Browsing by Subject "Educação Infantil"
Now showing items 1-20 of 59
-
A contação de histórias na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/09/2023)The work has as its central theme the importance of storytelling in Early Childhood Education and is organized as follows: the context for choosing the object is exposed in the memorial, based on my experience as an intern. ... -
Educação inclusiva e a participação das famílias na educação infantil: breve levantamento de produções acadêmicas - 2017 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 27/03/2023)This research aims to understand what are the approaches analyzed in research related to inclusive education in early childhood education and the participation of families. To conduct this work, a bibliographical research ... -
A construção da identidade da criança na Educação Infantil: reflexões sobre cultura de pares e relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/04/2023)The present research, of a qualitative and bibliographic nature, aims to analyze and understand the studies about the construction of the child's identity in the educational field, seeking an answer to the following problem ... -
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/03/2023)The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in ... -
Congresso Paulista de Educação Infantil - COPEDI: contribuições à formação de professoras/es de Educação Infantil (1998-2022)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2023)The objective of this research was to investigate to what extent the editions of the São Paulo Congress of Early Childhood Education (COPEDI), by bringing current themes in the theory-practice relationship, constitute a ... -
Performance e formação de professores: troco doces por doces sonhos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/12/2017)This work was born from the dream of building an Early Childhood Education that respects the needs of young children to move, play, create, reinvent and express themselves creatively. Inspired by a contemporary art exhibition, ... -
Melodias da infância: a musicalização na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)Musicalization in Early Childhood Education is a field of research and pedagogical practice that has significant relevance in the learning of young children in daycare. In Early Childhood Education, the responsibility for ... -
A teoria histórico-cultural e a brincadeira : (re)pensando a educação infantil a partir dos autores contemporâneos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)We seek to apprehension, understand and analyze how the game is understood by the Historicalcultural Theory, in the context of Early Childhood Education, from the analysis of the productions of the following contemporary ... -
Problematizações a partir de situações emergentes do cotidiano : compreensões e possibilidades envolvendo relações quantitativas, medidas, formas e orientações espaço temporais em turmas de crianças de quatro anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 04/08/2015)This work aims to analyze four-year-old children’s speech in problematizations that were proposed by a teacher based in emerging situations present in the daily life of early childhood education. Here, the speeches that ... -
A educação das crianças menores de 06 anos sobre a perspectiva de Heloísa Marinho, Nazira Féres Abi-Sáber, Celina Airlie Nina e Odilon de Andrade Filho : uma análise de suas ideias pedagógicas (1934-1971)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)Heloísa Marinho, Celina Airlie Nina, Nazira Féres Abi-Sáber and Odilon de Andrade Filho have a range of bibliographic production, and research articles regarding the understanding of the child under 06 years in Brazil. ... -
Educar por inteiro: o que podemos entender por “desenvolvimento integral” das crianças na Educação Infantil nos documentos brasileiros atuais?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)In the midst of the recurring defense of integral development as a basis for practices in Early Childhood Education, we sought to understand the term which, at the same time as directing educational actions, points to a ... -
Os silenciamentos aos sentimentos das crianças pequenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/11/2023)The main objective of this study is to understand how, in early childhood education, we can educate and care from the perspective of inseparability from existence, taking into account the feelings of young children. The ... -
Interfaces Educação Infantil e Educação Física: estudo bibliométrico de teses e dissertações brasileiras (1993 – 2016)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The action field of Physical Education teacher has been increasingly discussed and investigated. Thinking of Early Childhood Education as a stage of Basic Education and in the performance field of this professional, we ... -
O Projeto “Creche & Vida”: História do atendimento a bebês e crianças pequenas na Educação Infantil pública de Sorocaba, SP. (1989 a 1992)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)This dissertation recovers the historical context of care for babies and young children after the Federal Constitution of 1988, in Sorocaba, São Paulo, Brazil, and analyzes the “Creche & Vida” project. The objective is to ... -
A chegada de bebês nascidos durante a pandemia de COVID-19 à creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/04/2023)The present paper addresses aspects related to the time of arrival of babies to daycare centers, understood here as a period of time for reception and adaptation, after the pandemic of COVID-19. It arose from the curiosity ... -
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)This research proposes an in-depth analysis of the role of the black movement in securing rights in early childhood education. Furthermore, it aims to contribute to a teaching practice committed to fostering an anti-racist ... -
Organização dos espaços na educação infantil brasileira: um levantamento de pesquisas acadêmicas (2009-2023)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/01/2024)The organization of spaces, from their architectural design to their use as part of the educational curriculum, occupies a central place in the daily life of early childhood education institutions. Given this, this work ... -
Desenvolvimento dos valores morais nas crianças: proximidades e diferenças entre Vigotski e Piaget
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 13/04/2022)This course conclusion work aims to seek answers to the following research problem: to understand how the development of moral values in children takes place in the perspective of Piaget and Vygotsky. Bibliographic ... -
Linguagem escrita da Educação Infantil ao 1º ano do Ensino Fundamental: análise da transição segundo as professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 29/09/2022)The child establishes relationships with other human beings and with the environment from birth and expands their communication through different types of languages. Supported by the contributions of the Historical-Cultural ... -
Língua Brasileira de Sinais (Libras) como proposta metodológica na Educação Infantil: uma análise do processo de ensino e aprendizado em uma sala da Unidade de Atendimento à Criança – UAC/UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/01/2023)This master's research presents a methodological proposal for teaching and learning Libras as a second language for hearing children, seeking to facilitate the acquisition of the mother tongue and improve the development ...