Listar por tema "Educação escolar indígena"
Mostrando ítems 1-12 de 12
-
Educação escolar do povo indígena Balatiponé-Umutina : compreendendo processos educativos da escola Julá Paré
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2017)No summary -
Etnografia de uma escola Xikrin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 29/08/2013)This dissertation presents an ethnographic study about a school of the Xikrin of the Bacaja, Mebengokré group (Gê), from southwest Pará, Brazil. It seeks to understand how the Xikrin have appropriated of this institution ... -
Relações entre infância, escola e religião : etnografia dos Baniwa do médio Içana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 05/05/2017)This dissertation is about the relations of childhood, school and evangelical religion of the Baniwa people, who live in the Upper Rio Negro, northwest Amazon. From ethnographic experience in communities of the Middle ... -
Estudos bibliométricos sobre educação indígena : frente de pesquisa, vida média e obsolescência da literatura citada em teses e dissertações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)The indigenous education in Brazil has its founding milestone in the first catechetical actions of the Jesuits in the second half of the sixteenth century. In this long trajectory up to the present day the education of the ... -
Prática social de ressignificação da educação escolar indígena: compreendendo os processos educativos do cotidiano Terena do município de Aquidauana MS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/03/2013)The research is part of the Research Line Social Practices and Educational Processes of the Program of Post Graduation in Education of the Federal University of São Carlos PPGE/UFSCar and aims to identify and describe ... -
Kunumi Rukara: uma etnografia dos terreiros de criança Asuriní
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 10/09/2014)The dissertation deals with how the Asurini from the Xingu conceive and produce their children and how their children portray themselves and the reality they see. The images of the fieldwork brought to the theoretical ... -
Contribuição sociocultural do colégio estadual Benedito Rokag, terra indigena Kaingang Apucaraninha (Tamarana, PR)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 24/08/2016)The education of indigenous people is conceived in the dynamics of socialization, based on principles, organization, Cosmo vision and cosmology of the different tribes, that is, the education is not restricted to ... -
Educação e escolarização da criança indígena com deficência em Terra Indígena Araribá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2015)The Brazilian educational policy about Special Education interfaced to Indigenous Education is still under construction. According to the Scholar Census of São Paulo state (BRAZIL, 2011) there are indigenous children with ... -
Entre papéis, pessoas e perspectivas: etnografia da gestão da educação escolar indígena em Altamira PA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 04/04/2014)This research intends to conduct an ethnography of the management of indigenous education in the municipality of Altamira (PA), that comprises nine ethnic groups (Arara, Araweté, Asurini, Curuaia, the Juruna, Kararaô, ... -
Educação de surdos indígenas em uma comunidade Pankararu no interior de Pernambuco: educação bilíngue, educação inclusiva ou o quê?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 13/12/2019)This work presents the reality of the education of indigenous deaf people from a Pankararu ethnic community, located in the interior of the state of Pernambuco, based on interviews with two deaf people and their families. ... -
Interculturalidade e prática docente Pataxó
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)This research aims to investigate the pedagogical practices of teachers at the Pataxó Boca da Mata Indigenous School, TI Barra Velha, Porto Seguro, Bahia, in the possibility of understanding how intercultural proposals are ... -
O ensino de inglês decolonizado: traçando propostas para a interculturalidade nas escolas indígenas do povo Pankararu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/12/2022)The aim of this research was to discuss decoloniality and interculturality in English classes in indigenous schools, presenting proposals for the elaboration and planning of classes that consider these perspectives and ...