Browsing by Subject "Inclusive education"
Now showing items 1-20 of 32
-
Deficiência intelectual no contexto do ensino de ciências: perspectivas e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 14/06/2021)The present work refers to the development of a bibliographical research on the theme special education for intellectually disabled people in Science teaching. As a foundation, Vygotsky's writings are used around the ... -
Formação de professores para a educação inclusiva nos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas Paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)This study aimed mainly at understanding how the Special Education in the perspective of the Inclusive Education has been regarded in the Pedagogy courses of the three Public Universities of São Paulo State from the analysis ... -
Análise das interações professor-aluno com Paralisia Cerebral no contexto da sala de aula regular
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 14/10/2011)The current literature in the area of Special Education that deals with the process of inclusion of a person with special needs in social spheres has been shown that such a process is still rooted only in the theories and ... -
Os caminhos para a construção da escola inclusiva:a relação entre a gestão escolar e o processo de inclusão.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2004)The research has as fear the relation between school administration and the students inclusion process with special educational needs in the regular teaching, aiming at the construction of an inclusive school. It accomplished ... -
A prática de registro dos terapeutas ocupacionais na educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 25/02/2014)The participation of occupational therapists in inclusive education has been constituted as a field in progress in the country with intervention not only focused in the student, but extended to the school, teachers, ... -
Ações colaborativas entre atendimento educacional especializado e educação física: possibilidades para inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The Specialized Educational Service (SES) is a support service developed by a specialized professional who, in partnership with regular school teachers, verifies the barriers to learning, establishing suitable environments ... -
A formação de professores de matemática para atender alunos com deficiência intelectual: uma análise dos microdados do censo escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 06/05/2022)The training of teachers in the inclusive perspective still proves to be challenging as the classroom presents a rich diversity, awakening to teachers the need to improve their training, both initial and continuing. The ... -
Os outros somos nós: cordel e elaboração de livro paradidático de química para pessoas com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/05/2021)The increase in enrollment of people with disabilities in regular public schools has increased the demand for research in the area. In this context, this research used the three axes proposed by Gabriel Kaplún to elaborate ... -
Avaliação de um programa de resposta à intervenção multinível para estudantes com dificuldades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)The model of Response to Intervention ( RTI ) is a multilevel program for the early identification of possible delays academics directed at students who have learning difficulties that require more specific interventions. ... -
Educação de surdos em Mato Grosso do Sul : desafios da educação bilíngue e inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)Deaf education, the object of this research, stands today as a field of study that leads to the reflection of school spaces, especially regarding to its form of organization and pedagogical practices in action. Under the ... -
Programa de formação continuada para professores de educação física : possibilidades para a construção de saberes sobre a inclusão de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/03/2016)Current international and national politics about Special Education and Inclusive Education aims to ensure that all, without exception, have equal rights to access, permanency and opportunities for satisfactory learning ... -
Ações de professores de escolas regulares com crianças com transtorno do espectro autista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)The main characteristics of Autistic Spectrum Disorder (ASD) are deficits in communication, socio-emotional reciprocity, non-verbal communication and development. In addition, they present restricted and repetitive ... -
Formação de professores e educação de pessoas com deficiência: concepções de docentes formadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/04/2022)The development of human resources, specifically the training of secondary teachers, is considered one of the pillars of the inclusive education of disabled students. However, it has been suggested that the undergraduate ... -
Terapia Ocupacional e Educação: as proposições de terapeutas ocupacionais na e para a Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)According to a current definition in Brazil, occupational therapy is a field of knowledge and intervention in health, education and in the social sphere, which brings together technologies and resources oriented to the ... -
Gestão escolar : a prática pedagógica administrativa na política de educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/10/2008)This thesis is addressing the analysis of knowledge involving the practice of teaching and administrative daily school administrators who work with the proposed construction of a municipal system of inclusive education, ... -
A constituição de ações intersetoriais de atenção às crianças e adolescentes em sofrimento psíquico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 16/02/2017)Moving forward in the discussion about the ways in which are produced intersectoral actions between mental health (specifically Psychosocial Care Centers for Children and Adolescents - CAPSij) and school can contribute to ... -
Práticas pedagógicas na educação infantil : possibilidades e desafios frente à inclusão escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The discussion is about the access of Target audience students of Special Education and mainly about their presence in the regular school becomes appropriate. So, in the perspective of scholar inclusion is necessary that ... -
Importância das habilidades sociais educativas na perspectiva de professores de alunos sem ou com necessidades educacionais especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2011)Educative Social Skills (ESS) is an integral concept of the field of Social Skills. The ESS are defined as those intentionally aimed at promoting development and learning of the interlocutor in the formal or informal ... -
Levantamento de crianças com indicadores de altas habilidades em Jaboticabal/São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/09/2010)Few people with High Abilities/Giftedness are identified in Brazil, and fewer are those that receive satisfactory service to develop their full potential. The field needs more production of knowledge, mainly focusing on ... -
Portal do professor e educação física adaptada: sugestões para a prática docente inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/11/2013)The Teacher's Portal (Portal do Professor) is an educational repository launched by a partnership between the Ministry of Education, Ministry of Science and Technology, linked to the Distance Education Secretary, which ...