• Determinação do equivalente mecânico do calor através de medidas elétricas 

      Dias Jr, Marco Antonio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 25/04/2019)
      Scientific experimentation is a practical activity that can be widely used in the classroom to boost the motivation of students for learning Physics concepts. It can also be promising to improve the relationship between ...
    • Atividades práticas para a física no ensino fundamental por meio de desafios: proposta de material de apoio ao professor 

      Guariglia, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 07/03/2019)
      According to Vygotsky's theory of learning, social relations are essential in the development of higher psychological functions. For him, it is through the guided relations with the world that the individual internalizes ...
    • Do positivo ao negativo : utilizando ferramentas computacionais e experimentação para a simulação de (meta)materiais refrativos 

      Nozela, Carina de Freitas Vellosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 22/08/2016)
      This work aims at the development of physical phenomena simulations associated to mathematical modeling and experimentation. The choice of geometrical optics is due, among other reasons, to the need for raising the ...
    • A experimentação no curso de licenciatura em Química da UFSCar (campus São Carlos): aproximações e distanciamentos à química verde 

      Tasso, João Francisco Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      The introduction of Green Chemistry in university subjects has occurred mainly through experimental proposals in teaching laboratories in the last twenty years. For this reason, the objective of this work was to investigate ...
    • A inserção da química verde no curso de licenciatura em química do DQ-UFSCar: um estudo de caso 

      Zandonai, Dorai Periotto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 21/06/2013)
      The present case study focused on the development, adaptation and analysis of the introduction of Green Chemistry in an experimental course in the first year of the chemistry teacher training Degree offered by the Chemistry ...
    • Métodos multimídias no ensino de conceitos de química 

      Priolli, Thais Moreno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 10/08/2015)
      Multimedia resources can aid in visualizing fundamentals aspects to the teaching chemistry, mainly, by the fact that there are some contents which are of difficult understanding by the students. In addition, those technological ...
    • Sequência didática para estudar o comportamento da luz através de experimentos 

      Fajardo, Gledson Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 28/01/2021)
      Teaching concepts of physical optics to high school students, especially those related to the behavior of light, is not a simple task. The approach to these topics is scarce, and short class time during the week are the ...
    • O ensino de probabilidade com o uso do problema do jogo dos discos 

      Lima, Felipe Mascagna Bittencourt (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/03/2013)
      In this work, we present a didactic proposal which aim is to introduce Probability to students of Basic Education. This proposal consists in a sequence of classes that is based on the Game of Discs Problem, which goal is ...
    • A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio 

      Costa, Farley William da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)
      This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ...
    • O uso do experimento de termologia no ensino de Física: a curva de aquecimento da água 

      Rosa, Ricardo Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 30/01/2018)
      As a physics teacher since 2010 and observing the students’ difficulty, it was necessary to present them another teaching proposal, different from the traditional one with chalk and blackboard. Thus, an experimental class ...
    • Experimentos demonstrativos para o estudo do eletromagnetismo. 

      Monteiro, Hudson Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 14/11/2018)
      Science is fundamental for our existence. Physics is among the subjects upon which science is based. Besides being of extreme importance in the understanding of concepts related to the existence of human beings and on laws ...
    • Análogo mecânico para a discussão de conceitos da Termodinâmica 

      Silva, Rodrigo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/12/2020)
      Teaching physics in basic education, in addition to providing a scientific basis for students to study nature, is very important to present to them career opportunities in science, technology, engineering, medicine, among ...
    • Sequência de experimentos (aplicados remotamente) de eletricidade e magnetismo 

      Santos, Suzana Aguera de Mello e Albuquerque (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 10/01/2023)
      Experimentation contributes significantly as an important tool in the teaching of Physics by making it more meaningful, attractive, and pleasant for students. In order to ensure that experimentation acts in favors the ...
    • Utilização da plataforma arduino para a automatização de um circuito RLC acoplado para coleta de dados 

      Oliveira, Júlio César Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/04/2022)
      The increasing integration of technology in science teaching laboratories, through software and computerization, has motivated teachers and students to develop technical skills involving scientific computing. In this work ...
    • Introdução à Mecânica Quântica no Ensino Médio através de uma discussão sobre a constante de Planck 

      Oliveira, Júlio César Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2023)
      In this work, we develop an educational product to introduce quantum mechanics in High School through a discussion about Planck's constant. As a learning framework we used David Ausubel's Meaningful Learning Theory (MLT). ...
    • Manual de experimentos de física utilizando um smartphone 

      Freitas, Renan Gustavo Beloni (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 22/03/2021)
      This work aims to propose a physics experiment manual to be used in high school and elementary school, containing four low-cost scripts based on the acquisition of data through different sensors available on smartphones ...
    • Da internet à sala de aula: um estudo exploratório de laboratórios brasileiros de experimentação remotamente controlados para aprendizagem de Física 

      Nogueira, Juliana Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/04/2023)
      Observing that many educators have sought to use diverse teaching methodologies as a motivating tool in Physics classes, it becomes significant to study their potential, as well as to explore possible associations of ...