• Modelo de contribuições de grupos aplicado a reações para a formação do biodiesel 

      Oliveira, Amanda Cristina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Química - PPGEQ, , 23/02/2010)
      The interest in biofuels has increased substantially in recent years due, mainly, to reduced damage to the environment compared to conventional fuels derived from petroleum. Accordingly, biodiesel has been studied by ...
    • Comportamento termodinâmico de cadeias de dímeros 

      Nascimento, Denise Andrade do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Física - PPGF, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)
      In this Thesis we propose to describe the thermodynamical properties of dimer chains in a one-dimensional lattice rstly considering q-states of chain orientation in the lattice and secondly by a three states model where ...
    • Abordagem termodinâmica do transporte iônico e da relaxação estrutural em vidros fosfatos de prata 

      Bragatto, Caio Barca (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência e Engenharia de Materiais - PPGCEM, Câmpus São Carlos, 12/09/2016)
      Ionic conductivity in glasses was first discovered and demonstrated by Warburg in 1884, but although it has been studied for over a century, the mechanisms underlying ionic conduction in glasses are not yet entirely ...
    • Termodinâmica, um tutorial para entendimento do conceito de entropia 

      Gregio, Nivaldo de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus São Carlos, 01/08/2016)
      This dissertation is intended to be used by high school teachers and contains a set of concepts that leads to the understanding of entropy and its applications in the classroom. It begins with the definition of thermodynamics, ...
    • Aprendizagem Baseada em Problemas: um roteiro para o ensino de termodinâmica na educação básica 

      Barros, Bruno Arena (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 16/03/2020)
      In this paper we have aimed to develop and apply an educational product taking the Problem-Based Learning (PBL) methodology as base for teaching Physics in Basic Education. Considering one of the variations of the method, ...
    • Sequência didática para abordagem da Segunda Lei da Termodinâmica no ensino médio 

      Nogueira, Mauro Rodrigues Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 11/12/2020)
      A very common characteristic of science education curricula is the expectation that students learn the proposed scientific content, its methodologies and about science itself, which includes its nature, its interaction ...
    • Análogo mecânico para a discussão de conceitos da Termodinâmica 

      Silva, Rodrigo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 23/12/2020)
      Teaching physics in basic education, in addition to providing a scientific basis for students to study nature, is very important to present to them career opportunities in science, technology, engineering, medicine, among ...
    • Ensino de conceitos básicos de Termodinâmica utilizando um motor de combustão interna 

      Mateazzo, Alexandre Sbrissa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2022)
      The development of technology has introduced significant changes in our lives, such as in communication, economy, transport, entertainment, even in education. Currently, students and teachers are faced with challenges that ...
    • Avaliação técnico-econômica da produção de metanol a baixas temperaturas pela oxidação parcial do metano 

      Sumikawa, Victor Iwao Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Química - PPGEQ, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)
      Large volumes of natural gas (NG) are released or flared on oil platforms, emitting mainly methane, carbon monoxide, and carbon dioxide. These greenhouse gases (GHG) represent an environmental and health hazard. In this ...