• São Carlos e o Movimento Constitucionalista de 1932: poder local e cooptação ideológica 

      Gomes, Pablo Ferreira dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 20/08/2008)
      This case study aims to analyze the participation of the city of São Carlos at the Constitutionalist Movement of 1932. It begins from a theoretical reference which allows to understand the main political groups that ...
    • Espaços divididos e silenciados: um estudo sobre as relações sociais entre nativos e os "de fora" de uma cidade do interior paulista 

      Vettorassi, Andréa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 30/03/2006)
      This study aims at understanding, through the methodological perspective of Oral history and making use of quantitative data, the construction and reproduction of multiple identities and sociabilities present among the ...
    • Câmera escondida: a ideologia do discurso jornalístico frente ao espectador 

      Santos, Waléria Cristina dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 24/02/2011)
      The hidden camera has been constantly utilized in televised journals as a tool to acquire the news being broadcast. What no one takes into consideration is how the spectators feel about this type of attitude coming from ...
    • Escola sem Partido: ideologia e discurso 

      Toniol, Lucas Cardoso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/07/2022)
      In the past few years, the self-styled No Party School Movement (MESP) and their discourses have risen throughout the Brazilian scene. It is understood that the MESP has the potential to cause drastic and at the same time ...
    • Emancipação ou ideologia?: uma análise da matriz curricular da rede municipal de ensino de Sorocaba 

      Pereira, Sara Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2016)
      The development of this research, which has the object of study being the Curricular Matrix of Sorocaba's Education Municipal System sought through the documental analysis in a emancipatory education perspective. In this ...
    • A leitura dialógica na EJA : contribuições de Bakhtin para a Tertúlia Literária Dialógica 

      Cavequia, Sabrina Maria de Amorim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/11/2016)
      Our objectives for this work are: 1) demonstrate, from Mikhail Bakhtin's theory, how an educational activity that promotes dialogic reading provides critical formation coordinated between orality and writing, the author ...
    • Imagens do Brasil (análise do nacionalismo na adaptação de um romance histórico para a televisão). 

      Frighetto, Gisele Novaes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 18/10/2005)
      The adaptation from A Muralha, a historical novel written by Dinah Silveira de Queiroz, into a television soap opera, express, among other aspects, the transmission of national myths and symbols into television soap operas ...
    • A figura da mulher na linguagem da propaganda: implicações sociais 

      Campos, Débora Mendes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 18/08/2010)
      This paper uses the discussions of female bodies' in advertising, based on the analysis of a representative Set of televised ads Brazilian open. Starting from a macro sociological perspective based on critical theory of ...
    • O conceito de currículo oculto em artigos publicados na biblioteca eletrônica SciELO (2001 - 2015) 

      Castro, Mariângela Machado de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)
      This Master's Dissertation is structured around the following question: What the scientific articles published in the SciELO electronic library from 2001 to 2015 reveal when they address the hidden curriculum concept? As ...
    • O Ministério da Educação (MEC) na Educação de Jovens e Adultos (EJA) : linguagem e discurso 

      Teixeira, Odinei Inacio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      In this research, we aim to interpret the construction of meanings through the curricular guidelines published in the Curriculum Proposals, in the Notebooks about the EJA and in the Advertising Campaign of 2016, through ...
    • O dialogismo e a construção de sentido nas cartas encíclicas do papa Bento XVI 

      Branco, Nanci Moreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 27/03/2012)
      This study aims to analyze how the dialogical relationships and construction of meaning are built in current Catholic religious discourse, here represented by the encyclical letters of Pope Benedict XVI. I understand that ...
    • Particularidades ideológico-discursivas do gênero do discurso notícia: a compreensão do discurso alheio sob o paradigma da objetividade 

      Turati, Carlos Alberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/02/2012)
      In this work, we intend to investigate the guidance forms to other s discourse considering the news genre of discourse in the field of brazilian mainstream press. The introduction of the paradigm of objectivity, inserted ...
    • Não - Palavras 

      Santos, Tábita Cristina Martins e (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)
      This dissertation has the proposal to discuss the importance of the not yet appeared words - in the standard lexicon - as tools to fight for equal rights for social minority groups and to understand this as an important ...
    • Educação, trabalho e ideologia : análise da relação agronegócio e educação na região de Ribeirão Preto SP 

      Junqueira, Victor Hugo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/12/2014)
      This dissertation aimed mainly at understanding the relationship between agribusiness and education, taking as territorial clipping region of Ribeirão Preto - SP. Starting from the transformations of capitalist agriculture ...
    • "Mato Grosso: celeiro do mundo". Um estudo sobre as relações de poder e as implicações nas políticas públicas 

      Silva, Lucineia Soares da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 02/04/2020)
      The objective of this research was to understand how the power relations materialized in public policies, from the understanding of the formation of the ideology that calls the State of Mato Grosso as “Celeiro do Mundo” ...
    • PT e social-democracia: analisando a trajetória e os governos petistas 

      Beker, Matheus Haruo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 05/06/2020)
      This research aims to answer the following question: does the Workers Party act as a social democratic party? The objective is to assess whether the party had social democratic characteristics in its party trajectory and ...
    • A presença do currículo oculto no Currículo Paulista na área de Ciências da Natureza: possibilidades de superação a partir da perspectiva crítica freireana 

      Bimbatti, Bianca Rita (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2024)
      The curriculum is historically understood by an organizational perspective in relation to content. However, scientific production in the area and the practice experienced in schools shows that the curriculum is configured ...