• Educação ambiental: o jogo didático como ferramenta de ensino no zoológico 

      Barros, Jéssyca Danieli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 14/12/2017)
      Environments such as zoos are becoming less visited, especially by children and young people. It is important, therefore, for zoos to seek more interactive activities, such as educational games, which can provide a more ...
    • Através do cosmos : uma proposta lúdica para o ensino de astronomia e física 

      Silva, Paulo José Meira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/09/2014)
      The knowledge of the high school students on the various topics of Astronomy today is worse than expected. This study aims to investigate the current level of knowledge in Astronomy of high school students from a public ...
    • O uso de um jogo didático para o ensino do ciclo de vida das plantas 

      Almeida, Matheus Sidney de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 05/04/2023)
      The development of this monograph is based on the desire to build something meaningful to contribute with a more interesting, motivated, and interactive teaching strategies. In addition, it has as an attribute the production ...
    • Jogos Africanos: aprendendo com estudantes de origem africana matriculados na Universidade Federal de São Carlos 

      Pereira, Alesandro Anselmo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/04/2019)
      The formation of Brazilian culture was strongly influenced by the African peoples and one of the contributions of these habits, customs and traditions was the games that these peoples brought to Brazil. Through games human ...
    • Elaboração de uma história em quadrinhos utilizando tópicos de Física para o ensino médio. 

      Lorençon, Bruno Darros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2019)
      In this work we present the elaboration of a comic book as a complementary material for the Physics teacher, whose plot takes place in an amusement park, where the characters experience situations in which some specific ...
    • Formação de nexos conceituais do número na educação infantil 

      Guimarães, Gabriela Guerreiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 31/08/2020)
      This dissertation aims to analyze the conceptual nexuses of the natural numbers that are formed in children developed from Triggering Situations of Learning (SDA) provided in the context of Teaching Guiding Activities ...
    • Mágicas para o ensino de aritmética: uma análise sob a ótica da teoria sócio-histórica de Vygotsky e da BNCC 

      Cetra, Janete Castaldi Ortiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/02/2021)
      Difficulties in learning mathematical content and the lack of motivation on the part of students leads that most of them do not acquire elementary skills for school stages. When presenting or elaborating a magic, the student ...
    • O brincar na transição da educação infantil para o ensino fundamental: uma análise das narrativas de crianças 

      Nois, Letícia Joia de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2021)
      This research focuses on the study of the transition from early childhood education to elementary education and to support this study, we worked with authors from the history of childhood and the history of education on ...