Browsing by Subject "Educação física"
Now showing items 1-20 of 33
-
Academias ao ar livre: uma revisão sistemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/09/2022)Introduction: Outdoor Gyms (OG) were developed for local public squares and parks, with the aim of giving the population access to the practice of physical activity focused on health and well-being. As it is implementation ... -
Mapeamento de como profissionais da Educação Infantil entendem e ofertam a Educação Física para crianças de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)Physical Education, integrated into the school’s pedagogical proposal, is a curricular component of Basic Education, adjusting to the age groups and conditions of the school population. Although mandatory, the generic ... -
Aprendentes de educação física escolar na experiência do ateliê biográfico de projeto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)This research had the general objective of investigating the perceptions of Physical Education teachers to identify knowledge in the use of PBW procedures in the overall training process, using educational devices that can ... -
Professores da Educação Infantil (com formação em Educação Física): percepções e possibilidades sobre a BNCC e o arranjo curricular por campos de experiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The publication of the National Common Curriculum Base (BNCC), in December 2017, brought challenges to Early Childhood Education: one of them was to reflect on the ways to approach children's experiences in order to build ... -
Formação de professores de educação física da Universidade Estadual de Londrina: tradução do projeto curricular pelos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/03/2008)The curricular reformulation process which is established for every graduation course at National institutions of Higher Education, has the instructions for these curricular modifications in the National Curriculum ... -
Tutoria : estratégias de ensino para inclusão de alunos com deficiência em aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2008)The movement of inclusion school increasingly are entering students with disabilities in regular schools and consequently the classes of Physical Education. This proposal, including school, has been shown in practice with ... -
Influência de um programa de educação física no desenvolvimento psicomotor de jovens e adultos com deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012) -
Inclusão de estudantes com deficiência visual nas aulas de educação física: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2015) -
Práticas pedagógicas dos professores de educação física frente a inclusão de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)Currently there are a lot of national and international social-educative politics aiming to assure an efficient application of equal opportunities for people with special needs. The assurance of access and permanence spreads ... -
Publicação científica derivada das dissertações e teses na interface entre educação física e educação especial.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/02/2006)Knowing if the dissertations and thesis, after the defense, generated other kinds of publications that reached of a broader way the population-target of the studies carried out, it s intimately related to social relevance ... -
Programa de formação continuada de professores de educação física para elaboração e aplicação do plano de ensino individualizado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/09/2022)The Individualized Education Plan applied to Physical Education (PE) (IEP-PE) can be a favorable strategy for the implementation of inclusive pedagogical practices in PE classes. However, it is considered important to ... -
Programa de formação continuada para professores de educação física : possibilidades para a construção de saberes sobre a inclusão de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/03/2016)Current international and national politics about Special Education and Inclusive Education aims to ensure that all, without exception, have equal rights to access, permanency and opportunities for satisfactory learning ... -
Jogos africanos e afro-brasileiros nas aulas de Educação Física : processos educativos das relações étnico-raciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2009) -
O eu, o outro e o nós: um caminho para compreender a diversidade na educação física escolar na perspectiva das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)Throughout its history, Physical Education has divided many people by excluding them from its training as they aim for healthy and strong bodies, due to ideas embedded in its concept. However, as well as the historical ... -
Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/01/2018)With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ... -
Atividade Física Adaptada no contexto das matrizes curriculares dos cursos de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/11/2010)Whereas deepen the discussion about teacher training in the field of physical culture and how this training also includes people with disabilities, this study sought to identify and analyze the characteristics of the ... -
Educação física na medida socioeducativa de internação : um estudo sobre práticas educativas e mecanismos de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)Non-school physical education is instituted as a pedagogical dimension inherent in the implementation of socio-educational measures detention, to juvenile delinquence in the State of São Paulo. This non-school social ... -
Os currículos do curso de educação física nas instituições públicas do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 08/02/2018)This research aims to verify the effectiveness, as a measure of public policy performance, of the curricular grades of the higher education public institutions that train physical education professionals. The career of ... -
A ambientalização curricular da educação física nos contextos da pesquisa acadêmica e do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)The aim of this research revolves around the following question: considering the global dimension of the environmental happening and the consequent tendency towards the environmentalization of ... -
Práticas pedagógicas de uma professora de educação física de início de carreira: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/12/2013)Early career, presented by its complexity, is still in a little explored topic in the world of teacher education. Given the importance of conducting research on the period and the interest in the implementation of actions ...