Browsing by Subject "Emancipation"
Now showing items 1-13 of 13
-
O ensino de arte nas escolas públicas paulistas : contraponto crítico sobre a discrepância entre o que se aspira e o que se ensina
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 24/11/2016)Considering the theoretical and metodological aproaches of Critical Theory of Society, especially by the contributions of Adorno and Horkheimer, this study analyses the discrepancy between what is yearned for and what ... -
Educação ambiental e teoria crítica : a dialética da emancipação na formação socioambiental de servidores de uma Universidade Pública do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)In light of a potential environmental collapse due to the predominant modern production system on the planet, which threatens life on Earth, the critical and emancipatory Environmental Education (EE) plays a significant ... -
Trabalho e Autonomia: entre as atribuições e caminhos do exercício do supervisor de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 07/02/2018)The present research aims to analyze how the categories work autonomy in the development of the atribuitions of the superviser of the teaching in the state network São Paulo. As a research focus, we chose to conceptualize ... -
Indústria cultural e educação : o youtube como espaço de manifestação e mediação das tensões na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2012)This study has as purpose an analysis of relational tensions and the way they are present into schools, including among them, the relationship that is established between teachers and students a full of meanders and ... -
Uma análise do direito e da democracia na perspectiva da teoria do discurso de Habermas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, Câmpus São Carlos, 08/08/2018)This dissertation intends to reflect on some points of the reconstructive analysis of law and democracy in the perspective of Habermas' discourse theory, in order to discuss the possibility of an emancipatory social ... -
Filosofia em atos e as contribuições da teoria crítica para a fundamentação de um currículo emancipatório
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)This thesis is aimed at understanding the determinations that structure school curricula and the contributions of Critical Theory to the development of an emancipatory education. Throughout this research, a proposal was ... -
Neoliberalismo e educação: a precarização do trabalho docente e da educação pública no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/05/2019)This paper aims to analyze the developments of neoliberalism in its political-educational, pedagogical and legal aspects in the state of São Paulo during the administration of the Brazilian Social Democracy Party (PSDB), ... -
Currículo da vida: contribuições Freireanas para o ensino da Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/03/2019)The school curriculum lies in an arena of disputes involving cultural, ideological and power relations and is characterized by its non-neutrality. In this study, the objective was to analyze the potential of intervention ... -
Devir de um professor pelas veredas da Educomunicação: narrativa autoetnográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/08/2018)This paper aims to report and reflect on the transformation and unveiling of the teacher-researcher, in his daily professional and personal work. It privileges the two-year period devoted to the master’s in education of ... -
Mal-estar entre professores em início de carreira diante de pressões do Saresp
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)This study aims to comprehend the pressures faced by teachers in the beginning of their careers within the school environment while pursuing the bonus from Saresp (Evaluation System of Learning Performance of the State ... -
Efeitos das avaliações externas na administração escolar: controle e emancipação da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/04/2021)The theme of this dissertation refers to external evaluations, its object was the effects of these evaluations on school administration. The general objective was to analyze the effects of external evaluations on the ... -
Sucesso escolar no Espaço Cooperativo de Aprendizagem Horizonte: perspectivas de estudantes multirrepetentes e seus professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/05/2024)The present study addresses the investigation of the school experiences of students experiencing educational lag, enrolled in 2023 at the Horizonte Learning Cooperative Space (ECAH), a project of the Poços de Caldas Municipal ... -
A leitura como prática emancipatória nos romances austenianos: Mansfield Park (1814) e Northanger Abbey (1818)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 11/12/2023)Jane Austen is the author of novels in which have great prestige in the literary scene, mainly because she highlights aspects of English society to which she was linked. Among the most studied aspects, we mention the issue ...