Browsing by Subject "Early Childhood Education"
Now showing items 1-20 of 26
-
O Programa Creche Escola e sua(s) concepção(ões) de Educação Infantil: entre o Estado e o Município
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)The state program Creche Escola intends to expand early childhood education services primarily in areas with greater social vulnerability and shortage of vacancies, through an agreement signed between the State of São ... -
A cultura como mediadora do desenvolvimento das funções psíquicas superiores na criança: a atividade docente de musicalização na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/01/2012)The present work discusses culture as promoting the development of humanity in humans. The concept of culture working is based on the marxist concept that comprises with culture all production developed by humankind ... -
A Revista Criança e a Educação Infantil no Brasil: entre (in)definições e (re)significações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/10/2020)Based on the interest in Brazilian Early Childhood Education, an attempt was made to unveil its historical construction process in the country between 1982 and 2008. For this purpose, the Revista Criança, periodical with ... -
Os fazeres com as linguagens artísticas à luz da abordagem de Reggio Emilia: a experiência da própria prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 02/07/2020)The present work was born out of concerns about educational practices in Early Childhood Education at a school in the city of Sorocaba/SP/Brazil inspired by the Reggio Emilia approach. From the routine of the classroom, ... -
Fotonarrativas de professoras da educação infantil sobre gênero: uma análise a partir das práticas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/02/2018)The present paper shows a master’s research developed in the Postgraduate in Education Studies Program from the Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) - Sorocaba Campus, linked to the research group Núcleo de Estudos ... -
Concepções norteadoras da prática pedagógica de professoras da educação infantil e uso pedagógico da culinária: possíveis relações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/03/2002)This work, of qualitative kind, searches for understanding the two pre-school teachers' conceptions by analysing their teaching resources regarding cookery activities in classroom. In order to make it possible, the data ... -
Cenas e discursos heteronormativos e de gênero na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/12/2020)In Early Childhood Education, binary gender and heteronormative discourses are frequent. I present in this research scenes and discourses of gender and heteronormativity that are articulated with theoretical references ... -
Documentação pedagógica enquanto um exercício de sensibilização: do protagonismo das crianças ao olhar atento do educador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/12/2019)This undergraduate thesis investigates the pedagogical documentation as an essential element to Early Childhood Education, allowing teachers being more critics with their practices, valuing more the children, their learnings, ... -
Brincando e interagindo na educação infantil: experiências de bebês no cotidiano de práticas educativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2021)The research is based on the understanding that babies are capable of learning and that they are powerful from birth, thus, it investigates their interactions in the context of daycare based on the following questions: How ... -
Jogo de papéis à luz da teoria histórico-cultural: pressupostos teóricos-metodológicos para a educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)This theoretical research is the result of a theoretical-bibliographic study about the role-playing activities in the Early Childhood Education based on the Historical-Cultural Theory. As guiding thread of our investigation ... -
Língua Brasileira de Sinais (Libras) como proposta metodológica na Educação Infantil: uma análise do processo de ensino e aprendizado em uma sala da Unidade de Atendimento à Criança – UAC/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/01/2023)This master's research presents a methodological proposal for teaching and learning Libras as a second language for hearing children, seeking to facilitate the acquisition of the mother tongue and improve the development ... -
Congresso Paulista de Educação Infantil - COPEDI: contribuições à formação de professoras/es de Educação Infantil (1998-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2023)The objective of this research was to investigate to what extent the editions of the São Paulo Congress of Early Childhood Education (COPEDI), by bringing current themes in the theory-practice relationship, constitute a ... -
A educação das crianças menores de 06 anos sobre a perspectiva de Heloísa Marinho, Nazira Féres Abi-Sáber, Celina Airlie Nina e Odilon de Andrade Filho : uma análise de suas ideias pedagógicas (1934-1971)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)Heloísa Marinho, Celina Airlie Nina, Nazira Féres Abi-Sáber and Odilon de Andrade Filho have a range of bibliographic production, and research articles regarding the understanding of the child under 06 years in Brazil. ... -
Problematizações a partir de situações emergentes do cotidiano : compreensões e possibilidades envolvendo relações quantitativas, medidas, formas e orientações espaço temporais em turmas de crianças de quatro anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/08/2015)This work aims to analyze four-year-old children’s speech in problematizations that were proposed by a teacher based in emerging situations present in the daily life of early childhood education. Here, the speeches that ... -
O trabalho cotidiano da gestão escolar : percepções dos diretores da educação infantil da rede municipal de Araraquara
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/06/2016)This research has the general objective to analyze the perceptions that school directors from kindergarten in the city of Araraquara / SP have on their own work in order to identify if they understand their eminently ... -
Avaliação na educação infantil: percepções de professoras de um centro de educação infantil municipal de Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)The objective of this research was to investigate how the teachers of a municipal education center in Sorocaba (SP) perceive the process of evaluation of children in pedagogical practice. The interest in the research theme ... -
A construção da identidade da criança na Educação Infantil: reflexões sobre cultura de pares e relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/04/2023)The present research, of a qualitative and bibliographic nature, aims to analyze and understand the studies about the construction of the child's identity in the educational field, seeking an answer to the following problem ... -
A arte como expressão da criança na abordagem Reggio Emilia de educação da infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/12/2019)This research investigated how the languages of art are present in a kindergarten in the city of Sorocaba that proposes to work based on Reggio Emilia's approach in early childhood education. We sought to understand how ... -
Consequências na vida da criança do disciplinamento dos corpos na creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 26/06/2020)The object of the present research, the disciplining of the babies' bodies in the daycare center, emerged during the internship experiences in a classroom with two-year-old babies and also from the professional work as a ... -
Os silenciamentos aos sentimentos das crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/11/2023)The main objective of this study is to understand how, in early childhood education, we can educate and care from the perspective of inseparability from existence, taking into account the feelings of young children. The ...