• As relações entre o desenho e o desenvolvimento da consciência na educação infantil à luz da Teoria Histórico-Cultural 

      Boriollo, Beatriz de Cássia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2022)
      This is a theoretical research, based on Historical-Cultural Theory, to answer the question: what is the contribution of Historical-Cultural Theory for the comprehension of the relationship between the development processes ...
    • Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural 

      Silva, Regina Helena da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009)
      The research had as a focus the investigation of the group work: the teachers and the coordinator teacher of a primary school cycle I (1st to 4th grade) of the state net of teaching and a university professor, having the ...
    • O conceito de desenvolvimento segundo Hegel: a progressão da consciência 

      Malinski, Tania Alexandra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 21/03/2012)
      The present thesis defends that Hegel´s dialectic can be understood as a process of development, both from the standpoint of pure reason and from a perspective based on historical and political factors. The dialectic of ...
    • A descontinuidade do tempo: uma aproximação entre as noções de duração em Bergson e Descartes 

      Silva, Elaine Guinevere de Melo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 03/07/2014)
      A comparative study between Bergson and Descartes regarding their notion of duration, resulted in the development and composition of this research theme, which shows and ponders about the meaning and consequences of the ...
    • O conceito de subjetividade em A Ideia da Fenomenologia 

      Souto, Andressa Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 29/08/2014)
      The objective of this research is the study of the concept of subjectivity as such it develops in lessons on The Idea of Phenomenology (1907), by Edmund Husserl. Such concept in this work is linked to a critique of the ...
    • Percepção e memória na filosofia de Henri Bergson 

      Pellegrino, Rafael (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 18/03/2015)
      This text aims to present a particular reading of Matter and Memory, one of the leading books of Henri Bergson's work. It follows the route of Bergson's answer to the problem of duality of soul and body, spirit and matter, ...
    • A formação da consciência crítico-filosófica na pedagogia histórico-crítica: a contribuição de Dermeval Saviani 

      Rezende, André Canevalle (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2020)
      This dissertation contains the results of the research carried out on the concept of philosophical conscience in Historical-Critical Pedagogy (PHC), considering the contributions originated by Dermeval Saviani. The ...
    • A fábrica de deuses: o universo e sua função essencial na filosofia de Henri Bergson 

      Luiz, Rauan de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 30/01/2020)
      The last sentence of Les deux sources de la morale et de la religion, Henri Bergson’s lattermost great writing, defines the universe as “a machine of making gods”. This thesis — although it was announced after a diligent ...