Browsing by Subject "Ensino Fundamental"
Now showing items 1-13 of 13
-
Respeito, direito e idoso na percepção de estudantes do ensino fundamental I
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 23/08/2023)The aim of the study was to analyze the perspective of regular elementary school students (aged 6 to 10) about the elderly and what they consider to be respectful actions the elderly and what they consider to be respectful ... -
O ensino de geometria euclidiana : possíveis contribuições da história da matemática e da resolução de problemas de George Polya
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)The primary goal of this dissertation was to evaluate possible contributions that History of Mathematics and Theory of Problem Solving, by George Polya, allied, can offer to the teaching and learning process of some concepts ... -
Experimentação como potencial contribuinte para a formação de conceitos científicos em crianças.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/01/2023)Seeking to find strategies that help in the renewal of Science teaching in Brazil and considering the worrying results obtained by Brazilian students in international exams, we propose an study of Vigotsky's theories and ... -
A presença/ausência negra em escolas da região de Sorocaba e o impacto na formação da identidade das crianças do ensino fundamental anos iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 14/07/2021)This course conclusion work (TCC) presents data that lead us to reflect on the historical and structural differences, which lead to the presence/absence of black people in different spaces, specifically addressed here ... -
O processo de alfabetização e letramento na cultura digital: possibilidades e desafios para os anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 18/04/2022)The present course conclusion work has the general objective to investigate the nuances suffered in the literacy and literacy process in the digital context and theoretical conceptions regarding the concept, given the ... -
Resolução de problemas como ferramenta para o letramento matemático no Ensino Fundamental II
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/09/2022)This work aims at presenting the problem-solving methodology as a tool to improve mathematical literacy of 8th grade middle school students. Polya’s four-step problem- solving process is a widely known method for solving ... -
Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino de tópicos de matemática do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 31/10/2012)The objective of this work was the development and application of a Virtual Learning Environment (VLE), based on the Moodle platform, for the study of Mathematic topics at the elementary education level. Furthermore, another ... -
Proposta de atividades para auxiliar o ensino de Matemática utilizando conceitos de Pensamento Computacional e robô programável
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC-So, Câmpus Sorocaba, 25/03/2020)The country's education is central topic of many discussions due to the complexity associated with its multiple variables.The Programme for International Student Assessment - PISA - is one of the most relevant indicators, ... -
Práticas de consciência fonológica: brincar alfabetizando no último ano da educação infantil e alfabetizar letrando no primeiro ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 15/10/2020)This monograph has the general objective of understanding how the domain of phonological awareness practices contributes to literacy and literacies from the theoretical foundations and reflections on the practices of Soares ... -
Ensino informatizado de leitura e de escrita: Atividade suplementar para alunos do 1º ano do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/12/2020)Reading and writing skills are essential for students' progressions to acquire the contents of different school disciplines. This study aimed to evaluate the reading and writing skills of simple words (consonant-vowel ... -
A mobilização dos registros de representação semiótica na prática pedagógica do processo de ensino-aprendizagem dos números racionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)This research aimed to analyze how teaching practice interferes in the process of acquisition and articulation of different semiotic registers of rational numbers, in which the guiding question is presented How the pedagogical ... -
Desenvolvimento e avaliação inicial de um jogo educativo para avaliação de comportamentos pré-aritméticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 14/12/2021)Some difficulties faced by Brazilian students in Mathematics may reflect insufficient learning from the first years of schooling. Assessment instruments developed systematically and thoroughly can contribute to the mapping ... -
“Inclusão digital para todos” no ensino fundamental da rede pública municipal de Sorocaba: propostas e realidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 07/08/2024)This study presents the results of research conducted on publicly available documents and news items in local periodicals and on the official websites of the Sorocaba Department of Education (SEDU). The research focuses ...