli when compared to the simultaneous matching to sample (SMTS). A classes reorganization ... -
Sensibilidade a dicas sociais humanas e comportamentos emergentes em cães domésticos (Canis familiaris)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 10/03/2015)Animal experimentation with several species contributes to knowledge and understanding of different learning principles and aspects of human behavior. The domestic dog has been appointed as interesting to the comparative ... -
Condições que favorecem ou desfavorecem a aprendizagem relacional em crianças com histórico de fracasso escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2008)The stimulus equivalence concept has been used by behavior analysts as an instrument to systematic verifications of new and complex repertories, offering an operational specification of symbolic behavior and distinguishing ... -
Aprendizagem de relações arbitrárias em crianças com desenvolvimento típico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/08/2020)Understanding and using socially agreed codes is important for daily tasks. Considering the peculiarities of the learning process of symbolic behavior, which involves control by arbitrary relations among stimuli, it is ... -
Concepção de atitudes em relação à marca de refrigerante de cola a partir do modelo de equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/05/2022)The stimulus equivalence paradigm allows for the experimental identification of symbolic functions and has been used to verify attitudes with regard to their evaluative nature. This research investigated the extent to which ... -
Aprendizagem relacional, comportamento simbólico e ensino de leitura a pessoas com transtornos do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/12/2012)The overall aim of this thesis was to investigate relevant variables to relational learning and the emergence of symbolic behavior in people with autism, in the teaching of reading. Were conducted three studies that are ... -
Análise das topografias de controle de estímulos envolvidas em escolhas de acordo com o modelo em indivíduos com Síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/06/2009)The formation of equivalent stimuli classes is a psychological phenomenon that has important characteristics for the experimentation of processes involving symbolic behavior acquisition. This kind of behavior has been the ...