Browsing by Subject "Meaningful learning"
Now showing items 1-16 of 16
-
O ensino das funções orgânicas e suas propriedades nos defensivos agrícolas presentes nas culturas de laranja a partir de uma abordagem CTSA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)The teaching of organic functions and their properties in agricultural protectionism present in orange crops from a CTSA approach. Chemistry teaching with a CTSA (science, technology, society and environment) focus allows ... -
Microcontrolador Arduino no ensino de física : proposta e aplicação de uma situação de aprendizagem sobre o tema luz e cor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/09/2014)This paper aims to propose the inclusion of the Arduino microcontroller in Physics classes in a public high school. To this intent, a learning situation on the theme Light and Color was suggested, based on meaningful ... -
A física do esporte : o desenvolvimento e análise de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/04/2015)Potentially Significant Teaching Unit (UEPS), proposal to work the concepts of Mechanics, with high school students from public schools in the city of Orlândia - SP. With the main objective to promote meaningful learning ... -
Um ambiente virtual de aprendizagem suporte para o estudo de funções segundo a proposta curricular do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 18/08/2011)This paper describes the development of a virtual learning environment for teaching functions, with viewers created using the GeoGebra, constituting one of the products developed in the Professional Masters Program of the ... -
Oficina de máquinas: uma maneira de ensinar matemática para alunos do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 03/07/2010)Currently students are accommodated with the way that they are receiving information, the classes which have a predetermined format being made to theoretical explanation and then is made to exercises whose resolution is ... -
Conservação da energia mecânica : uma sequência didática inspirada na ideia de UEPS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 01/08/2016)This study aims to propose a didactic sequence involving the use of resources and diversified activities applied to the teaching of Conservation of Mechanical Energy and its applications. The didactic sequence was based ... -
A construção do conhecimento em química – no ensino médio – segundo a abordagem Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 13/12/2017)This thesis had as main objective to develop a methodology of teaching, as instrument for the construction of the knowledge in chemistry, in the secondary education, according to the approach Science, Technology and Society ... -
Introdução ao estudo da Álgebra para alunos do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/10/2017)This dissertation of professional masters proposes the introduction of the Algebra study for elementary school students. Our main objective was to develop a work outlined in didactic sequence, based on instigating problems ... -
A experimentação no ensino de Física: proposta de aplicação para temas do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 29/08/2017)This work approaches theoretical topics of physics addressed to high school, which don’t usually appear in the literature of physics teaching but cause questions and curiosity in the students. This work used experimental ... -
O efeito do material concreto e do modelo de barras no processo de aprendizagem significativa do conteúdo curricular de frações pelos alunos de 7º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/10/2014)The dissertation presents a proposal for teaching the content of fractions to a 7th grade classroom of basic education, based on a concrete didactical material, Fraction Case , and the Bar Model inspired in Singapore ... -
Unidades de Ensino Potencialmente Significativas (UEPS)em Ambientes Virtuais de Aprendizagem (AVA) como instrumento de aprendizagem significativa de física no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Física - PPGF, , 19/11/2013)This work uses Potentially Meaningful Teaching Unit (PMTU), the instructional strategy proposed by M. A. Moreira, in a Virtual Learning Environment (VLE) in the Moodle platform, as a tool for learning physics in high school, ... -
Uso de recursos estimuladores da aprendizagem significativa no ensino de física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Física - PPGF, , 30/07/2012)This research deals with resources which lead to significant learning consistent with the needs of modern society and encourages students to develop knowledge in Physics, in order to enable them to interact with the community ... -
Levantamento de modelos mentais para verificação de aprendizagem significativa do conceito de equilíbrio químico em licenciandos em química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 23/08/2019)The concept of equilibrium corresponds to one of the most complex and difficult topics of teaching and understanding in Chemistry. Although different researches has adopted the theme as an object of research and the important ... -
Mapas conceituais e resolução de problemas sobre as interações intermoleculares: um estudo com alunos da 1ª série do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 18/01/2013)The present work investigated high school students about the elaboration of conceptual maps and the resolution of their problems related to the topic intermolecular interactions. For that we based upon Ausubel's theory of ... -
Abordando o conceito de simetria através da definição de vetor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)Symmetry is one of the most fundamental concepts in modern science, dictating the basic laws of physics and defining the fundamental forces of nature. Symmetry controls physics both in the high energy regime, with relativity, ... -
Cultura Maker e CTS: constituição de elementos para a consolidação do ensino de Ciências na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2024)The work aimed to, through analytical research grounded in the Literature Review (LR) and Content Analysis (CA), establish elements that enable the expansion and development of the maker culture, aligned with the Science, ...