Browsing by Subject "Higher Education"
Now showing items 1-15 of 15
-
Contribuições de uma política pública de avaliação institucional para a Universidade Federal do Amapá
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/12/2012)This study is part of the evaluation of higher education field, specifically in one of the evaluative processes implemented by the Ministry of Education in Brazil, the National Higher Education Evaluation System (SINAES ... -
Espaço de educação superior da América Latina e Caribe: pontos e estratégias predominantes para sua constituição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2020)In this study, we analyzed the predominant points and strategies for the construction and management of the Higher Education Area of Latin America and the Caribbean (EESALC), from the specialized literature on subjects ... -
Adaptação transcultural da Interprofessional Socialization and Valuing Scale (ISVS) para o contexto brasileiro no campo do ensino na saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf, Câmpus São Carlos, 19/02/2019)Introduction: The transcultural adaptation of assessment instruments is a metodological process, constituted of steps, which allows judging the applicability in a context different from which it was built for, ensuring the ... -
Panorama nacional dos estudantes público-alvo da educação especial na educação superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/08/2019)The target group of learners with special educational needs (SEN) in Higher Education totaled 37,927 of the 8,027,297 enrollments in 2015, corresponding to 0.47% (INEP, 2015b). It should be noted that, despite the small ... -
Análise da formação do profissional de administração a partir de dissertações e teses produzidas em Programas de Pós-Graduação em Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/07/2015)The research deals with the formation of the Management professional, through the analysis of thesis and dissertations produced in graduate programs in Education. Is constituted as bibliographic research, having been ... -
A institucionalização da educação a distância no ensino superior público brasileiro: uma revisão sistemática de literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2021)This research aims to present a scenario of the publications of academic papers that deal with the Institutionalization of Distance Education in Public Institutions of Brazilian Higher Education. The methodology adopted ... -
A produção de conhecimento sob a lógica do mercado: pesquisa e pós-graduação na Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)This study aimed to investigate the market potential of research carried out by graduate students with grants funded by the São Paulo State Research Support Foundation in the Graduate Programs of the Center for Exact ... -
A terapia ocupacional como campo de conhecimento científico no Brasil: formação pós-graduada e atuação profissional de seus mestres e doutores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 24/05/2019)Scientific Institutionalization is a current challenge of occupational therapy in Brazil as it celebrates 50 years of its professional regulation. In recent years, there has been an intense movement of Brazilian occupational ... -
Saberes docentes no ensino superior: compreendendo a aprendizagem profissional a partir da pesquisa (auto)biográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2021)The general objective of this work is to unveil knowledge of teaching in Higher Education, from the mapping of academic productions that dialogue with (auto)biographical narratives. For the composition of the corpus of ... -
O direito de ingresso das pessoas com deficiências na Educação Superior: atos e agentes administrativos em tela
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2022)The admission's right of people with disabilities to Higher Education was recently evidenced by the system of reservation of places, mandatory at the level of education. However, when two candidates with disabilities occur ... -
Práticas pedagógicas interculturais de docentes na Educação Básica e no Ensino Superior: análise da produção acadêmica brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2022)The theme of this research is related to teachers' intercultural pedagogical practices in Basic and Higher Education, considering the problem involving the inequality present in schools - especially public ones - and the ... -
A Universidade Federal de Tocantins/Campus de Arraias na Consolidação do Desenvolvimento Socioeducacional: os indicadores sociais e as percepções dos sujeitos da Região Sudeste do Estado do Tocantins
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/08/2022)This study analyzes the process of insertion of the Federal University of Tocantins (UFT) in the Southeast region of the State of Tocantins and seeks to understand the impacts that this institution has in the region ... -
Entre diversidade e diferença: o programa de Ações Afirmativas da UFSCar e as vivências dos estudantes indígenas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 29/06/2012)This search staring of educational policies for higher education for the indigenous population from the Brazilian Federal Constitution of 1988, that, at least in law, obtained their rights guaranteed and their ethnic ... -
No “chão” da universidade : o ensino superior de música na perspectiva intercultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2016)This study is about Music Higher Education and it aims to answer the following question: what are the possibilities and limits of a music theory subject according to the principles of Critical and Intercultural Education? ... -
Expansão e evasão na universidade federal do estado de São Paulo: uma análise sobre o Reuni
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2022)The literature shows the expansion of Brazilian Higher Education, specifically in federal universities, with the implementation of the Support Program for Federal University Restructuring and Expansion Plans - Reuni. This ...