Browsing by Subject "Química - estudo e ensino"
Now showing items 1-20 of 25
-
Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM) : articulações entre a educação Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) e as propostas educacionais nacionais para o ensino de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/12/2009)The main objective of this study was to investigate the content and structure of Chemistry questions from National High School Exam (ENEM) from 2004 to 2007, seeking to identify if they whether approach or deviate from ... -
Química verde no ensino superior de química: estudo de caso sobre as práticas vigentes em uma IES paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 06/03/2015)The main objective in this paper is to analyze the scenario in Green Chemistry (GC) education practiced in a São Paulo-based IES (Higher Education Institute). This was achieved by studying the proposals which are especially ... -
Química e cidadania: uma abordagem a partir do desenvolvimento de atividades experimentais investigativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/03/2009)The goal of this study was to investigate the contribution of investigative experimental activities in the development of decision-making process and students´ citizen formation. The data collection was made during a short ... -
Um estudo de aspectos do sistema solo planta a partir de uma abordagem investigativa no ensino de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 28/09/2012)The school is the privileged place for the process to the teaching and learning of the Chemistry contents to happen in the significative way. In this process, is the basic that the student interest of these contents mediated ... -
Vivenciar para apreender: o meio ambiente como contexto para o ensino de polímeros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 11/07/2014)Through the student‟s desinterest and the difficulties in the teaching-learning process of this science, where the teaching methodology employed traditionally is based on the traditional teaching model of ... -
O ensino de propriedades periódicas através do lúdico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 13/12/2013)Due to the importance of using instructional resources in the classroom and of the understanding these are tools to support the teaching, the focus of this research was the creation and evaluation of a didactic game in ... -
Construção, aplicação e avaliação de um kit de experimentos para o ensino de eletrólitos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 28/03/2014)The limited information on electrolytes in high-school textbooks, the reduced time of weekly chemistry classes, and the lack of a laboratory in some schools suggest the need for an adaptation, for the teaching of this ... -
Produção e análise de mídias sobre o tema aquecimento global para a divulgação e o ensino de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 08/11/2013)The scientific concepts learning process associated to currently and relevant themes provides a better understanding by the individual, and especially by the students whose knowledge is associated to school program. ... -
A inserção da química verde no curso de licenciatura em química do DQ-UFSCar: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 21/06/2013)The present case study focused on the development, adaptation and analysis of the introduction of Green Chemistry in an experimental course in the first year of the chemistry teacher training Degree offered by the Chemistry ... -
O ambiente como contexto para o ensino das transformações químicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 17/10/2011)Through the difficulties that were found in the educational process of Chemistry, nowadays, and in a situation which school contents are not related with students life, this study investigated the contributions of problematic ... -
Atividades experimentais investigativas como contribuição ao desenvolvimento de modelos mentais de conceitos químicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 22/02/2013)In this study, during the school year, the evolution of mental models from first grade high school students about different chemical concepts was investigated by the use of experimental inquiry activities. The research was ... -
O lúdico em Química : jogos e atividades aplicados ao ensino de Química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 01/04/2004)In this work games and ludic activities are applied to chemistry teaching. In the introduction, the constructivism aspects of the theories of cognitive development are presented. Then, the ideas and theories of both ludic ... -
Mapa de caracterização do texto científico : produção e funcionamento em disciplinas de química do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 24/01/2012)The main objectives of this research were to develop and to implement a tool ‐ the Characterization Map of Scientific Text ‐ which could assist students in recognizing the structural and rhetorical aspects of ... -
Mapeamento da pesquisa no campo da formação de professores de química no Brasil (2000-2010)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 03/09/2013)The purpose of this paper is to map out academic production in the form of theses and dissertations on the topic of chemistry teacher education, submitted to graduate programs in chemistry, education, and teaching of science ... -
Nanotecnologia verde em uma perspectiva CTSA: análise de uma proposta didática WebQuest para a alfabetização científica na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 15/09/2014)The objective of this work was to evaluate the teaching resource WebQuest and the topic of green nanotechnology in order to promote scientific and technological literacy in basic education. Specifically, we tried to identify ... -
Estudo da correlação entre motivação, estilo de aprendizagem e os tipos psicológicos Junguiano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, Câmpus São Carlos, 04/09/2015)The motivation, learning style and the student's personality are constructs that have been studied in the field of educational psychology and is considered extremely important in teaching and learning processes. However, ... -
Estudo do perfil motivacional para o aprendizado de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 27/11/2009)This work analyses the factors that could influences the Chemistry learning. The motivation is considered a fundamental construct for the scholar learning. The motivation is related to internal or external causes that lead ... -
O uso das tecnologias da informação e comunicação nas visitas escolares do centro de ciências de Araraquara: análise sobre a gincana tecnológica e investigativa de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 08/11/2012)This paper discusses the use of Information and Communication Technologies (ICT) in Chemistry Technological and Investigative Gymkhana, activity of the Sciences Center of Araraquara, an UNESP science museum. The objectives ... -
A evolução das atividades experimentais em livros didáticos de Química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 25/11/2011)The objective of this study was to investigate the evolution of experimental activities presented in textbooks on chemistry from Brazil Empire until the present. The experiments are analyzed in books from the Library of ... -
Compreendendo os fenômenos nucleares, suas aplicações e implicações através de uma atividade lúdica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 01/10/2010)It has been shown that students of latest high school year do not know the meaning of the symbols of radioactivity, and sometimes they mix up mentally with different sources of radioactivity or types of radiation. Students ...