Browsing by Subject "Ensino Superior"
Now showing items 1-13 of 13
-
Entre diversidade e diferença: o programa de Ações Afirmativas da UFSCar e as vivências dos estudantes indígenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 29/06/2012)This search staring of educational policies for higher education for the indigenous population from the Brazilian Federal Constitution of 1988, that, at least in law, obtained their rights guaranteed and their ethnic ... -
Entre a escola pública e o ensino superior- a longa jornada dos jovens periféricos de Araçoiaba da Serra- SP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/11/2021)En el trabajo presente revisa la historia de la educación formal em el Brasil, destacando las principales políticas públicas educativas, especialmente aquellas que permiten el acceso a la educación superior por parte de ... -
Ansiedade, depressão, estresse e satisfação com as vivências acadêmicas de estudantes de graduação em Gerontologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gerontologia - PPGGero, Câmpus São Carlos, 03/12/2021)The increase in the number of older adults in the population brings the need for trained professionals to deal with the demands of aging in biopsychosocial aspects. Given this, the Gerontologist emerges, a new profession ... -
Adaptação ao campo universitário: trajetória escolar e herança familiar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/04/2022)The expansion of higher education accessibility due to law number 12.711/2012, which coded how students from public schools entered into the university, showed a necessity to ponder over how those students are adapting to ... -
Práticas pedagógicas interculturais de docentes na Educação Básica e no Ensino Superior: análise da produção acadêmica brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2022)The theme of this research is related to teachers' intercultural pedagogical practices in Basic and Higher Education, considering the problem involving the inequality present in schools - especially public ones - and the ... -
Emaranhamentos de linhas discentes: os quereres na pós-graduação em educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/06/2021)This research was produced with the aim of mapping students' experiences in their relations with the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (PPGE-UFSCAR). For the processing of the mapping, ... -
Saberes docentes no ensino superior: compreendendo a aprendizagem profissional a partir da pesquisa (auto)biográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2021)The general objective of this work is to unveil knowledge of teaching in Higher Education, from the mapping of academic productions that dialogue with (auto)biographical narratives. For the composition of the corpus of ... -
Ocupação como Determinante de Saúde: uma análise centrada no estudante e no contexto universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 15/07/2022)Studies have pointed to an emerging demand for psychosocial problems in the university environment, such as common mental disorders (CMD), which can be generated by a change in educational environment – from high school ... -
Universidade, Extensão e Sociedade : um estudo das ações na área da saúde na UFSCar (2004/2014)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 04/08/2016)The university extension is a communication channel between the university and society. By extension, the university can keep in contact with reality and participate in the solution of social problems, contributing to ... -
Aplicações do Teacher Behavior Checklist à formação e avaliação de professores de nível superior: contribuições analítico-comportamentais e psicométricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)The training and evaluation of teaching for college teachers still needs to be deepened in relevant aspects, such as the instrumentalization of the teacher so that he is able to improve himself in his work. A feasible ... -
Currículo e integração curricular em um curso de graduação em medicina: concepções manifestadas pelos docentes que o vivenciam
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The present research aims to describe and analyze the relationship between the proposal of integrated curriculum of the undergraduate course in Medicine, Federal University of São Carlos (UFSCar) and the conceptions ... -
ENEM em libras e a avaliação na educação básica pelo olhar dos surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/07/2019)The National High School Examination (Enem) is the most expressive evaluation of Brazil because thousands of students apply to this evaluation every year. Over time, it has been changing to achieve varied social demands ... -
Desafios do professor surdo no ensino remoto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/04/2022)With the pandemic and the suspension of face-to-face activities, education needed to adapt to the new reality, so each educational institution sought ways to continue with their academic activities. Therefore, the objective ...