Browsing by Subject "Química - ensino"
Now showing items 1-11 of 11
-
Uso de modelos moleculares por alunos de ensino médio : contribuições para o desenvolvimento de modelos mentais de conceitos químicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 07/12/2012)This study aimed to analyze the contribution of molecular models to the evolution process of the mental models of first grade high school students regarding the following chemical concepts: substance, reactants, products, ... -
Textos da Revista Ciência Hoje como recurso didático : análise e possibilidades de uso no ensino médio de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 25/05/2012)This research investigated the use of popular science texts (PST) related to chemistry published in magazine Ciência Hoje (sections O Leitor Pergunta and Mundo de Ciência) between 2004 and 2008 and analyzed a teaching ... -
Ensino de química para alunos cegos : desafios no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/04/2012)The using of models on Chemistry Teaching is tying the understanding of various subjects, namely, molecular representation, chemical functions, stoichiometry, and others, to visual signification. These skills are important ... -
O método investigativo em aulas teóricas de química: estudo das condições da formação do espírito científico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 25/02/2011)This work aims to understand the conditions that can lead to the formation of the scientific spirit applying investigative problems in theoretical classes of chemistry. The main theoretical reference that guided this ... -
Caracterização de imagens em livros didáticos e suas contribuições para o processo de significação do conceito de equilíbrio químico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 30/06/2009)This work studies images contained in Chemistry textbooks approved by the PNLEM/2007. The goals of this research were: a) to characterize these images, discriminating those that compose Chemical Equilibrium Chapters, ... -
Formação inicial de professores: uma análise dos cursos de licenciatura em química das universidades públicas do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 15/12/2006)This work aimed to analyze the process of reformulation/creation of Teaching Courses in Chemistry of public universities of São Paulo to attend the new legislation. It was also observed the engagement of professors and ... -
Textos de divulgação científica para o ensino de química: características e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 18/05/2012)In recent years, researchers in science education have showed the potential of popular science texts (PST) to promote several benefits to students. Thus, investigated in this work aspects that may contribute to the discussion ... -
O envolvimento do aluno no processo de ensino - aprendizagem durante a realização de atividades experimentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 10/06/2005)This work had as an objective to identify the motivation level of the students who belong to three public grade schools in the city of São Carlos with different socio-economical realities for the chemistry learning. ... -
Utilização de modelos moleculares no ensino de estequiometria para alunos do ensino médio.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 11/04/2005)The lack instructional materials for science teaching is a common problem in Brazil, and concerning to chemistry teaching in particular this problem can be observed even in more developed countries. Although molecular ... -
Construção e avaliação de um ambiente virtual de aprendizagem voltado à Educação em Ciências, Química Verde e Sustentabilidade Socioambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2013)The Learning Management System (LMS) has become extremely attractive because of the development of tools that enable synchronous and asynchronous interaction between users connected to the internet. The system has being ... -
Ações colaborativas em contexto escolar: desafios e possibilidades do ensino de química para alunos com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/04/2013)This research intends to promote collaborative actions between a Chemistry teacher and a Special teacher of a school which is reference in attending visually impaired students from the inner part of the state of São Paulo, ...