• Ambiente de jogos educacionais de adivinhação baseados no conhecimento de senso comum 

      Ferreira, Alexandre Mello (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 06/06/2008)
      The use of computer games for education is getting more and more common, since they are considered a potential tool for facilitating the learning process, making it more comfortable and natural for students. However, the ...
    • Estudo de inserção de jogos computadorizados como recurso complementar ao ensino de leitura 

      Marques, Leonardo Brandão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 27/06/2014)
      The literature cites educational games as a procedure that increase the spontaneous engagement in educational task and assist the retention of what was learned. Choice procedures and the identification of preference among ...
    • Da batalha naval à geometria analítica 

      Martimiano, Paulo César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 29/08/2013)
    • As frações que o ladrilhamento revela 

      Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/09/2013)
      This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole ...
    • O que é, o que é?: um ambiente de co-autoria de jogos educacionais baseados em cartas contextualizadas usando conhecimento de senso comum 

      Pereira, Eliane Nascimento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 21/07/2008)
      Computer use as a mediating tool in education has been discussed and researched in different areas. The aims are to promote knowledge building, to motivate and to engage students and teachers in it. It also increases their ...
    • O lúdico em Química : jogos e atividades aplicados ao ensino de Química 

      Soares, Márlon Herbert Flora Barbosa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 01/04/2004)
      In this work games and ludic activities are applied to chemistry teaching. In the introduction, the constructivism aspects of the theories of cognitive development are presented. Then, the ideas and theories of both ludic ...
    • Compreendendo os fenômenos nucleares, suas aplicações e implicações através de uma atividade lúdica 

      Martins, Gisela Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 01/10/2010)
      It has been shown that students of latest high school year do not know the meaning of the symbols of radioactivity, and sometimes they mix up mentally with different sources of radioactivity or types of radiation. Students ...
    • Uma proposta de sequência de jogos de química para estudantes com transtorno do espectro autista 

      Godoy, Tatiane Bianquini de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 07/07/2023)
      Games in chemistry teaching are important tools that can contribute to the teaching-learning processes due to their ability to stimulate the development of cognitive and creative aspects and also to enable the construction ...
    • Jogos educativos sobre sustentabilidade na educação ambiental crítica 

      Rosa, Antonio Vitor (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 23/10/2009)
      This study, which falls within the category of exploratory research, had the following aims: a) to identify the main elements of the educational approach of socio-environmental sustainability according to the Critical ...
    • O ensino de propriedades periódicas através do lúdico 

      Zamboni, Geovana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 13/12/2013)
      Due to the importance of using instructional resources in the classroom and of the understanding these are tools to support the teaching, the focus of this research was the creation and evaluation of a didactic game in ...
    • A utilização de jogos com movimento como recurso didático: diversificando as formas do ensinar e do aprender. 

      Mascioli, Suselaine Aparecida Zaniolo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/03/2004)
      This research had as the subject matter, the use of the game with movement as assistance on school teaching. The approach of the subject-matter at issue, required a series of inquiries and considerations about the situation ...
    • O uso de jogos na sala de aula para dar significado ao conceito de números inteiros 

      Neves, Renato Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 24/09/2010)
      This work was elaborated from the research on a well-known epistemological obstacle: the difficulty that the students have in understanding the concept of negative number and operations with such numbers. The experience ...
    • O jogo pedagógico enquanto atividade orientadora de ensino na iniciação algébrica de estudantes de 6ª série 

      Gaspar, Regiane de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 15/04/2013)
      This research is conducted by the following question: what are the mathematics learning that students from the 6th grade when explicit activities guiding experience teaching algebra mediated by an educational game? Thus, ...