• Figuras circulares: uma atividade envolvendo perímetro e área do círculo 

      Luzetti, Fabiano Donizeti da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 15/04/2013)
      This study aims to report the results of a didactic and pedagogic research that uses a sequence of experimental and investigative work for the metric relations involving perimeter and area of a circle, a topic of extreme ...
    • Despoluição de um lago - progressão geométrica 

      Chiconato, Daniele Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 17/08/2013)
      This work aims to assist the Geometric Progression Content Learning, developing educational material supported by research methodology called didactic engineering. We developed an instructional sequence based on a problem ...
    • O ensino de estatística no ensino médio através de projetos 

      Dangió, Eric Giovanni Zenatti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/04/2014)
      The aim of this study was to reveal the results of a teaching experiment involving the efforts made in order to validate the teaching of Statistics in secondary school through projects and practices, which were contextualized ...
    • Exploração do conceito de multiplicação de matrizes através de tecnologias digitais: sites e softwares educativos 

      Chereguini, Ana Ligia Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)
      The present study lies in the learning context where there is an alleged disinterest and difficulties of students when presenting the contents of arrays. From the contents above, the study aimed to describe the instructional ...
    • Uma proposta de ensino de geometria construindo pipas 

      Motinaga, Esdras Henrique Regatti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2013)
      In this paper we propose a learning process using as a theoretical base called Didactic Engineering. Our proposal is to develop content from the flat geometry of a problem related to kites. Using as a theoretical framework ...
    • Teorema de Pitágoras, aplicações de demonstrações em sala de aula 

      Tartaglia Filho, Leonardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 26/10/2016)
      [ENG]The official curriculum of the state of São Paulo in their spiral character, discusses the Pythagorean Theorem as one of their learning situations for the 9th year of elementary school, and on top of that content, ...
    • Uma proposta lúdica com utilização do GeoGebra para o estudo de funções quadráticas e probabilidade geométrica 

      Canavezi, Leandro Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This paper reports the idealization, planning, construction and implementation of activities for the study of quadratic functions and geometric probability for classes of 9th grade of elementary school. It also presents ...
    • Uma sequência didática com embalagens de pipoca para o estudo de semelhanças 

      Ibrahim Filho, Georges (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This paper presents an educational sequence for the Geometry classes, which explores the concept of similarity, focusing on the variation of the similarity ratio between linear measurement, areas measurements and volume ...
    • O ensino de sistemas de equações do primeiro grau com duas incógnitas no oitavo ano do ensino fundamental através de situações-problema 

      Antoniassi, Kleber Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)
      Working with resolution of situations-problem is of great importance on Mathematics Teaching-Learning process and on Teaching-Learning process of others disciplines, once the human being is all the time challenged to resolve ...
    • Uma sequência didática sobre área e perímetro utilizando o banco de questões da OBMEP e o GeoGebra 

      Santos Neto, Júlio Augusto dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      This work presents a didactic sequence with questions of geometry developed from a problem of the OBMEP’s Question Database using as support a dialogical text and the software GeoGebra. Based on Didactic Engineering has ...
    • Determinação experimental da função que modela o escoamento de um líquido 

      Macedo, José Clovis Adão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/12/2010)
      In our nearly 40 years of teaching we have observed that many students have mathematics as a great number of rules and formulas that need to be memorized. They do not see any meaning in what they learn either. Few realize ...
    • Uma proposta para o ensino do conceito de matrizes em ambiente computacional 

      Pereira, Nilce Maria de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/03/2016)
      This present dissertation consists to propose alternative activities to the traditional teaching of matrices concept in the high school. At first it sought to identify difficulties from the students in solving problems ...
    • Uma proposta para o ensino de geometria analítica através da resolução de problemas e do uso do geogebra 

      Cardoso, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/07/2016)
      The concern with the basic teaching of mathematics have grown over the past years. The results presented in external evaluations and even the performance in the classroom have worried experts in education and our entire ...
    • Disco estatístico: elaboração e utilização do jogo pedagógico em sala de aula de matemática no ensino médio 

      Aquino, Tiago Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)
      Statistics is part of our daily lives and reading and interpreting are necessary skills for all citizens. However, we realize that a growing number of public-school students can’t have access to statistical information. ...
    • O estudo da função afim no ensino médio com apoio de uma atividade experimental 

      Selingardi, Ainá Montessanti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/04/2015)
      To contribute to overcoming the difficulties related to the teaching of the concept of function and its applications, build an interdisciplinary didactic proposal. I delimited my job choosing the theme affine function, ...
    • Aplicação em sala de aula do experimento Deslocamento no Plano Inclinado para o ensino da função quadrática 

      Barillari, Paulo Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/07/2020)
      In order to collaborate in overcoming difficulties related to teaching the concept of function and its applications, an interdisciplinary didactic proposal was prepared. The theme was second-degree polynomial function, ...
    • Os níveis de desenvolvimento do pensamento geométrico no estudo de questões da 1ª fase da OBMEP 

      Santos Júnior, Abel Pedro dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/06/2020)
      El estudio tuvo como objetivo identificar los niveles de desarrollo del pensamiento geométrico en los estudiantes involucrados en la resolución de preguntas en la primera fase de OBMEP, nivel 3, basado en la producción de ...
    • Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática 

      Santos, Patrícia Mendonça Talmelli dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      In this study, the author shows application of innovative activities and methodologies in the teaching of ratios in the 6th year of elementary school, the school where the research teacher works. The choice of the theme ...
    • Trigonometria por apps 

      Mastronicola, Natália Ojeda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 31/10/2014)
      In this work the author intends to show an experience of implementation of alternative activities to traditional teaching of trigonometry in 9th year of Fundamental School (Brazilian curriculum). The theme choice came from ...
    • Uma análise do ensino de proporcionalidade no ensino fundamental : realidade e perspectivas 

      Silva, Davidson Moura Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/11/2015)
      This work presents a new proposal of approach for proporcionality, whose focus is the Brazilian Elementary 7th grade student. This work is the record of a work of didactic engineeering that generated a sequence made by ...