Browsing by Subject "Dialogical learning"
Now showing items 1-11 of 11
-
Jogo de papéis na pré-escola: uma análise de “Psicologia do Jogo” na perspectiva da aprendizagem dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/02/2024)The general objective of this course completion work was to analyze the ‘game’ activity presented by Daniil B. Elkonin, in his book “Psychology of Game”, identifying potential contributions to promote the instrumental ... -
Economia solidária e aprendizagem dialógica : práticas de participação e autogestão e necessidade de uma outra EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2009)In this research we seek to investigate the development practice done by Unesp Development Center among settled people of Grupo Viverde de Agroecologia in order to form a community venture (EES). The development process ... -
Mulheres marceneiras e autogestão na economia solidária : aspectos transformadores e obstáculos a serem transpostos na incubação em assentamento rural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2009)The Present research aimed to investigate the developing process of a self sustained community carpenter s workshop called Madeirarte, from Pirituba II settlement, located in Itapeva / SP. Madeirarte began from a community ... -
Modelo dialógico de prevenção e resolução de conflitos: é possível utilizá-lo como superação da violência causada em trotes universitários?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 28/06/2021)This theoretical essay aims to present the Dialogical Model of Conflict Prevention and Resolution (DPRM) as an alternative to overcome the violence that can occur in university pranks, considering the gender issue. To this ... -
Racismo científico: o eu, o outro e o nós: práticas para o ensino de biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 15/09/2022)This Academic Work aims to propose, from the theme of Scientific Racism, the elaboration and analysis of a didactic sequence that can address racism and science as points to understand promote the teaching for Ethnic-Racial ... -
Educação ambiental e aprendizagem dialógica: possibilidades e limites para a transformação da escola e seu entorno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/06/2009)The research focuses on the construction of knowledge about teaching practices in environmental education, linked to the social perspective, transformative, democratic and dialogical. We have the participation of two ... -
Educação ambiental dialógico-crítica no Pantanal de Mato Grosso : a voz e o silêncio das pescadoras e dos pescadores tradicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PPGCAm, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)The research of critical-dialogical environmental education was developed in the municipality of Caceres, Pantanal of Mato Grosso. It is work done by many hands, the results of many voices meeting. Fruit of the interaction ... -
Educação ambiental dialógico-crítica e a conservação da biodiversidade no entorno de áreas protegidas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 02/04/2014)O objetivo geral deste trabalho foi compreender os limites e as potencialidades do desenvolvimento de programas de educação ambiental para a conservação de animais predadores de topo de cadeia no entorno de áreas protegidas ... -
Proposta de sequência didática para o ensino de fisiologia humana integrando os sistemas locomotor e nervoso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 24/08/2022)The teaching of science and biology still faces several challenges to be overcome, especially in relation to the exacerbated number of existing concepts and the fragmentation of content dealt with in these disciplines. The ... -
Autismo e educação escolar: uma revisão da produção científica brasileira à luz da aprendizagem dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 23/09/2024)This paper presents the results of a bibliographic search carried out on the Scientific Electronic Library Online platform, with the aim of identifying studies on the teaching and learning process of students with Autism ... -
Alfabetização científica nos anos iniciais do ensino fundamental: um estudo à luz da aprendizagem dialógica e da matriz freiriana sobre percepções descritas por docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/08/2024)This study presents an analysis of three publications in which the authors are teacher-researchers who developed, applied and evaluated pedagogical practices in Science Teaching through investigation aiming at scientific ...