Browsing by Subject "Comportamento verbal"
Now showing items 1-20 of 32
-
Avaliando os efeitos de uma audiência punitiva versus de uma audiência não punitiva sobre a acurácia do relato verbal de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/08/2023)The present study evaluated the effects of two different audience functions (punitive and non-punitive), whose discriminative functions were established experimentally, on the accuracy of children's verbal reports. Six ... -
O autorrelato de crianças expostas a contingências de competição e cooperação em atividades computadorizadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/09/2015)The present research investigated whether contingencies of competition and/or cooperation, that could be set up on two distinct tasks (music and computer game) would affect the levels of accurate and non-accurate reports ... -
Equivalência de estímulos e generalização recombinativa no seguimento de instruções com pseudofrases (verboobjeto)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/07/2011)An important issue in the field of verbal behavior is how a person understands and learns to behave according to verbal commands or instructions. The stimulus equivalence paradigm, as a model of symbolic behavior, may ... -
Condições que favorecem ou desfavorecem a aprendizagem relacional em crianças com histórico de fracasso escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2008)The stimulus equivalence concept has been used by behavior analysts as an instrument to systematic verifications of new and complex repertories, offering an operational specification of symbolic behavior and distinguishing ... -
Crianças falam conforme o modelo mesmo quando consequências seguem falas divergentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/02/2016)The development and maintenance of vocal verbal repertories that follow structural regularities are processes in need for investigation under the selection by consequences paradigm. The present study investigates the effects ... -
Análise do ensino do comportamento de ecoico em gêmeos concordantes para autismo: diferenças encontradas e suas implicações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 07/03/2023)Current research claims that genetic makeup, together with environmental factors, may contribute to the cause of childhood autism, as they point to evidence of heritability and a higher incidence of autism in families with ... -
Correspondência fazer-dizer : variáveis de controle e condições de manutenção e generalização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 29/03/2012)The present proposal is based on the assumption that verbal responding is an operant behavior established and maintained by reinforcement contingencies. Study 1 evaluated the effects of three different correspondence ... -
Regra e criatividade no comportamentalismo radical de B.F. Skinner
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 08/03/2010)Through a critical reading of Skinner s works it was intended to clarify ambiguitiesconcerning scientific and philosophical communities regarding the concepts of rule and verbalstimulus. It was also sought an appropriate ... -
Tradução e adaptação do Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (VB-MAPP) para a língua portuguesa e a efetividade do treino de habiidades comportamentais para qualificar profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)The Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program (VB-MAPP) authored by Mark Sundberg provides a systematic assessment for children with autism and similar delays and has become a frequent tool among those ... -
Efeitos de audiências punitivas e não-punitivas do contexto educacional na acurácia do relato verbal de crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)The present study evaluated the effects of two types of audiences (punitive educational agent and non-punitive educational agent), whose discriminative functions were established by verbal descriptions, on the accuracy of ... -
Telessaúde com videomodelação no ensino da mãe para o ensino de tato para o filho com TEA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/11/2022)Parent-mediated training for children with autism can be done by telehealth and is a promising alternative, as treatments can expand to natural settings. The aim of this study was to verify possible contributions of a ... -
Ensino de discriminações condicionais e avaliação de desempenhos emergentes em autistas com reduzido repertório verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)The autism disorder is characterized by a developmental disability witch implies in severe impacts in many areas of development. One of the basic features of the autism is the impairments on language development. Considering ... -
Aquisição dos operantes verbais de tato e de mando por deficientes mentais através de discriminações condicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2007)The current study had the purpose of analyzing the acquisition of selection-based tacts through conditional discriminations and the emergence of these signs as topography-based tact and as mand by four mentally retarded, ... -
Correspondência fazer-dizer em adultos: o controle pela audiência em um jogo virtual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 20/04/2018)Studying the relationship between what is done and what is said has occurred in several sciences, including Behavior Analysis. The present study employed do-say sequence and examined, experimentally, the effect of the ... -
A emergência da abstração em crianças autistas através do treino do comportamento de ouvinte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2011)The process of narrowing the stimulus control to a property or to a combination of properties of a stimulus, usually called abstraction, has generated increasingly interest in different conceptual and applied perspectives ... -
Auto-relato de erros em tarefas de leitura: efeitos de um treino de correspondência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/03/2006)When children with a history of school failure report on the outcomes of reading responses, most of them tend to report mostly correct responses, even after they make mistakes. This study investigated variables influencing ... -
Topografias de controle de estímulos e equivalência de estímulos : variações paramétricas do procedimento de máscaras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/07/2012)Stimulus equivalence literature has shown robust data, but with some result variability between participants, with some forming classes promptly and others who do not demonstrate the expected class formation. Matching to ... -
Ampliação do repertório verbal de quatro bebês: ensino de ecóico, relação auditivo-visual e tato
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/06/2011)The present study undertakes teaching tactile response to four infants, ages 26-29 months, with limited exposure to verbal stimulation. The decision to teach tact response is based on the concept that it is one of the most ... -
Classificação do comportamento verbal e aquisição de discriminações condicionais por bebês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/08/2013)Arbitrary stimuli can be related through conditional discrimination, via procedure Matching-tosample. The procedure can also establish equivalent relations emerge when relations were not directly taught. Such relationships ... -
Novos repertórios verbais em crianças pequenas: ouvinte, falante e classes de estímulos equivalentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 02/07/2014)Research on stimulus class formation in very young children can bring important contributions to our current understanding of relations between verbal operants and concept formation repertoire. The present research was ...