Browsing by Subject "Ensino superior"
Now showing items 1-20 of 93
-
O ensino superior nos governos petistas: uma análise temática dos discursos presidenciais de 2003 a 2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 08/03/2022)The trajectory of Brazilian higher education is marked by some characteristics that have given it unique contours. First, it is significant that while universities entered the scene in other Latin American countries at the ... -
Formação graduada nos cursos brasileiros de terapia ocupacional para o ensino voltado aos contextos territoriais e comunitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 26/03/2024)Since the 1990s, theoretical/practical/methodological strategies linked to territorial and community contexts have emerged in the teaching of occupational therapy in Brazil. Focusing on the teaching-learning process, these ... -
Manifesto Negro: experiências negras da formação à prática em terapia ocupacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 29/09/2023)In order to investigate how racism and raciality are present and interfere in the process of graduate training in occupational therapy, from the experience of black people, this Thesis-Manifesto is made from a participatory ... -
As experiências dos estudantes indígenas no curso de medicina na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/12/2023)The objective of this research was to understand the profile of indigenous medical students, their historical trajectory, and experiences related to their persistence in the institution. A quantitative-qualitative research ... -
O mapeamento da aprendizagem organizacional no Bacharelado em Ciência e Tecnologia diante das especificidades da UFABC
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 13/06/2017)This dissertation presents a case study with the objective of identifying aspects that describe how the organizational learning process occurs in the administrative and academic management of the Bachelor's Degree in Science ... -
As contradições do Estado avaliador: experiências do ensino superior brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2010)This work has as study object the evaluation processes for higher education practiced in Brazil, and it tries to investigate if they have produced some improvement in IES and in degree courses. We consider important to ... -
Trabalho de graduação interdisciplinar (TGI): origens e problematização da proposta implantada em 1971 na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo (FAU/USP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2004)The subject of this research is the Interdisciplinary Graduation Work the Brazilian Final Works Modality of the Architecture Course implanted in 1971 by Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo ... -
Reestruturação, expansão e democratização do ensino superior público federal (1995-2010) : da reforma do estado ao novo desenvolvimentismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 03/02/2013)This work has as goal a comparative analysis of the Higher Education policies (with the focus at the federal universities) in Brazil between 1995 (year of the creation of the Conselho Nacional de Educação, and beginning ... -
O Sistema de Ensino Belas-Artes no Curso de Arquitetura da Ècole des Beaux-Arts de Paris em sua tradição e ruptura: legado de saber e de poder
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2010)The Fine-Arts Teaching System, founded by the École des Beaux-Arts of Paris in its Architecture Course, which lasted from 1671 to 1968, is considered to be a supreme asset of cultural and symbolic importance in which the ... -
A expansão do ensino de Direito: massificação que desqualifica ou democratização a serviço da prática da justiça no Brasil?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/12/2006)The intention of this work is to inquire if contradictions are penetrating the education of the Right in the country, to understand its process of mercantilism and technicality and to study the consequences that laborious ... -
As universidades confessionais brasileiras e as reformas da educação superior da década de 1990
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/02/2012)This study has as an objective to examine the consequences of higher education amendments and the institutional transformations it has been suffering in this scenery. It was collected data from four institutions that act ... -
O positivismo jurídico como fundamento da educação do bacharel em direito: a concepção do objeto como condicionante do modo de ensino.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2005)Starting from the idea that the philosophical law conception accepted, consciously or unconsciously, determines, or at least conditiones significantly, the law teaching, the author examines the legal acts that rules the ... -
Unifran: história, desenvolvimento e novos desafios.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/10/2005)Since the republic proclamation, and in a more intense way, since 1930, the public-private opposition has been dominating the Brazilian educational scenery, varying the actors and the main papers according to the times ... -
O que dizem surdos e gestores sobre vestibulares em Libras para ingresso em universidades federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 04/12/2015)The education of disabled people has been addressed by several public policies arising from important legislative advances over the past few years, which, according to the Higher Education Census data (2001 - 2013), increased ... -
Alunos com deficiência no ensino superior: subsídios para a política de inclusão da UNIMONTES
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2011)This study starts from our professional concerns in all segments of Basic Education and Higher Education in both Public and Private Institutions. Questions have arisen over the implementation of Inclusive Education, the ... -
Análise do isomorfismo na constituição do arranjo organizacional "Coordenação de Curso de Graduação" em quatro centros universitários do interior do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEP, , 18/02/2009)This work analyses the organizational arrangement isomorphism of graduation course coordination of the university center institutional model. This model has been regulated in the higher education since 1996 with the new ... -
Análise do isomorfismo na constituição do arranjo organizacional "Coordenação de Curso": estudo de caso em duas Instituições de Ensino Superior no Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEP, , 30/07/2007)Since a long time that the Superior Education Institutions (SEI) don t care only about teaching. Especially when it refers to public universities, it gets even more difficult to characterize in just one word what is the ... -
A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2005)Problem-based Learning or PBL, contrary to conventional instructional methods that place problems after concepts have been introduced, uses open-ended problems to initiate, focus and motivate the learning of theory. Besides ... -
Autonomia universitária controlada: o político e o jurídico-institucional na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2008)This paper presents the results of a research about the higher education public policy, developed by Bahia State Government since 1961 until 2000, as part of a economic development project, on the first sight, but also ... -
Mosaico das mudanças climáticas: um jogo como recurso para o ensino sobre os impactos das mudanças climáticas no ambiente rural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 24/03/2023)The impacts of climate change affect the resilience of ecosystems and, consequently, the availability of ecosystem services that human beings benefit from for their well-being in different realities. These consequences are ...